Hejsan!

Det är så att jag är ute efter en fuktmätare med kula.Vill inte ha med pigg då jag vill kunna mäta betong + trä(även andra material)
Vill inte köpa skit från biltema, jula, Ö&B eller någon annan skitbutik. Vill ha en bra fuktmätare på en gång. Då vi har tre hus att gå igenom. Sen kan man även hjälpa vänner (y)
Jag kan lägga upp till 2 000kr. Kan även lägga på lite om den är bra.

Jag kommer att använda den ganska mycket. Kommer bara användas som privatperson.
 
Det finns ingen fuktmätare med kula på marknaden. Har aldrig funnits.

Det som finns är egentligen en fuktindikator som kan användas för att söka efter fuktigaste punkten i en likartad konstruktion eller på likartade ytor under likartade förhållanden. Själva mätvärdet har ingen egentlig betydelse annat än som jämförelse med mätvärdet man nyss fick några meter bort.

Att fuktindikatorer säljs som fuktmätare är en skam för importörer och distributörer som säljer en produkt för ett annat ändamål än den är tillverkad för. Att den används som fuktmätare är en skam för lättlurade användare.
 
  • Gilla
  • Wow
MoveMe och 2 till
  • Laddar…
Jaha, för jag trodde jag hade fukt i badrummet. Så styrelsen(någon va här) va här med en fuktmätare(dom sa att den hette så) med någon slags kula på en antenn. Så han la "kulan" mot väggen och mätte(eller vad han gjorde) på olika ställen för att veta om det fanns fukt i väggen.

Så jag frågade honom om man bara kan mäta fukt i betong med en sådan mackapär. Fick till svar att det finns fuktmätare som kan mäta fukt på betong, trä, gips m.m.
Kommer inte ihåg vad den hette.

Okej, så det finns ingen bra mätare för att kolla fukt i väggarna? Har tyvärr inte råd att ta dit en besiktning.
Är fuktindikator pålitliga?
 
Jaha..... styrelsen trodde eller låtsades tro att de mätte. Apparaten de använde var en ytfuktmätare men den är endast en indikator och ingen riktig mätare.
Att mäta med en sån där ytfuktmätare utanpå klinkers eller våtrumsmatta ger inga vettiga resultat överhuvudtaget. Även om man skulle ha möjlighet att mäta direkt på betongen så duger den bara till att leta efter våtaste stället.

Det finns inga bra mätare men det finns en del halvbra versioner. Gann och Vaisala oh allt vad de heter. Svindyra proffsgrejor som vanligt folk inte har råd med och som till och med proffsen ofta kalibrerar fel och använder fel. Gemensamt för dem alla är att mätnogrannheten inte är den bästa men gör man flera mätningar brukar man ändå få en uppfattning om vartåt det lutar med fuktigheten. Alla kräver frilagd betong och oftast måste man borra hål för proberna. Det innebär förstörda tätskikt med åtföljande renovering i ett badrum.

Jag gjorde ett ganska omfattande forskningsprojekt om mätnogrannhet vid fuktmätning i betong som slutarbete då jag studerade till ingenjör. (Ingenjör i Finland motsvarar nästan civilingenjör i Sverige). Därför vet jag litet om sånt här.
 
  • Gilla
MoveMe och 2 till
  • Laddar…
Jaha, okej. Med andra ord bortkastade pengar?

Då måste jag fråga en annan fråga.
Min sambos syster har köpt ett hus och jag(och mina sambo) tror det finns mögel i huset(i källaren) pga jag mår riktigt jäkla dåligt. Får andningssvårigheter när jag är där mer än 1h.
Därför borde det finnas ganska mycket fukt? Då borde väl en mätare ge utslag?

Kan man använda en mätare för att se om det finns mögel i väggen?
 
champion skrev:
Jaha, okej. Med andra ord bortkastade pengar?

Då måste jag fråga en annan fråga.
Min sambos syster har köpt ett hus och jag(och mina sambo) tror det finns mögel i huset(i källaren) pga jag mår riktigt jäkla dåligt. Får andningssvårigheter när jag är där mer än 1h.
Därför borde det finnas ganska mycket fukt? Då borde väl en mätare ge utslag?

Kan man använda en mätare för att se om det finns mögel i väggen?
Ja, hund kallas de. Kan tränas för att kunna sniffa reda på det mesta. 😀
 
  • Gilla
Garnbutik
  • Laddar…
På tal om hund, kan det nite vara en sån som ger utslag om du är i huset för länge. Alltså att tidigare ägare haft djur.
 
Om de har en inredd källare är risken mycket stor att det finns mögel i den. Inredda källare är väldigt ofta mer eller mindre mögelskadade. Det går egentligen inte att inreda rum i en källare på ett mögelfritt vis men folk vill ha dem endå......

Visst finns det mätare som kan mäta om fukten finns där men de är svindyra och kräver oftast frilagd betong och troligen också borrhål där man mäter.
En yrkeskunnig människa med bra luktsinne eller en dresserad mögelhund är andra bra metoder.
Dina symptom kan vara en lika bra mätare som någonting annat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.