Så, jag är på sin höjd en glad hobbysnickare som har köpt på mig en del olika maskiner över åren, så jag har plan och ritkhyvel och övriga saker som krävs för att hantera råsågat trä.

Men vart tusan får jag tag på träet? Jag bor i Västerås och hur jag än googlar så hittar jag ingenstans i närheten dit jag kan åka och köpa råsågat ädelträ såsom ek, ceder, valnöt och andra träslag. varenda byggfirma som Bauhaus, Byggmax, Byggma, XL bygg etc etc har ju bara furu, furu, furu, furu och fur som trallvirke. Vissa har en litet utbud av hyvlade eklister som kostar skjortan.

Jag är inte ute efter billigt trä - men om man nu vill bygga utemöbler och vill använda till exempel Cederträ, vart tusan ska man som amatörsnickare få tag på det?? Jag har hittat calexicowood.se där man tydligen kan beställa ädelträ via nätet, men det känns som att om man är professionell finsnickare så måste det finnas någonstans man kan få tag på material - men det kanske inte är ett ställe där vanliga Svensson kan handla?

Vart får ni tag på ert trä?
 
  • Gilla
johnengdahl
  • Laddar…
Bröderna Holm i Sala. De säljer inte till privatpersoner, så man får snacka med någon som har, eller kan skaffa konto där.
 
mattiasp skrev:
Bröderna Holm i Sala. De säljer inte till privatpersoner, så man får snacka med någon som har, eller kan skaffa konto där.
Ja men det är ju just typiskt, vi halvkassa amatörsnickare lämnas utanför som alltid :-D
 
  • Gilla
Gooosten
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Bröderna Holm i Sala. De säljer inte till privatpersoner, så man får snacka med någon som har, eller kan skaffa konto där.
Snackade med Beijer på Tunbytorp, och dom beställer tydligen därifrån, så man kan beställa trä via dem. Men det kostar 600+moms extra för frakten och jag måste sen hämta upp det med släp, så jag får jämföra kostnaden med att beställa från Calixo
 
Nu hjälper det kanske inte Ts men om man bor neråt Blekinge finns Isaks ädelträ i Nättraby. De säljer alla möjliga sorters ädelträ och även olika sorters skivmaterial. Tror att man kan handla som privatperson där.
 
  • Gilla
micke_69
  • Laddar…
Mitt tips är att kika lite på blocket efter folk som säljer råsågat lövträ. Nöjer du dig med svenska trädsorter så har åtminstone jag lyckats hitta både bra och billigt den vägen. Finns hobbysågare där ute som är villiga att sälja ask, ek, björk, bok och liknande för allt mellan 3000-10000 kr kubikmetern.
 
Har du vägarna förbi Stockholm så finns Pondus Snickeri på Kungsholmen.
Där har de, eller kan ta hem lite av varje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.