Hur kopplar jag in fibaro dimmer 2 utan någon brytare. Alltså så jag endast använder interfacet för att tända o släcka. Skulle vilja bygga för alla dosor och slippa alla tänd o släck knappar o bara köra allt trådlöst.
Öppen väggdosa med elinstallationer och synliga bruna och röda kablar utan synlig strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Själva inkopplingen är superenkel, bara googla så hittar du schema både med eller utan nolla, det jag reagerar på är att du inte vill ha kvar brytaren.... jag håller på att driva familjen till vansinne när jag inte har brytare till rullgardinen som används betydligt mer sällan än en takdimmer.
För att skippa fasta brytare så måste allt fungera superlogiskt för att det inte skall bli kaos när telefonen är på vift, är urladdad eller har hängt sig...
En extra fördel med brytare till dimmern är att du kan sätta en med dubbla knappar och styra både dimmern och andra scener och enheter i huset tex släcka hela huset med dubbelklick, larma med trippelklick, dämpa belysning genom att hålla inne knappen osv osv...
 
Ett perfekt exempel där knappar är överflödiga är fasad/entrébelysning, jag har där tagit bort alla knappar och nu styrs det via solens upp/nedgång och via rörelsesensorer och ljusmätare. Fungerar klockrent då det sköter sig självt på ett enkelt och logiskt sätt.
 
Earplugged skrev:
Ett perfekt exempel där knappar är överflödiga är fasad/entrébelysning, jag har där tagit bort alla knappar och nu styrs det via solens upp/nedgång och via rörelsesensorer och ljusmätare. Fungerar klockrent då det sköter sig självt på ett enkelt och logiskt sätt.
Exakt, min tanke! Har precis inhandlat lite puckar och det är just utebelysningen som kommer att programmeras. På alla beskrivningar på inkoppling så visar det med knapp satsen. Hur ser kopplingschemat ut för endast pucken?
 
Andreas Schoug skrev:
Exakt, min tanke! Har precis inhandlat lite puckar och det är just utebelysningen som kommer att programmeras. På alla beskrivningar på inkoppling så visar det med knapp satsen. Hur ser kopplingschemat ut för endast pucken?
Klockrent!! :)

Schemat blir ju samma bara att du struntar i sladdarna till knappen, en fas och en nolla till pucken så är den igång och sedan har du en dimmad utgång som skall till lampan.
 
Enligt min bild ovan så har jag 2 kablar i dosan som sitter inkopplad i en enkel switch. Är det bara o sätta L (bruna) i L på pucken och sen den andra (röda) i output terminalen på pucken? Och sen sätta den i learning mode o sen ska d funka?
 
Andreas Schoug skrev:
Enligt min bild ovan så har jag 2 kablar i dosan som sitter inkopplad i en enkel switch. Är det bara o sätta L (bruna) i L på pucken och sen den andra (röda) i output terminalen på pucken? Och sen sätta den i learning mode o sen ska d funka?
Ja i stort sett... behöver utöver ovan även bygla N och Sx om du kör utan nolla.

Här har du extremt pedagogiska exempel och en film över just din variant (bara hoppa över sladdarna till brytaren)
http://manuals.fibaro.com/fgd-212/
 
  • Gilla
xludber
  • Laddar…
Hejsan

Har en fråga ang inkoppling av Fibaro dimmer 2.

Jag kopplade precis in två st (i olika rum) av lathet använde jag 2-Wirén inkopplingen.
Jag har en 8,6w Ikea led lampa till varje dimmer.
Allt fungerar fint, inget flimmer eller glöd när lampan är släkt.


Men nu läste jag lite noggrannare och såg då att man ska använda bypass 2 om man har lägre last än 50w.


Är detta endast om man får problem med funktionen, eller finns det risk för skada på dimmer eller lampa(drivkrets) om jag har det kopplat som jag har nu?


Börjar jag koppa in nollan?
 
Som jag fattat det behövs den endast om du har bekymmer med flimmer eller att det inte går att släcka.
Jag har aldrig monterat någon bypass på mina dimmers och det har fungerat utmärkt för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.