jajjamän den fungerar bra
 
Funkar hur bra som helst. Köp många kedjor. Ett litet snedskär i marken och kedjan är slut.....
 
...men det går slipa kedjan :) finns kit med slipmall på tex jula så får man det rätt bra även som amatör
 
  • Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
Hemslipad kedja blir inte som ny... Men om man vill blir svettig och få skavsår i händerna så visst det går hjälpligt. Bättre i såfall att lämna in på omslipning (bättre än ny, samt till halva kostnaden som ny).
 
hemslipad kedja blir bättre än om man lämnar bort den.

lämnar man bort den går den i en automatisk slip som inte tar hänsyn till något utom förinställda värden.

så jag håller absolut inte med dig.
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
...och om du inte har det sedan innan så köp inte bara motorsågen utan också sågbyxor och stövlar med sågskydd. Lägg ett paket första förband i sågbyxorna och ha alltid mobilen med dig ;).

Om du inte är van vid motorsåg är det väl investerad tid att läsa igenom säker skog's många praktiska för säker motorsågshantering.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 4 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
...och om du inte har det sedan innan så köp inte bara motorsågen utan också sågbyxor och stövlar med sågskydd. Lägg ett paket första förband i sågbyxorna och ha alltid mobilen med dig ;).

Om du inte är van vid motorsåg är det väl investerad tid att läsa igenom säker skog's många praktiska för säker motorsågshantering.
Köpte min första och enda motorsåg förra sommaren, har aldrig kört en tidigare... Måste säga att det var mycket enklare och mindre farligt än jag trodde. Håller man kedjan vass och maskinen ren så kastar den i princip inte alls. Lite knixigt att lära sig kapa liggande träd där det gärna kniper, men annars som sagt, mycket enklare än jag trodde.

Sen ska man ju självklart ha respekt för en sylvass kedja som rusar fram utan skydd några dec från kroppen... :)
 
Hej,
läst på har jag gjort och skydds utrustning skall inhandlas på Jula nästa vecka :)
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Smyger här in en fråga: Kan tigersåg användas till fällning av mindre träd?
 
Henri skrev:
Smyger här in en fråga: Kan tigersåg användas till fällning av mindre träd?
Det går, men för det mesta nyper bladet fast tycker jag.
Är nog för dålig fart på en tigersåg.

Men sly upp till 5-6cm går hyffsat.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Henri skrev:
Smyger här in en fråga: Kan tigersåg användas till fällning av mindre träd?
Bara att prova. Är man beredd att offra lite svett så går det nog med det mesta ifall det handlar om mindre träd. En gammal hederlig yxa lär duga långt.
 
Tigersåg med rätt blad fungerar utmärkt för träd upp till 10cm diameter. 20 går också men då är det rätt segt. Tänk på att dra sågen fram och tillbaka i spåret så att inte spånet kletar fast i bladet.

Den här typen av blad fungerar bra: https://www.jula.se/catalog/verktyg...ner/sagblad/tigersagblad/tigersagblad-181881/


Om du ändå ska till jula så tycker jag att en elektrisk kedjeslip är en bra investering https://www.jula.se/catalog/tradgar...illbehor/motorsagstillbehor/kedjeslip-255056/
 
etnica skrev:
Hej,
läst på har jag gjort och skydds utrustning skall inhandlas på Jula nästa vecka :)
Bra! Glöm inte hjälm med visir och hörselskydd, det skrev jag inte. Funkar med skyddsglasögon och hörselkåpor också i nödfall, men hjälm bör vara förstavalet.
 
Är det mindre risk att arbeta med en tigersåg än med en motorsåg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.