Jag behöver ideér och se bilder på hur andra har gjort. Nån som har länkar eller liknande?
 
Var på restaurangen/baren Göteborg i veckan (systerkrog till Storstad som ligger i Sthlms innerstad, men den här ligger lite utanför staden därav namnet :)) och de hade ett jättesnyggt trädäck av plankor som var typ 15 cm breda och kanske 2 cm tjocka. Plankorna var skruvade med försänkta bultar, jag tyckte att det var jättesnyggt och skulle mycket väl kunna tänka mig att ha ett sånt däck om pengarna räcker till.

Stället ligger i Hammarby Sjöstad längst bort mot Sickla Sluss.

 
Håller på att bygga altan, det finns en del bilder på detta. Dock har jag inte ännu hunnit att lägga upp gårdagens arbete som innebar att takstolar och bärlinor för detta kom upp.

http://gallery.jarkeborn.se/altan_bygge

Har nu uppdaterat med några bilder på takstolar
 
jocke4u skrev:
Håller på att bygga altan, det finns en del bilder på detta. Dock har jag inte ännu hunnit att lägga upp gårdagens arbete som innebar att takstolar och bärlinor för detta kom upp.

[länk]

Har nu uppdaterat med några bilder på takstolar
Vad fint det blir !!
Hur många timmar har du lagt ner hittills ?

Vi får vårt altanvirke på tisdag.......maken börjar semestern på måndag ! ;D

Mvh Kicki
 
Tack!

Ingen aning om hur många timmar det är nedlagt men skulle jag räkna så blir man nog rädd.
Det tar ju sin tid, iallafall om man vill göra det riktigt. Man kunde ju t.ex. struntat i att lägga makadam men det känns rätt att göra så. 4 m3 tar ju lite tid att köra med skottkärra.

Jag tänker igenom noga och planerar (viktigt), försöker sen att göra rätt med en gång och att resultatet blir ofta bra med minsta antal "döljande åtgärder" :)

Då har ni ett kul arbete framför er, lycka till!
 
Är det någon som har provat att lasera altanen? Jag har tänkt ha ett ganska ljust hus och skulle tycka det vore jättesnygg om man har teakfärgad altan, så det bryter av lite.
 
Jag funderar också på att lasera eller nåt. Kan man göra det på tryckimpregnerat trä och även efter man oljat det?
 
Man kan nog mörka mer det med en bets, varför inte Internationals Mahognybets för båtar...
Men man får nog vänta något år så trycket hinner torka ut lite, annars tränger inte färgpigmenten in ordentligt och det kan bli flammigt. Samma sak om man oljat, man får nog vänta till det torkat ordentligt.

Jag tänkte visa en detalj på min altan osm jag är lite stolt över. ::)
Vid nergånger till gräsmattan satte jag två bjälkar som var lite längre än de övriga på var sida om trappan som vi kunde fortsätta att tralla på.
På så vis fick vi två utmärkta ställen att sätta storkrukor.
Vad tycks? (Bortsett från att gräset behöver klippas...:))
altantrapp1.jpg
altantrapp2.jpg
 
Jesca_j skrev:
Är det någon som har provat att lasera altanen? Jag har tänkt ha ett ganska ljust hus och skulle tycka det vore jättesnygg om man har teakfärgad altan, så det bryter av lite.
Oljan som man i vanliga fall använder borde gå att bryta i en kulör, kolla med färgbutiken!
 
Bra idé Kalle! Snyggt!
Vi går just i grubblerier hur vi ska lösa trappa ner mot en stenbelagd altan (från trädäcket). Jag vill ha breda trappor och lite räcken, men det där var en fin kompromiss. :)

/Ulle
 
KarlXII skrev:
Vad tycks? (Bortsett från att gräset behöver klippas...:))
Fiffigt! :D
 
KarlXII skulle vara kul att se hur virket ser ut i dags läget. Har det mörknat, spruckit, möglat och mm? Skulle du kunna lägga ut nya bilder. Funder själv på att bygga ett soldäck med tryckimpregnerat eller med byasten. Det som inte talar för tryckimpregnerat är att jag inte vet hur matrialet ser ut efter ett par år nötande av vädret.

/Johan
 
Det ser bra ut. Däcket är ljusare nu än när vi lade det, nån spricka vid skruvarna men i stort sett oförändrat.
Snön har precis gett sig så jag har inte kikat så noga i år, men det är rätt skitigt av det som snön lämnat efter sig.
Kan lägga ut nån bild när vi har städat. ;)
 
Tackar!
Nej, det är hemgjort.
Kort sagt står de tjocka stående stolparna på plinten, och bjälklaget hänger på dem. På så sätt blir hela räcket väldigt stabilt. Dimensionen på den är 95x95.
Ovan på sitter först en 95x22 för att hålla ihop stolparna än mer, samt för att fästa den tjocka överliggaren. Gör man så här kan man nämligen skruva underifrån och skydda trät.
Överliggaren är 145x45 Mellan stolparna är det bara att hålla upp bitarna till kryssen, rita och såga med fogsvans. Här är virket 70x45.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.