M
God morgon kamrater!

Jag skulle vilja höra era reflektioner på en fuktskada.
Ena väggen i källaren är genomsur. Dålig lutning på utsidan har gjort att vatten från regn och stuprör fuktat igenom väggen rejält under längre tid utan att jag uppmärksammat det.

Väggen är murad med stenar som är ca 2x2 decimeter. Sen pålagt puts, Putsen släpper och låter ihåligt på mer en ett ställe. Släpper direkt om man knackar med hammare.

Hur får man väggen torr egentligen. Går det att torka utan att gräva upp lite på utsidan. Ska man köra med fläktar efter att man rivit putsen? Går det att torka vägg från insidan om det är dåligt dränerat och fel lutning från utsidan???
 
Hjälperju inte att försöka torka på insidan om du inte löser problemet med fukt/vatten på utsidan. Putssläpp på insidan är symtom på ett problem som är fukt utifrån, dvs man utgår från att lösa problemet inte försöka åtgärda symtom.
 
Mitt gamla hus var fuktigt i mer än 1 vägg. Då var det inte fukt från utsidan utan rör skarvarna som läckte. Sammanlagt var det 4 väggar.Nu är ju ditt problem något annat men det kan vara värt att tänka på. Ett annat problem jag hade med fukt att i källaren kan var en trasig hängränna som gjorde en vägg plaskvåt. När rännan var fixad blev väggen torr kan också vara värt att kolla. Det finns rätt så mycket man kan göra utan att dränera. Mina erfarenheter av fuktig källare.
 
Hur gammalt är dränaget? Fungerar dagvattenavloppet eller är det stopp i brunnarna?
 
M
Nu har jag haft två olika besiktningsmän här hemma. I somras var det en en lokal "fuktkonsult". Idag var det Anticimex.

Både besiktningsman nr 1, liksom nr 2 menar att vatten tränger in i skarven mellan yttervägg och golv. Väggen är blöt upp till mitten, sen minskar det.

Båda herrarna menade efter att använt vad de kallar "indikator" att väggen är så blöt att vidare mätningar inte behövs för att konstatera att väggen är för blöt.

För att hantera problemet säger de båda att det sannolikt krävs att man gräver ur utanför den vägg som är blöt och läcker in. De är dock lite mindre tydliga med vad det kan bero på att Väggen släpper in vatten, fel på dränering, skadad fukttätning, tjära eller vad det nu är. Eller skadade dräneringsrör.

Min fråga blir nu då här: Kan man torka upp, eller göra nått från insidan för att få väggen torrare, och för att stoppa att det läcker in vatten.

Eller har besiktningsmännen helt enkelt rätt.??? Utan andra möjligheter.
 
Inte för att vara otrevlig men du har redan fått svar (det enda rimliga) på din fråga. Vattnet kommer utifrån, lägg ditt fokus på att lösa grundproblemet på utsidan. Vad än du gör från insidan kommer det inte hjälpa dig för det är ju inte från insidan vattnet kommer ifrån. Är du med på vad vi menar?
 
M
Haha.
Ja jag är absolut med. Vill mer ha det bekräftat. Gräva helt enkelt
 
Kanske går att filma /spola dräneringen. Kollat ritningar så du inte har några rör vatten/avlopp på den sidan? Men i slutändan är det nog spade som gäller(eller grävare. Är ju kul att köra minigrävare så kan ju vara en tröst i eländet..)
 
mendelsohn skrev:
Haha.
Ja jag är absolut med. Vill mer ha det bekräftat. Gräva helt enkelt
Var det inte problem med att regnvatten trängde in? Isåfall kanske du kan prova att leda bort regnvattnet på någon sätt och torka upp ordentligt inomhus med en avfuktare och sen göra en ny koll av väggen om 3-4 månader. Då borde avfuktaren ha hunnit torka upp väggen ordentligt. Om du har tur så hjälper det för att få väggen tillräckligt torr. Att testa detta är inte speciellt dyrt. En 300W avfuktare som går i 100 dygn kostar ca 0,3 kWh/h * 24h * 100 = ~750 kr i el.

Annars går det att dränera från insidan. Du kan t.ex. borra in rör i väggen som leder vatten till avloppet, eller bygga en dräneringsbrunn under källargolvet där du pumpar ut vattnet. En sån dräneringsbrunn kan givetvis läggas utomhus också. Då får du undan både grundvatten och eventuellt nedträngande grundvatten.

Du kan skicka in en kamera och filma dräneringsrören.
 
M
Är detta inte bara krångliga lösningar som kanske fungerar ??
 
Lustigt att ingen från Arid svarat, men de kanske är bannade? Annars låter det ju som en perfekt exempelvägg för dem att bevisa sin produkts effektivitet på och tysta oss tvivlare...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
mendelsohn skrev:
Är detta inte bara krångliga lösningar som kanske fungerar ??
Jag skulle se det som billiga lösningar som kanske fungerar.

Givetvis är det bättre att göra en ordentlig dränering av hela huset och isolera källaren. Det blir garanterat torrt och man får ett mycket bättre källarklimat. Och ett hål på 100000 kr i plånboken.
 
M
Resten av husets väggar är snustorr. Blir bara att gräva ex antal meter vid den blöta väggen
 
Kör det som träning ;)

Grävning på den här nivån är svettdrivande. Pulsband på och lägg upp på strava.
 
M
eller pöblastryp på en gratisjobbare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.