Hade hört om det tidigare men gick förbi bygget på Lindholmen idag. Urban cribs bygger studentbostäder i form av inredda containers (156 stycken) staplade på varandra. Riktigt häftigt att se.

Urban cribs

Inredd containerstudentbostad med möbler, köksutrustning och utsikt mot stadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska försöka ta några bilder och ladda upp till er :)
 
  • Gilla
Mark0 och 2 till
  • Laddar…
Byggarbetsplats med kran, modulbyggnader och ställningar framför en vägg med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med blå skylift framför ett nybyggt flervåningshus med byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggnad under renovering med ställningar runt omkring, omgivet av byggmaterial och säkerhetsstaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som att det går snabbt att bygga. Lyfter de på en container i taget, eller?
 
Var finns trapphus ... läggs de utanpå?
 
Det lär vara utvändiga trappor och trappavsatser.
Trappavsatserna verkar monteras mellan våningsplanen, sedan blir det nog liknande byggnadsställningstrappor.
 
Kanske hårklyverier, men såvitt jag kunnat läsa mig till är det inte egentligen inredda containers enligt det koncept som blivit populärt för tillfälliga butiker m m. Här handlar det om moduler byggda i andra material men man har i viss mån lånat formfaktor och design från fraktcontainers.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Kolla Urban cribs-länken ovan. Där ser man rätt bra hur de tänker.

Japp Marlen det har gått riktigt snabbt! De började med att ta bort träd och gatsten i våras och nu är hälften av barackerna uppe. Samtidigt (eller tidigare till och med) som Urban cribs började även kontorshuset Blenda byggas bredvid Ericsson. De har nog gjutit alla våningar men har inte kommit så mycket längre :) dock bygger de källarplan på Blenda och en våning högre.
 
O
Jag är bara negativ och tråkig.... Men hur är det med handikappanpassning? Det är 4 våningar?
Men de har fått bygglov så då spelar det mindre roll :)

Men oavsett så är det väldigt smart sätt att bygga på. Det borde kunna bli ganska billigt att bygga.
 
Odjuret skrev:
Jag är bara negativ och tråkig.... Men hur är det med handikappanpassning? Det är 4 våningar?
Men de har fått bygglov så då spelar det mindre roll :)

Men oavsett så är det väldigt smart sätt att bygga på. Det borde kunna bli ganska billigt att bygga.
Exakt min tanke också! Vad händer om en student på fjärde våningen blir förlamad?
Tvingad att flytta? Eller kommer kommunen pröjsa hiss och dylikt?
 
Lutte skrev:
Exakt min tanke också! Vad händer om en student på fjärde våningen blir förlamad?
Tvingad att flytta? Eller kommer kommunen pröjsa hiss och dylikt?
Kan man lösa handikappanpassningen genom att erbjuda handikappade andra boenden? Kanske ha en extraklausul för ett par lägenheter på bottenplan, som gör att de tvingas byta lägenhet om deras behövs av någon annan?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Coolt. Men så onöjda de boende i tegelhuset måste bli när de helt plötsligt fick full insyn i sina lägenheter. :)

Modernt inrett sovrum med säng, prydnadskuddar, konst på väggen och fönster med utsikt mot tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Odjuret skrev:
Jag är bara negativ och tråkig.... Men hur är det med handikappanpassning? Det är 4 våningar?
Men de har fått bygglov så då spelar det mindre roll :)

Men oavsett så är det väldigt smart sätt att bygga på. Det borde kunna bli ganska billigt att bygga.
Handikappreglerna känns helt bisarra. Varför måste allt anpassas för att 1% (sannolikt färre) har något handikapp?
 
  • Gilla
ByggJonas och 6 till
  • Laddar…
PatrikJo skrev:
Kan man lösa handikappanpassningen genom att erbjuda handikappade andra boenden? Kanske ha en extraklausul för ett par lägenheter på bottenplan, som gör att de tvingas byta lägenhet om deras behövs av någon annan?
Jag vet att AFB (Förening som driver merparten av studentboendena i Lund) har speciella handikappslägenheter, de får vanliga hyra tills dess att något handikappad behöver dem.
Men jag vet inte riktigt hur det fungerar om man skulle bli handikappad när man redan bor där.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Coolt. Men så onöjda de boende i tegelhuset måste bli när de helt plötsligt fick full insyn i sina lägenheter. :)
Bilden är tagen i utställningslägenheten som står på annan plats än det "skarpa" bygget och tegelhuset är innehåller inte bostäder, så det är lugnt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.