Vi har byggt nytt hus men fönsterblecken ser prickiga ut. Hustillverkaren hävdar att det är något i luften från någon som bygger bredvid och att det borde gå att få bort med "lackrengöring utan slipmedel".
Någon som har tips på en bra produkt eller något annan rengöringsmedel som borde fungera på lång sikt utan att skada ytan?

Fönsterblecken är från Plannja, se: http://www.plannja.se/husagare-bygg...slag/fonsterbeslag/underbleck-326515-b150-mm/
 
  • En sliten, smutsig vit yta med rostfläckar, möjligen en del av ett fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som rostfläckar, jag? Möjligen spindelbajs. Det går isåfall bort med vanliga rengöringsmedel. Brukar dock inte vara så jämnt utspritt och fläckarna är större, 2-3 millimeter, de här verkar ju vara som knappnålsstick?
 
Ser ju mer ut som nån slipat med vinkelslip och det kom på plåten och rostade.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Jag funderade själv på vinkelslip men det är på alla fönster inkl dropblecken på plan 2 vilket är 5,5 meter högt upp.
De har sprängt 100 m från mig och vinden har legat på mot mitt hus, kanske det kan vara sprängdamm?

Tar man t.ex. diskmedel och trasa så går det delvis bort iaf men man behöver gnugga rejält och det blir inte helt rent.
Så vore bra med tips på någon bättre rengöringsprodukt :)
 
Ni har inget på taket som är skuret med vinkelslip av byggarna ? Håller med Stefan att det ser ut som det.
 
RoBo skrev:
Ni har inget på taket som är skuret med vinkelslip av byggarna ? Håller med Stefan att det ser ut som det.
Vi har ett platt falsat plåttak så kanske om de gjort något med plåten, men är ju även på plan 1 så då borde det inte kommit ner med bra täckning kan man tycka. Har ingen superbra dialog med byggaren då han gjort en hel del fel så svårt att fråga tyvärr.
 
Det borde gå att se om något är skuret med vinkelslip. Beroende på var kan detta vara ett större problem.
 
Brukar se ut så om man inte tar bort borr spån i metall med en gång.
 
Det är cirka 6 månader sen som det byggdes färdigt så jag har tyvärr svårt att se vad som eventuellt kan ha orsakat.
Jag trodde att jag skulle få nya fönsterbleck av hustillverkaren men de säger att jag skall rengöra istället.

Ingen som har nått bra tips på produkt man skall rengöra med?
 
Testa med något rengöringsmedel som innehåller fosforsyra. Brukar finnas på byggvaruhus för grovrengöring av t ex badrum.
 
Patrick E skrev:
Testa med något rengöringsmedel som innehåller fosforsyra. Brukar finnas på byggvaruhus för grovrengöring av t ex badrum.
Fosforsyra? Cocacola alltså...
 
Du kan även testa med en syrabaserad avfettning. Det du har fått är också otroligt vanligt att man får på bilen och kallas flygrost. Det är partiklar från dubbdäck, bromsbelägg och andra metaller som fastnar och rostar.

I många fälgavfettningar är det en viss procent syra så kolla på macken om du hittar någon. Köper du den så slipper du stå och klegga på med egna blandningar och du använda överskottet på bilen.
 
Kramla
Polera med T-röd på en mjuk trasa!
 
Tack för tipsen, jag skall testa och återkomma.

Jag har testat med våtservetter för barn, funkar bra för att få bort all smuts förutom prickarna.
För prickarna har jag precis testat med autosol och den verkar funka men det krävdes mycket gnuggande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.