Hej!

Jag är ny på forumet och hoppas på hjälp och tips från mer erfarna medlemmar. Jag står i begrepp att renovera min källare i mitt 20-talshus. Jag kommer att bila upp golvet (betong som ligger diekt på jord) för att få en ordentlig ståhöjd. Därefter behöver jag lösa värme och ventilation. Jag har idag bergvärme, och jag funderar på om det bästa alternativet för värme skulle vara att lägga vattenslingor i golvet och använda en FTX-lösning från ex NIBE för att lösa ventilationen. Jag hade tänkt att inreda ett badrum som ska vara helkaklat.

Jag har läst någonstans att man riskerar fuktskador vid installation av värme om källaren inte är 100% dränerad. Jag hade en firma här som kollade av dräneringen och som tyckte att den var ok i nuläget för det vi använder källaren till i nuläget.

Jag bifogar en bild av källaren i nuläget. Såå tacksam för input!!

Jonkan



Handritad ritning av en källarplanlösning med markerade rum som garage och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kör på, golvvärme och isolerat golv i källaren är bland det bästa vi gjort. Källarklimatet är helt borta efter det.
 
  • Gilla
JJonkan
  • Laddar…
Och ni har inte fått några problem med fuktvandring? Hur löste ni ventilationsbiten?
 
1. Nej

2. Huset har självdrag som är kompletterat med fläktar i kök, badrum och tvättstuga.
 
  • Gilla
JJonkan
  • Laddar…
Hur mycket planerar du att sänka golvet? Kan ju bli så att du hamnar under nuvarande dränering.
 
Huset är inte dränerat med isodrän el dylikt. Det är byggt på sprängsten. Enligt de dräneringsbolag som var här och kikade för ett par år sedan var det kruttorrt trots att vi har ett berg precis bakom huset. Enligt dem rinner vattnet ner och passerar under huset ner till grannen... så vitt jag förstår kommer jag komma direkt ner i sprängstensmassorna när jag plockar bort cementgolvet och börjar bila.
 
Och förlåt. Jag tror att jag kommer behöva schackta ur ca 100mm. @para
 
Isolering av källarens ytterväggar brukar också hjälpa till att skapa bättre klimat i källaren när man skall använda den till bostad. Denna isolering skall göras utvändigt (inte invändigt!) och då dränerar man (om) samtidigt. Det var en mycket bra investering hemma hos mig.
 
Och förlåt. Jag tror att jag kommer behöva schackta ur ca 100mm. @para
 
  • Gilla
Gustavh92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.