Hej

Har en gammal lägenhet och nu har vi lagt nytt golv, och rivit ut karmen. Men "hålet" efter att golv från båda rummen lagts in är B 815 mm, D 68 mm, H 2065 mm !!
Köpte ny dörr och karm 8 x 20. Jag kan inte ha en 8*21 karm om jag förstått det rätt. Men det blir ju en 7 cm glipa från mellan dörrens överkant och hålets överkant. Och hade inte golvet legat på plats hade det varit ca 2075 mm högt.Kan den nya karmen verkligen bygga igen 7 cm? Har inte öppnat paketen för det såg helt fel ut med en gång.

Skall jag köra på 8 x 20 ändå eller satsa på 8 x 21 och kapa? Minsta mängd jobb är att föredra förstås.

Mvh
 
Jag hade tagit en 8x21 och kapat karm och dörr i nederändan.
Det beror förstås på om dörren går att kapa ca 2 cm, det beror ju på konstruktionen.
en 8x21 karm bör vara 2085 mm hög, alltså behöver den kapas 20 mm eller kanske 5 mm mer.
 
  • Gilla
bhenke och 1 till
  • Laddar…
Om det bara är 2cm som ska bort kan man klyva/hyvla överstycket till karmen. Det har egentligen ingen funktion. Det är ju de två långa sidostyckena som håller dörren. Överstycket är mest för syn skull. I ett riktigt knepigt fall (betong) så valde jag att skippa överstycket helt. Blev bara en list. Lite meckigt. Men gick det också.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag hade tagit en 8x21 och kapat karm och dörr i nederändan.
Det beror förstås på om dörren går att kapa ca 2 cm, det beror ju på konstruktionen.
en 8x21 karm bör vara 2085 mm hög, alltså behöver den kapas 20 mm eller kanske 5 mm mer.
Det är inte en massiv dörr, utan en billig och lätt :). Är den olämplig att kapa då?
 
Lite beroende på vad det är för karm så kan det gå att såga bort lite uppe också, både karm och dörr. Då kan man tex ta lika mycke både uppe som nere, å i ditt fall då ca 1-1,5cm.

På en del dörrar så finns det hål genom dörrbladets stomme, om inte så kan man borra ett/två små hål. Genom dessa hål kan man sedan mäta stommens tjocklek.
 
Pers råd var bra. Klyv bort av överstycket på karmen. Kartongdörrarna går ändå inte att kapa så mycket som två cm nere i.
 
Mikael_L
Troligen går det att "kapa dörren för mycket" i nederkant också.
Och sen klyva upp en liten bit träläkt ur en regel som man kan limma in mellan skivorna som utgör dörrens fram och baksida där man kapat bort hela dörrens ram.

Lite pyssel, men inget omöjligt.
 
Kan man vända på det och kapa lite i överliggande regel istället?
En regel är väl 45 mm bred/tjock? Om jag kapar 25 mm i överliggande regel så borde en 2090 karm få plats utan någon som helst modifiering i karmen?
 
bhenke skrev:
Kan man vända på det och kapa lite i överliggande regel istället?
En regel är väl 45 mm bred/tjock? Om jag kapar 25 mm i överliggande regel så borde en 2090 karm få plats utan någon som helst modifiering i karmen?
Om du har möjlighet att klyva överliggade regel funkar det utmärkt också. I värsta fall, lite i regeln och lite i karmens överstycke. Du vill dock a minst 1 cm spel mellan karmens överliggare och överliggande regel, så att du kan justera in karmen.
 
  • Gilla
bhenke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.