Hej alla duktiga forum medlemmar,
Vi ska dela av ett rum på övre plan och är i planeringsstadiet.
Nu funderar jag på i vilken ordning man ska göra saker och behöver lite input från er.
Rummet idag är på ca 30 kvm golvyta med en mindre walk in garderob. Detta är då på övre plan som sagt med snedväggar. Väggen till garderoben ska rivas ner och ny vägg i mitten ska sättas upp. I den väggen går lite el till belysning i garderoben. Då är min fråga, ska man först kontakta elektriker för att sedan riva, eller ska man riva först, låta sladdarna hänga i taket och sedan kontakta elektriker för att dra om el.
Mycket löser man själv men just El vill jag inte ge mig på även om man besitter grundkunskaper.
 
Jag skulle ha först ha brutit strömmen, rivit och sedan isolerat ledarna med wago 221 eller liknande.

Är det infälld installation i rör eller utanpåliggande?
Finns det någon kopplingsdosa?
 
Mitt förslag är att bryta strömmen, riva den gamla väggen, regla upp den nya och då ta in elektrikern som kommer att kunna göra hela sitt jobb på en gång inklusive att dra in den nya elen.

Fast du kan börja med att boka elektrikern, så att du vet när han har tid att komma :)
 
Hej
Tack för svar. Bra idéer!
Ritning över övre plan i en bostad med anteckningar för installation av fiber och TP-kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser eldragningen ut (om jag valt rätt dvs)
 
Tack för input. Här kommer en till bild. Väggen kommer gå i mitten på fönaterpartiet. Elementet behöver då flyttas till vänster och bytas ut mot ett mindre. Nån som har gjort detta innan och vet vad det kan tänkas kosta om en vvsare gör jobbet?
Funderar på att göra det själv nämligen med avsedda rördetaljer och utanpåliggande montering.
Inredning av renoveringsrum med mönstrad tapet, fönster och radiator under fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.