Har köpt ett hus som det rökt lite i under 2 år. Nu när man rivit de 5 lager tapet på de första 50 cm vägg så börjar man fundera. Behöver man riva ner alla tapeter för att det ska bli hyfsat frisk inomhuslukt?

Vi kommer nog att måla eller tapetsera väggarna igen efter spackling.

De 50 cm tog 3 timmar med vatten och spackelskrapa. Visst kommer det gå snabbare framöver men ändå. Kommer också skaffa ångmaskin men frågan är ändå hur ambitiös man ska vara?
 
Vad är det för väggmaterial?
Finns det någon (ljud)isolering i innerväggarna?
Har ni funderingar på att dra nätverk?

Om ni ska tapetsera så skulle ni behöva bredspackla hela väggarna för att det inte ska synas några "blåsor"/"gropar".
Kostnaden för spackel är ungefär samma som nya gipsskivor.
Tidsåtgången för bredspackling mm är längre än för rivning & montage av gipsskivor, samt att det dammar betydligt mindre.

Så om det är gips-/boardväggar så skulle iaf jag riva befintligt väggmaterial och uppgradera väggarna.
 
Är det gips eller liknande så riv ner skiten, inget att hålla på att spara på.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Vet när jag jobbade som målare, så måla vi allt med spärrvit... den isolerar å luktar satan när man väl målar. Men ger en matt yta. Å släpper inte igenom färger, tex nikotin osv.


Jag hade spacklat, slipat å sen målat allt.

Alt som ovan beroende på vad man tycker är lättast
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Är det gips eller liknande så riv ner skiten, inget att hålla på att spara på.
Precis. Ner med skivor och slätt. Det kostar inte många kronor och sparar en hel del arbete.
 
Shit. Nej det funkar inte. Dels för att vi inte får göra så mycket innan tillträdesdagen och har inte råd med allt vad som drar iväg. Elektriker ex.

Hade hoppats att få svar på om det räckte med första lagret tapet eller alla lager. Men fattar nu det är alla lager.
 
H
Jag köpte ett hus som de vart storrökare i sen början av 60 talet.
Maskerade fönster och golv.
Sen köpte jag caparol spärrfärg för nikotin.
Hyrde en spruta och blåste hela huset invändigt.
Från att inte kunna andas inne och apelsin gula väggar och tak så luktar det inget.
Flytta in sen tar vi ett rum i taget nu.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag skulle inte göra någonting innan tillträdesdagen, vill inte ens ha någon nyckel innan.

Anledningen är att om någonting går sönder tex någon vattenkoppling lossnar så finns det risk att det blir en massa tjafs om vems fel det är, du som köpare har normalt ingen försäkring på nya objektet förrän vid tillträdesdagen.

Vägguttag, strömställare och liknande får "Svensson" byta (koppla loss och återinkoppla) om personen har tillräckliga kunskaper. Så om du känner att du klarar av det så får du göra det om du vill.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Du behöver inte riva ner allt, men måla som sagt med spärrvit, som sedan ska härda minst 24 timmar innan du gör något mer. Glöm inte taken. Och tvätta gärna först. Spärrfärgen stänger in både missfärgningarna och lukten.
 
AXS
Testa rening med ozon?
 
H
Tänk på att ozon rening åldrar plast och gummi.
 
Enligt målarfirman ska spärrfärg bara kapsla in nikotinet dvs det gula men inte doften. Vi tänker att riva alla tapeter. Byta golv och tvätta samt måla tak. På väggar kör vi spärrfärg.
 
H
Vi fick bort lukten med spärrfärgen.
Va en målar som sa det tar lukt och färg samt spärrar det.
Och vårat hus var extremt.
Stora ljusa fyrkanter på väggarna där tavlor hängde, resten var gult
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Syren243 skrev:
Enligt målarfirman ska spärrfärg bara kapsla in nikotinet dvs det gula men inte doften. Vi tänker att riva alla tapeter. Byta golv och tvätta samt måla tak. På väggar kör vi spärrfärg.
Se till att ha tvärdrag när du målar,

Målade en "källare", utan fönster, både tak å
Vägg.... det blir väldigt stake lukt, man kan nästan bli lite snurrig. Så
Tänk på det.

Med vänlig hälsning,
 
Jag har också mycket goda erfarenheter av spärrfärg/spärrvitt. Och som redan nämnts är det en extra "bonus"? att man blir lite hög av doften/stanken...

Nu var det några år sedan och jag vet inte om lika effektiv färg finns idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.