I februari flyttade vi in i vårat hus som hade kraftigt rötskadade fönster, så vi bestämde oss att byta dem.

Det föll rätt fort på pvc eftersom vi bor i södra skåne och behövde något som ev håller längre.

Vi anlitade i alla fall en snubbe (svenskar som bytte inte polacker) och våra fönster kom i slutet av Juli detta år.

När de började med fönsterbytet lade jag märke till att väggen (där fönstren satt) hade 2 brädor bredvid varandra med lite mellanrum mellan dessa. Nu var det nya fönstret smalare än det gamla så ena brädan hamnade nu utanför och sedan plåt över dessa.

Det drar kall luft under fönstrena inomhus.

Såhär ser ena fönstret ut efter montering
Nymonterat fönster med röd karm och svart fönsterbleck mot en gul tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plåten på ett av fönstrena
Röd plåtmontering vid fönster, ojämn överlappning och synlig skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönsterbleck
Närbild av fönsterblecket efter installation, med synliga mellanrum och en röd fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ännu mera plåt från annat fönster
Närbild på röd plåtmontering med synlig mellanrum och skruv efter fönsterbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ännu mer plåt, plåten som sitter ovanför fönstret
Nyinstallerat fönsterbleck med synlig spricka mellan plåt och vägg, och röd lackfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fotade hur det ser ut under fönsterblecket, borde det inte ligga lägre ner? Den andra plankan som hamnade utanför skymtas i bakgrunden
Fönsterbleck med felaktigt lagt fogskum synligt under fönsterinstallationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då vårt tak är plåtbeklätt så sattes detta fönster bakom nyvarande plåt och efter att jag berättat för montören att vatten inte rinner ner utan inåt, så var hans briljanta lösning detta.
Monterat fönsterbleck med synligt fogskum och ojämn plåt vid fönsterinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montören orsakade även skada i vårt tak med spruckna paneler (Han sa att vi får leva med det, sen satte han latexfog över sprickan) som ser ut såhär nu
Skada på vitmålat tak nära fönster med en skiljevägg som uppvisar glipor och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett liknande senario i ett annat rum, där tapeten åkt på stryck och listen i taket fått sig en smäll
Skadad hörna på vitmålad panel med synliga sprickor och rester av röd färg vid en dåligt monterad fönsterinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han har även spillt fogskum på ett av fönstrena. Repat x antal fönster (som han sätter röd lackfärg på i efterhand)

Det finns ännu värre bilder, men har inte dessa tillgängliga just nu. Undrar mest ifall monteringen är korrekt eller inte. Det känns inte som det kan vara rätt, men behöver fråga då han antagligen vill ha sista hälften av pengarna snart.
 
Kan först meddela att PVC fönster har lägre hållbarhet än övriga fönster, ca hälften räknar man med mot trä och aluminiumbeklädda fönster.

Att det blir skador vid bortmontering av fönster är vanligt förekommande däremot måste man ju vara försiktig med dom nya fönstrena. Detta är grund för kompensation.

Plåten får någon mer kunnig kommentera.
 
Sitter takfönstret (det han kladdat silikone på) i lod eller följer det takets lutning? Vilket som så är inte kladdet någon underhållsfri lösning.
 
huggan skrev:
Kan först meddela att PVC fönster har lägre hållbarhet än övriga fönster, ca hälften räknar man med mot trä och aluminiumbeklädda fönster.

Att det blir skador vid bortmontering av fönster är vanligt förekommande däremot måste man ju vara försiktig med dom nya fönstrena. Detta är grund för kompensation.

Plåten får någon mer kunnig kommentera.
Det hade jag ingen aning om. Problemet har samtidigt varit attityden, att det inte är hans/deras problem och alla skador får vi stå för. Det är precis samma visa nu när jag påpekar bristerna, då svarar han att han anser sig vara klar och vill ha betalt ungefär.


Miljardprogram skrev:
Sitter takfönstret (det han kladdat silikone på) i lod eller följer det takets lutning? Vilket som så är inte kladdet någon underhållsfri lösning.
Nu har jag egentligen ingen aning om vad i lod betyder, men plåttaket lutar åt vänster( när man står utomhus). När jag hällde vatten i fönsterkarmen så det rann ner för dräneringshålen så rann vattnet åt vänster från inomhushållet och höger om man hade stått utomhus så åt motsatt riktning.
 
Lekmannamässigt så ser det ju helgalet ut, plåt borde ju sitta så att vatten från övre plåt rinner på utsidan av undre, inte tvärt om... Kanske räddas av att fönstren sitter så djupt in i fasaden? Sen är det ju svårt att veta hur det ser ut under, det kanske kvittar om PVC karmen går upp högre än den första plåten?

Vad målar man PVC fönster med, om man vill "måla om"?

Tycker det är relevant att ifrågasätta och kräva ett bra svar! Lycka till iallafall...
 
K
Jag ser faktiskt inte vad som är fel med plåten? Det var ju inte snyggt med en rand silicon men annars ser ju plåtarna ut som de brukar göra. Hade du haft en bräda hade ju fönstret varit bakom denna också...
 
S
Kallebo skrev:
Jag ser faktiskt inte vad som är fel med plåten? Det var ju inte snyggt med en rand silicon men annars ser ju plåtarna ut som de brukar göra. Hade du haft en bräda hade ju fönstret varit bakom denna också...
Han har struntat i en viktig princip när man monterar plåt, den övre plåten ska alltid överlappa den undre.

Har sett värre plåtning och överlag är det kanske ingen katastrof. Takfönstret är dock en garanterad framtida vattenskada.
 
Redigerat:
SueCia skrev:
Han har struntat i en viktig princip när man monterar plåt, den övre plåten ska alltid överlappa den undre.

Har sett värre plåtning och överlag är det kanske ingen katastrof. Takfönstret är dock en garanterad framtida vattenskada.
Är plåtarna något jag bör acceptera? Jag har ärligt noll kunskap, vissa övre plåtar som jag just nu inte har bild på är till och med för korta. Vad är inte godkänt? för som JohanLun skriver är väl plåtarna till för hålla regnet borta?

Tänker vad som är fackmannamässigt gjort och vad som inte är det.

JohanLun skrev:
Lekmannamässigt så ser det ju helgalet ut, plåt borde ju sitta så att vatten från övre plåt rinner på utsidan av undre, inte tvärt om... Kanske räddas av att fönstren sitter så djupt in i fasaden? Sen är det ju svårt att veta hur det ser ut under, det kanske kvittar om PVC karmen går upp högre än den första plåten?

Vad målar man PVC fönster med, om man vill "måla om"?

Tycker det är relevant att ifrågasätta och kräva ett bra svar! Lycka till iallafall...
Tack, precis det som är problemet, jag har för mig att plåten har ett syfte, speciellt här i skåne där regnet alltför ofta kommer horisontellt från söder vid storm.

Huset är tilläggsisolerat och byggt 1914 så under fönstret finns en ficka har jag för mig som sitter mellan teglet och den gamla fasaden.

Alla fönster kom i röd färg så ärligt ingen aning.
 
Redigerat:
Detta att det drar under fönstret. Då låter det ju som något är fel med drevning/tätning även under plåten.
 
Pvc fönster ska inte drevas som ska skummas.
Men det måste vara nått som är fel.
Fönstret på "takbilden" saknar lovket över dräneringshålet, det är igenkladdat ist
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.