Hej,

Nu är det väl dags för höstprogrammet på gräsmattan. Tänkte följa Olle Bergs program, men har en fundering kring kalkningen. Jag misstänker att jag har för lågt PH i mattan, har en blomma som tydligen får olika färg beroende på surheten i marken. Är marken sur blir blomman blå vilket min är så tänkte kalka mattan i höst.

Tanken är höja med ett PH och sedan se hur mattan mår. Olle rekommenderar att kalka på senhösten. Det sista man gör, men har jag nu lagt pengar på ett dyrt Höst gödsel känns det ju sådär om inte mattan ska kunna ta upp gödningen riktigt?

Kan man kalka i portioner eller ska man slänga ut allt på en gång? Är ju 25kg per 100kvm som ska ut så det blir en hel del kalk.

Mvh
Jonas
 
Jag ser inga problem att slänga ut både kalket och gödslet på samma gång.
Ser inte några problem heller att dela upp kalkningen i omgångar, summan blir ju densamma.

Kör på!

Det finns gödsel, tex kalksalpeter som ger en viss kalkhöjande effekt som du skulle kunna köra några säsonger så slipper du den extra givan kalk.

Kalkeffekten är bara marginell jämfört med med de 25kg/100m2 kalk men ändå.
 
Lite så jag resonerat också, summa summarum blir det ju x / antal gram per kvm. Då tror jag att delar upp kalkningen på 2 omgångar, 12,5kg / 100kvm nu plus florovit höstgödsel. Sen samma sak i mitten på oktober. :)

Hur ser ditt höstprogram ut?
 
Normalt sett gödslar jag liknande olleberg med ett höstgödsel med låg kvävehalt nu i början/mitten av september, men nu kämpar jag med att missgynna vitgröen i gräsmattan så jag utesluter höstgödslingen helt i år. Vattnar också ut järnsulfat för att försura jorden något.
 
Någon som vet hur gräset påverkas av lågt PH förutom att det har svårt att ta upp näring? Kan man se på gräset om det är lågt PH? Rajgräset i min matta är typ ljusgrönt.
 
Det regnar ju för bövelen inte en droppe! Kan man kalka ändå?
 
Jag tror inte det ska är några beskymmer. Jag testade bara köra ut 1/4 nu sen kommer jag köra ut resten i mitten på oktober tänkte jag. Hoppas på lite regn snart så man kan köra ut höstgödslet.

Min första säsong i hus, har det inte regnat ovanligt lite?
 
Flukeskywalker skrev:
Jag tror inte det ska är några beskymmer. Jag testade bara köra ut 1/4 nu sen kommer jag köra ut resten i mitten på oktober tänkte jag. Hoppas på lite regn snart så man kan köra ut höstgödslet.

Min första säsong i hus, har det inte regnat ovanligt lite?
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/kartor/showImg.php?par=nbdAvv

I mitt område mellan 1-5% av normal nederbörd i september.
 
Jag har samma här där jag bor. Har inte varit en bra sommar för gräsmattan :confused: bevattningsförbud stora delar av sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.