Ja det är ju en del att överväga, jag planerar att bygga nytt hus på ca 200 m2, enplansvilla med golvvärme. Då tänkte jag även bygga ett rätt så stort pannrum med port kanske så man kan köra rätt in med veden. Om jag nu ska ha vedpanna.

Jag antar att desto större vedmagasin man har ju minde behöver man fylla på ? Jag läste att MV 35 har 390 liter. Är det något mer som påverkar Hur ofta man behöver mata, förutom tempraturen inomhus då?
 
Jag är ett stort fan av biobränsle och efter att fått se D09s vackra pjäs så är det också bevisat att vedpannor faktiskt kan vara snygga :). (Jag såg förresten inte tjejen vid pannan som i broschyren, D09? ;))

Hur blir kalkylen i ett nybygge?

Jag tänker då främst på att panna, acktankar etc. ofta kräver ett antal kvadratmeter som måste byggas extra vilket belastar biobränslekalkylen negativt jämfört med andra uppvärmningsalternativ.
 
Jag har faktiskt ingen aning vad det gäller biobränslekalkyl, hur räknar man ut det?
 
När du jämför investeringen för olika uppvärmningsalternativ ska du räkna med merkostnaden för de extra kvadratmeter som pannanläggningen kräver. Behöver du tex 20 kvadrat för panna, acktankar och vettig vedlogistik är det väl kanske 150 tkr extra i byggkostnad. som du inte skulle behöva med ett mindre utrymmeskrävande uppvärmningsalternativ.
 
Okej, ja det får ju man ta med i beräkningen när man ska bygga då, jag ska se vad husföräljaren anser är bäst när det blir dags. Det står mellan bergvärme eller vedpanna, frågan är om man kan räkna ut hur mycket det skiljer i pris och om man i såfall tjänar på ved i längden.
 
Citerar TS :D



D09 skrev:
Ok en till 😜

[bild]
 
  • Gilla
Garegaupa och 4 till
  • Laddar…
Haha, är det hargassner som har det största vedmagasinet?
 
Wetterz skrev:
Jag antar att desto större vedmagasin man har ju minde behöver man fylla på ? Jag läste att MV 35 har 390 liter.

Haha, är det hargassner som har det största vedmagasinet?

MV35 är groteskt stor med magasin för metersved. Det kanske blir mer ekonomi med en HV40 (som TS har) för halvmetersved som har 222 liter vilket fortfarande är ganska mycket.
 
No har eg vore gjennom heile denne tråden, og ville berre takke trådstartar D09 for mykje god informasjon! (y)

Hargassner er ein av dei vedkjelane eg vurderer per i dag (dei andre er ETA og Fröling), så å lese slike brukarerfaringar er veldig nyttig for min del!

God påske, folkens! :cool:
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Vi hoppar fram 7år i tiden...
Funkar den fortfarande bra?
Hur är det med service?
Har något gått sönder, för det är ju mer elektronik i dessa än på 80-talet.

D09 D09 skrev:
Hej Wetterz

Välkommen till forumet :)

Kul att ditt första inlägg handlar om Hargassner ;)

Jag är nöjd med vedpannan. Den gör absolut det den ska så där finns inget att vara kritisk till

Saknar kanske inbyggd statistik i mobilappen :)

Hur ofta man eldar blir lite abstrakt eftersom det blir kopplat till mitt hus och inte direkt jämförbart med andras likaså vilken typ av bränsle man har.

Likaså vilken storlek på tank etc

Men under vintern brukar jag elda en gång per dag ( om jag inte minns fel ) och det är för att hålla mig i övre laddningsgraden på min 4 m3 tank så jag skulle kunna avstå och elda flera omgångar mer varannan dag etc

Tror att om man vill ha vedpanna så är detta det mest bekväma, funktionella man kan ha. :)

Jag köper veden för ( spillträ ) för 150kr/m3 från fabrik så jag kommer inte billigare undan.

Men visst tar det tid. :)
Räkna med 5-45 min / dag vintertid beroende på vad du har för lösning kring logistiken

Fundera på hur mycket tid du är beredd att avsätta?

Vintertid få in veden
Vår hugga/klyva/stapla

Likaså utrymme på tomten för vedupplag?

Fundera även på hur din ev familjesituation kan förändras.

T ex från att gå från två vuxna med barn till ensamstående med barn heltid.
]
 
D09
J Jerpa skrev:
Vi hoppar fram 7år i tiden...
Funkar den fortfarande bra?
Hur är det med service?
Har något gått sönder, för det är ju mer elektronik i dessa än på 80-talet.



]

Tjänare

Jodå. Den tuggar och går :)

Servicen har varit grym. Ibland slänger man ett mail för man undrar något och har svar omgående trots utanför kontorstid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.