Vi håller på att installera bergvärme. Eftersom vi bygger om en hel del passar vi samtidigt på att installera golvvärme i ungefär en tredjedel av huset. När vi gjorde en sista avstämning med vår bergvärmeentreprenör innan installationen nämnde han att vi har två olika alternativ för golvvärmen:

1. Vi kör den i ett "eget" system, skilt från resten av värmesystemet (element). Detta eftersom man "alltid" vill köra golvvärmen och att det då behövs en volymtank på 100 liter (som kostar några tusenlappar)

2. Vi kör den i samma system som elementen. Det innebär att vi måste köra värmen för jämnan, men att vi då kan köra den på 20 grader vilket gör att elementen inte "värmer" på sommaren.

Jag försökte, utan framgång, försöka förstå lite mer om fördelar och nackdelar, men fick ingen rekommendation alls.

Någon som vet eller har åsikter i ämnet?

Tack på förhand.
 
då dagens värmepumpar inte är varvtals styrda kan dom bara gå på full effekt helatiden.
din golv värme innehåller väldigt få liter vatten & när värmepumpen går så tar det inte många minuter för den att värma up altvatten till den nivån att värmepumpen stannat.
samma sak händer åt andra hållet, lite vatten = svalnar fort & pumpen måste starta igen för att värme.

detta är ett ogynsamt sätt att arbeta för värmepumpen, både driftmässigt & slitage mässigt.

genom att kör allt radiatorvatten genom en volymförstorare, så har värmepumpen mer vatten att värma & allt blir bättre = bara fördlar, ända nakdelen är att instalationen blir lite dytrare.

jag skulle nog satsa på 200 liter (funkar även bra med en gammal VVB
sen skulle jag koppla den på stigen, dirkt efter vämepumpen, innan du delar systemet i radiatorer & golvärme.


(man vill minst ha 20liter vatten/ kW pumpen avger)
 
Tack för svaret. Jag är dock fortfarande lite osäker på detta, och inser att jag kunde formulerat min fråga annorlunda. Jag gör ett nytt försök:

Om jag har förstått min bergvärmeentreprenör rätt så är fördelen med att ha ett "separat system" för golvvärmen att man kan ha golvet varmt (28 grader) även på sommaren. Det kan vi nog leva utan. Han nämnde dock att man måste ha minst 20 grader i golvet och att en alternativ lösning till ett eget system för golvvärmen skulle vara att låta systemet strömma 20-gradigt vatten året om genom hela systemet, d v s golvvärmen och radiatorerna, även på sommaren.

Min fråga är nog egentligen om det, bortsett från den initiala kostnaden för att ha en egen volymtank för golvvärmen, även finns några driftsekonomiska aspekter, är det dyrare eller bililgare att ha ett separat golvvärmesystem jämfört med att låta hela systemet gå på 20 grader året om?

 
Men om du inte vill ha ett varmare golv sommartid, då är det ju bara att stänga av alltihop? Inga extra åtgärder behövs.
 
Blatifagus skrev:
Vi håller på att installera bergvärme. Eftersom vi bygger om en hel del passar vi samtidigt på att installera golvvärme i ungefär en tredjedel av huset. När vi gjorde en sista avstämning med vår bergvärmeentreprenör innan installationen nämnde han att vi har två olika alternativ för golvvärmen:

1. Vi kör den i ett "eget" system, skilt från resten av värmesystemet (element). Detta eftersom man "alltid" vill köra golvvärmen och att det då behövs en volymtank på 100 liter (som kostar några tusenlappar)

2. Vi kör den i samma system som elementen. Det innebär att vi måste köra värmen för jämnan, men att vi då kan köra den på 20 grader vilket gör att elementen inte "värmer" på sommaren.

Jag försökte, utan framgång, försöka förstå lite mer om fördelar och nackdelar, men fick ingen rekommendation alls.

Någon som vet eller har åsikter i ämnet?

Tack på förhand.
Byt installatör, för den du har verkar vara full.  ;)

Skämt åsido....vad angav han för skäl till att köra 20° på golvet hela tiden?

