Hej, nja, jag bidrog bara med mina erfarenheter när det gäller pensionärspoolen.
 
Mikael_L skrev:
Blev det inte (minst) en nolla för mycket där?


(Dessutom brukar "installatör" vara benämningen på de med behörighet, och yrkesmän de obehöriga. Men alla förstod ju dock vad du menade.)
Nu är det iofs. hörsägen. Men det har sagts mig att de stora landstäckande elinstallationsföretagen har EN behörig anställd.
 
Vi har haft lite Veteranpool och någon annan "pool" där det är utvecklingsstörda och där kriminella ska få en andra chans...
Vi har väl mest sett det som lite "välgörenhet" och få gräsmattan krattad, lite buskar klippta och skräp bortkört till ÅVC.

Det är väldig variation på "kvalitén" beroende på vem som kommer. Någon gång har det gått undan så jag nästan känt att jag behöver gå ut och säga att de kan lugna ner sig lite, andra gånger har det inte hänt knappt någonting.
Fakturering och timmar har alltid stämt och den gången de inte hann med mer ett lass till ÅVC på 6 timmar (ca. 15 minuter enkel väg) behövde jag bara betala för 2 timmar så det tycker jag har fungerat bra.

Som sagt, se det inte som "billig" arbetskraft utan mer som välgörenhet. Jag tycker det är helt suveränt att äldre, utvecklingsstörda eller tidigare kriminella kan få en chans att jobba.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
anders07 skrev:
Som sagt, se det inte som "billig" arbetskraft utan mer som välgörenhet. Jag tycker det är helt suveränt att äldre, utvecklingsstörda eller tidigare kriminella kan få en chans att jobba.
Tråden handlade om Pensionärspooler, av vad som framgår verkar det vara allt annat än "billig" arbetskraft. Att sträcka ut en hand till utvecklingsstörda och f.d kriminella gör jag mer än gärna, men det är en annan fråga.
 
Jag anlitade Pensionärspoolen i Kungsbacka/Varberg för ett måleriarbete åt min mor 2013. Hon blev jättenöjd! Dessutom var det ett plus att hon också var pensionär. Jag ville även anlita dem för lite enkelt eljobb, men de berättade att de inte utförde sådant då pensionerade elektriker in längre hade behörighet. Vet inte om det stämmer men det kändes seriöst. De hade dessutom sanslöst bra rabatt på färg som vi ta del av till 100%. Tyvärr så slutade den projektledaren senare och jag har hört att det varit lite strul sedan dess. Nu ska mor min ha lite hjälp med trädgård och tänkte anlita dem igen. Vi får se hur det blir.
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
kuntri skrev:
Jag ville även anlita dem för lite enkelt eljobb, men de berättade att de inte utförde sådant då pensionerade elektriker in längre hade behörighet. Vet inte om det stämmer men det kändes seriöst.
Min elbehörighet har ju sin giltighetstid...den dras ju inte in bara för att jag blir "pensionär".
 
Det är väl så att OM poolen får tag på en elektriker med behörighet, så kan den elektrikern göra eljobb. Men de flesta arbetar ju under en behörig, men utan egen behörighet. De kan inte jobba via poolen eger pensionering.
 
hempularen skrev:
Det är väl så att OM poolen får tag på en elektriker med behörighet, så kan den elektrikern göra eljobb. Men de flesta arbetar ju under en behörig, men utan egen behörighet. De kan inte jobba via poolen eger pensionering.
Visst är det så, då kanske man har förklarat lite luddigt varför man inte kan göra eljobb.

Å andra sidan är väl inte elbehörighet så värst ovanligt? Det vimlar ju t.ex. av småföretag med bara en person i som man då kan förutsätta har behörighet. Men när dessa blir pensionerade kanske dom är mindre sugna på att fortsätta jobba...

Men får Pensionärspoolen bara tag på en elektriker med behörighet är det ju sak samma där att det kan vara flera som jobbar under dennes överinseende.
 
