Hej
Vi har köpt ett 60-tals hus, enplanshus med källare. Vi vill nu ta bort en ganska stor del av hjärtväggen. Ca 7m. Vi har haft en som varit och tittat och räknat och påstår att vi måste beställa en stålbalk på 12m som kostar 35000 och kapa den.

Frågan är, Är detta rimligt? Går det inte att måttbeställa eller hur fungerar det? Hur mycket kostar en stålbalk? Varierar priserna kraftig?
 
Dimension på balken?
Låter apdyrt, men det kanske kostar det.
 
Vad är det för typ och dimension på balken? Då pris på balken beror på dels vilken typ av balk dels vikten (kilopris på stål) så låter det som en herrejössesbalk han har föreslagit. Eller ville han också sälja balken till er?

Däremot så stämmer det att grossisterna ogärna säljer balk på annat än fulllängd, oftast 12 meter. Men vissa handlare säljer halva balkar dvs. 6 meter. Men det är ni inte heller hjälpta av. Kontakta någon mekanisk verkstad och hör om ni kan köpa den längd ni behöver. ibland kan de ha liggande balk som blivit över.
 
  • Gilla
Rosen19
  • Laddar…
bomm skrev:
Vad är det för typ och dimension på balken? Då pris på balken beror på dels vilken typ av balk dels vikten (kilopris på stål) så låter det som en herrejössesbalk han har föreslagit. Eller ville han också sälja balken till er?

Däremot så stämmer det att grossisterna ogärna säljer balk på annat än fulllängd, oftast 12 meter. Men vissa handlare säljer halva balkar dvs. 6 meter. Men det är ni inte heller hjälpta av. Kontakta någon mekanisk verkstad och hör om ni kan köpa den längd ni behöver. ibland kan de ha liggande balk som blivit över.
Vad jag förstod det som så skulle balken vara 7m lång och 22cm hög. Tror att det är han som säljer den. Vart kan man vända sig för att kolla om priset är rimligt? Tycker de låter galet dyrt med 35 000 ...
 
Är den ca 22cm hög är det ingen monsterbalk.
Om vi antar att det är en HEA 240 (verkar som en rimlig dimension för avväxling) så kostar en sådan ca 1000kr/m (+moms) och den går även att köpa i 10m längd.
De flesta mekaniska verkstäder har dessutom bra rabatter på detta pris så några 35 papp tycker jag inte att ni borde betala, om det ingår kapning, moms och transport hem till dörren så är fortfarande hälften ett högt pris.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja de siffrorna ni skriver låter betydligt rimligare. Får nog kontakta han och fråga exakt vad de är för sorts balk han hade i tanke. Och sedan kolla priset hos någon annan.
 
Min erfarenhet är att det är bättre att köpa direkt från ex. Stena stål, och sedan kapa på plats. Kapningen går på några minuter med en större vinkelslip (som man kan köpa för några hundralappar på Bauhaus, Jula osv.).

Köper du hos en byggsmidesfirma så kommer de att ta betalt för hela balken iallafall. Plus transport från Stena stål till firman, en avsevärd summa för kapning, de tar betalt för att köra bort den överblivna delen osv. Och givetvis betalt för transport hem till ditt bygge, men transport från stena stål och dit får du ändå stå för.

I byggarens pris så kanske det ingår arbete med att få balken på plats? det kan krävas en del speciallösningar för att få in den i ett bef. hus.
 
Som referens:
En 5,4 meters 200 mm HEA-balk år 2010.
5000 kr inklusive frakt 20 km.

Faktura från Stålprodukter i Halmstad för en 5,4 meter lång 200 mm HEA-balk, totalt 5000 kr inkl frakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
matsirom och 1 till
  • Laddar…
Köpte 12 m HEA balk iofs bara 180mm, för 3 månader sen!

Betalade ca 6000kr för balken på stena stål.
 
Detta känns som ett fall när man skall ta ett steg tillbaka och fundera över om nyttan verkligen överväger kostnaderna och konsekvenserna. Behövs verkligen fri golvyta hela vägen? En liten pelare på mitten och genast har man ett mycket enklare lastfall och betydligt klenare dimensioner på balk. Sedan är limträ mycket billigare och enklare att jobba med än stål, som man bör undvika i det längsta.
 
PatrikJo skrev:
Om vi antar att det är en HEA 220, så väger den 50,5 kg/meter och kostar 15,95/meter. Tillkommer 187,50 för kapning, och du måste antagligen köpa 10 meter. Så lite drygt 8000.

Edit: Priser enligt Stena Stål, [länk]
Du missar kvantitetstillägg, frakt och moms.
 
Danne_83 skrev:
Du missar kvantitetstillägg, frakt och moms.
Ja jag såg det nu. Så 10000 för balken, tusenlapp för frakt, och så moms på det. Ändå sanslöst långt från några 35000
 
  • Gilla
Many72 och 1 till
  • Laddar…
justusandersson skrev:
Detta känns som ett fall när man skall ta ett steg tillbaka och fundera över om nyttan verkligen överväger kostnaderna och konsekvenserna. Behövs verkligen fri golvyta hela vägen?...
Att få öppet utan pelare och andra hinder i vardagsrum / matrum är guld värt.

Vårt lilla vardagsrum, med bredd 5,1 m hade inte blivit så trevligt med en stolpe mitt i!

Planritning som visar ett vardagsrum och matrum utan pelare eller hinder, med möbler och dimensioner angivna.
 
Hallå! Linus här. Köp inte huset!! Jag gjorde samma misstag och nu har jag ingen fru eller barn! Förlorade alla pengar på hästracing!
 
  • Wow
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.