I en del beskrivningar kan man se då och då att handledare och överliggare ska skråsikas eller skruvas snett uppåt i stolpen och underifrån. Förmodligen för att få en osynlig skalle. Men min stenåldershjärna säger att man inte ska spika uppåt och framförallt aldrig i miljöer där människor rör sig. Jag ser liksom framförmig att handledaren ramlar av eller spricker, och att den sylvassa spiken blottas och att någon gör sig illa sig. Jag tror nog jag spikar nedåt! Men hur gör yrkesmän och vad fackmässigt utförande egentligen ? Mvh, PerOF
 
Jag skulle nog klassa det som tämligen osannolikt att:

1: Handledaren ramlar av eller spricker.
2: Skruven sitter kvar.
3: Jag märker inget.
4: Någon lutar sig mot det trasiga staketet och...
5: ...skadar sig.

Det handlar inte om att skallen ska vara osynlig av estetiska skäl. Snarare är det för att vatten inte ska tränga in i träet och förkorta livslängden med sprickor som följd.

Men visst, använder du tryckt virke som du inte har tänkt måla håller det säkert i några år även om du skruvar ovanifrån.
 
Handledaren börjar nog vicka långt innan den ramlar av. Det är nog dessutom mycket större risk att den spricker och ramlar av om du skruvar uppifrån.
 
T
Som tidigare inlägg säger så är det inte främst för att dölja spik-/skruvskallen som man spikar underifrån men sen är det du beskriver som största risk, att någon får en vass spik i sig inte så troligt.

Spikens/skruvens spets ska ju gå in i stolpen så även om överliggaren spricker så ska spikens/skruvens spets vara inne i stolpen, annars har den inte fyllt någon funktion.
 
Testarn skrev:
...
Spikens/skruvens spets ska ju gå in i stolpen så även om överliggaren spricker så ska spikens/skruvens spets vara inne i stolpen, annars har den inte fyllt någon funktion.
Nu var ju tanken att spika/skruva nerifrån stolpen och upp i överliggaren.

Så här, det röda är fästelementen:
Schematisk illustration av stolpe och överliggare med två röda linjer representerande fästelement.
 
T
Aha!

En bild säger mer än tusen ord som de säger.... Nu förstår jag bättre hur oron för en uppstickande vass spets uppstod.

Tack KoW för klargöradet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.