Är det för bästa komfort så köper jag det, men det kostar pengar. Tror nog de flesta inte anser att den komfortökningen är värt va det kostar, plus att livslängden på pumpen förkortas.

Har du nyligen lagt golvslingorna i betong, kan det finnas skäl att köra 20° för torkning.

Övrig tid anser jag att utegivare och rumsgivare anslutna till pumpen, ska sköta komfortvärmen.
 
När jag läser era svar inser jag att jag antingen har missförstått min installatör rejält (alternativt är det verkligen dags att byta). Tack för svaren, jag känner mig betydligt klokare.

Och kan jag välja så blir det nog att snåla med lite kallare golv på sommaren. Hursom, Tack.
 
jag kör golv värmen i mitt badrum året om! där vill jag inte stänga av värmen, då jag har klinkers golv där & man går ju ofta barfota i badrumet!
(rent komfort skäl, som får kosta några ören/ dygn)

Väljer du en stor värmepump, som kommer att klara stora delar av uppvärmningen utan elpatron, så har du mycke att vinna på att ha volymförstorare & då måste den kopplas så som jag skrev. (den kopplingen funkar även om du vill stnga av radiatorerna & bara köra golv värmepå sommaren)

en värmepumps efektivetet mäts i COP. COP minskar vart efter en värmepump tvingas att göra varmare vatten.
eftersom färmepumpen helatiden arbetat på full effekt så komer man att pandla runt ett börvärde som pumpen räknar ut är lagom för att hålla rätt tempratur ine.

har du en volymförstorare så kommer du att ligga närmare börvärdet (5-6 grader under & över mellen start & stopp)
har du ingen volymförstorare, så kommer du att ligga flera grader till över börvärdet & det sänker COP

så en volymförstorare hjälper till att hålla slitaget nere, då det går längre mellan starterna & den hjälper til att hålla COP högt, då framledningstempen hålls nere.

-------------------------
desutom så kan den hjälpa till att håla "knäppningar" borta när pumpen växlar från att ha gjort varmvatten till att fortsätta värma huset, så har den ju presis gjort 55 gradit vatten & när den växlar över så kommer några liter 55 gradit vatten att komma ut i radiatorsystmet, som kanske bara innehpller 30 gradit vetten & knäppningar kan då uppstå, när rörena rörsig, då dom utvidgas & drarihoppsig på grund utav värmen
 
ByggaNytt skrev:
Jag kör också värmen jämnt! Har mycket sten/granit/klinker som annars blir/känns kallt....
Naturligtvis med acctank (volymförstorare) på värmesidan, den i mitten:
[länk]

Hur stor tank har du?
jag tycket föslaget på 100 liter låter i minsta laget
 
Min är på 300 liter, jag har ju vattenburen golvvärme i båda planen så den vattenvolymen är ju inte mycket att skryta med!
 
100 låter ialla fall lite klent.
jag har 160 till vanliga radiatorer, även här kunde jag haft större
 
Jag har 500, antagligen lite i överkant. Jag räknade baklänges på 7-8kw och uppvärmning av X liter vatten. 500l gav en lämplig gångtid. Minns inte detaljerna längre.

En viktig sak är att flytta fram framledningsgivaren till en position direkt efter tanken, annars funkar inte regleringen optimalt.
 
MathiasS skrev:
Jag har 500, antagligen lite i överkant. Jag räknade baklänges på 7-8kw och uppvärmning av X liter vatten. 500l gav en lämplig gångtid. Minns inte detaljerna längre.

En viktig sak är att flytta fram framledningsgivaren till en position direkt efter tanken, annars funkar inte regleringen optimalt.
500 liter kan ge en tröghet i systemet som är oguynsamt.

sen håller jag inte med om att man ska flytta givaren.

flyttar man givaern så har man tappat kontrollen på hur varmt vatten pumpen tilverkar & du lär tilverka onödigt varmt vatten, vilket försämrar COP

men det är möjligt att det är enda sättet att göra så din anläggning funkar bra? kanske du har för stor tank?

--------------------------------------------

tanken ska bara vara volymförstoring = göra så radiatorsystemet innehåller fler liter vatten än det gör.

flyttar man givaren så har man gått lite närmare fast kondensering!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.