H
Hej, vill bara göra ett inlägg i denna tråd och VARNA för pensionärspoolen i gbg ( VD Claes Olausson ).
Vi ville ha in nån som skulle göra ett relativt enkelt eljobb (flytta en lampknapp en bit in på väggen då väggen delvis var riven, samt koppla ihop tre st spottar i taket. Det tog hur många timmar som helst! Han kom dit och jobbade ca 3 kvällar i flera timmar. Jag klagade högljutt och stackarn ursäktade sig(var väldigt trevlig man) men tycker att det hela sköttes mycket dåligt då han var extremt långsam. Gammal gubbe var han. Såg lite vinglig ut. De har inget material själva alls, du måste ha allt hemma själv vilket inte framkom vid bokningen.
De var dock här och "rekade" men när gubben väl kom för att jobba hade han inga grejer och frågade om vi hade nått. Som tur var hade vi en del saker hemma men han var ändå tvungen att åka och komplettera! han hade ju redan kollat var som skulle göras? Han kom i sin egna privata bil.

Billigare att ta in nån riktig firma. Vi fick dock ett billigt pris då gubben var så snäll och fakturerade för färre timmar än de han gjort. Jag har försökt nå företaget flera ggr och de har lovat att Olausson ska ringa upp. Inte hört ett ljud på flera månader.

Som sagt ANLITA ALDIG PENSIONÄRSPOOLEN I GÖTEBORG!
 
  • Gilla
M1CK3
  • Laddar…
Vet att denna trådstart är lite gammal men tänkte ändå göra ett inlägg. Vill uppmana alla att läsa Hallands nyheters artikel om detta företaget: http://www.hn.se/nyheter/halland/lurade-och-skrämda-till-tystnad-1.3078863

Är medveten om att artikeln är tre år gammal och vet ej om något har förändrats kring personerna i bolagstoppen. Det känns spontant som att det inte så konstigt att det blir skiftande kvalité om franschaisetagarna har så stor press på sig att sälja då blir det säkert så att man anlitar folk som kanske inte riktigt är kollade med referenser o.s.v. vad gäller kompetensen bara för att kunna ta uppdrag. Kanske ska man kolla hur ägandet ser ut i olika bolag när man funderar på vilket bolag man ska anlita om man ska anlita seniorer för mindre jobb. Trist för alla duktiga och kompetenta seniorer som gör ett alldeles utmärkt jobb att det också blir dålig kvalité på vissa jobb.
 
Sussie_ skrev:
Vet att denna trådstart är lite gammal men tänkte ändå göra ett inlägg. Vill uppmana alla att läsa Hallands nyheters artikel om detta företaget: [länk]

Är medveten om att artikeln är tre år gammal och vet ej om något har förändrats kring personerna i bolagstoppen. Det känns spontant som att det inte så konstigt att det blir skiftande kvalité om franschaisetagarna har så stor press på sig att sälja då blir det säkert så att man anlitar folk som kanske inte riktigt är kollade med referenser o.s.v. vad gäller kompetensen bara för att kunna ta uppdrag. Kanske ska man kolla hur ägandet ser ut i olika bolag när man funderar på vilket bolag man ska anlita om man ska anlita seniorer för mindre jobb. Trist för alla duktiga och kompetenta seniorer som gör ett alldeles utmärkt jobb att det också blir dålig kvalité på vissa jobb.
Gustav Jakobsson vid Veteranpoolen har kontaktat mig och vill klargöra följande:

"Veteranpoolen såldes till helt nya ägare strax efter att reportaget publicerades. Ingen i den gamla bolagstoppen finns längre kvar och bolaget styrs idag på ett helt annat sätt."
 
Juli 2017, Veteranpoolen Västra Götaland.

Behövde få hjälp att näta in balkongen inför blivande kattköp. Fick napp hos veteranpoolen. Mailade m den lokala chefen.

Timpris 420 inkl moms (äger ej mitt boende=inget rotavdrag). Helt ok.
Veteranen köpte nät mm. Skulle faktureras för ca 600 sa han. Helt ok. Summan för materialet blev 560kr.
Det som INTE framgick var att vi även skulle betala för milersättning. Jag skrev att det var inte avtalat alls, så det gick jag inte med på.

ÄNDÅ skickar han en faktura MED avgift för milersättning. 200 kr för 8 mil. Kraftigt kryddad. Vi kollade hur mkt som var rimligt att han kört. Det blev iaf inga 8 mil.

Inte nog med överrasknings-utgiften på 200. Jag mailade om att jag inte accepterar att betala för nån milavgift då det inte var nåt han ens upplyst om. Fick ett syrligt mail om att självklart ska veteranen ha betalt för att han åkt och köpt grejer för jobbet. Jag hade dessutom fått en timpenning på 420 kr när det egentligen skulle kostat 450. Ehhh tack eller? Det var inget han berättade om då och sen att han händelsevis glömt att berätta om vad för kostnader TOTALT jag som kund skulle betala-det nämndes inte ens.

Så jag ska alltså tacka så mkt i efterhand för en rabatt jag inte visste om, samt betala 200kr för milersättning som jag tydligen själv borde räknat ut att jag skulle få betala.

Och gnällig attityd i mailet när jag påpekade att milersättning aldrig nämnts. Då skrev han om min okända rabatt ("jag ville bara vara snäll men det hade jag visst inget för).

En seriös firma hade sagt: "Du har givetvis rätt. Du slipper avgiften för milersättning eftersom jag glömde nämna den. Vi skickar en ny faktura där milersättningsutgiften är borttagen." Istället yrar gubben om att han gett mej rabatt och upplyser om att jag borde vara tacksam för den okända rabatten han gett mej. Samt slänger på en kraftigt saltad milersättning på fakturan.

Aldrig varit med om maken till oproffsigt bemötande av ett företag. ALDRIG MER veteranpoolen kan jag lova!

Nätet sattes upp bra dock. Tog nästan 5 timmar. Gubben var trevlig och jobbade på i normal takt.

Men chefens bemötande...under all kritik!
 
Jag kan hålla med om att de borde informerat om att reskostnad tillkommer, och om 8 mil är helt fel (tänk på både resväg mellan kontoret och dig, och mellan kontoret och butiken där materiaqlet inhandlades). Så kan du bestrida den ev. extra körsträckan.

MEN att det tillkommer milersättning är standard, det är nästan bara i branscher med väldigt korta insatser (typ vitvarureparationer) där körsträckan ofta ingår i timpriset, som då snarare ligger 1000 - 1500 i timmen.

Och 200 kr för 8 mil är en väldigt rimlig kostnad, mera vanligt med 50 kr/mil och uppåt i milersättning.
 
  • Gilla
Chr3 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag kan hålla med om att de borde informerat om att reskostnad tillkommer, och om 8 mil är helt fel (tänk på både resväg mellan kontoret och dig, och mellan kontoret och butiken där materiaqlet inhandlades). Så kan du bestrida den ev. extra körsträckan.

MEN att det tillkommer milersättning är standard, det är nästan bara i branscher med väldigt korta insatser (typ vitvarureparationer) där körsträckan ofta ingår i timpriset, som då snarare ligger 1000 - 1500 i timmen.

Och 200 kr för 8 mil är en väldigt rimlig kostnad, mera vanligt med 50 kr/mil och uppåt i milersättning.
Ja 200 är inte mycket att orda om i princip-men jag som kund kan väl inte förväntas veta om att milersättning är nåt varenda normal människa känner till och bör räkna med-då är man fel ute. Det berättar man för kunden. ALLA kostnader som ingår.

Och jo, vi kollade om körsträckan var rimlig mellan mej, företaget och bygghandeln. Det var den inte. Men chefen menar att veteranen skulle ha betalt från det han körde hemifrån också...vilket låter heeeelt sjukt oseriöst. Denna gubbe bodde på landet och jag bor i stan. Alltså fick vi betala för all körväg. Orka tjafsa om 200 spänn. Men som jag sagt innan; aldrig i helvete att jag rekommenderar dem t nån. Ever.
 
  • Gilla
zeyno
  • Laddar…
Du har rätt i att du skall inte betala för körning som hantverkaren har från sitt hem. debiterbar körsträcka är från firmans adress till dig som kund, eller från hemadressen till dig, om det är kortare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.