harry73
Den säljs av god man. Så det finns lite mer dramatik i det hela än bara ett arv.
Kanske ägaren dog i mögelattack och lämnade barnet hög på alla svampar i huset
 
KnockOnWood skrev:
Som gammal Göteborgare skäms jag!

Mest över mäklaren naturligtvis, men också hur vi nonchalerar vår egendom, dödsbo eller inte.
Det är ju ett bra område, nära stan, lite lantligt, och nära till hamnen i Björlanda Kile.
Hur kan man låta det förfalla så in i h-vete?
Fastigheten är ju värd högst markvärde minus rivningskostnad nu.
Det finns nog en anledning till eländet, jag tror inte ens man kan missköta det så mycket att det blir så dåligt utan att det finns en naturlig orsak som vi inte känner till. Titta på huset och speciellt taket utvändigt, huset är inte så misskött där och det tyder på att något hänt och att ingen uppmärksammat det som hänt.

Vem vet, någon dog kanske med varmvattenkranen fullt öppen och varmvatten rann från ovanvåningen ner genom hela huset i ett par veckor innan någon uppmärksammade det hela. Det finns en förklaring, men inte mäklarens om att huset stod med dålig ventilation över vintern..........
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Mikael_L
Eller att ägaren var på något slags hem/vårdinrättning sin sista tid, och då var värmen för lågt satt i huset så något rör frös sönder och det strömmade ut vatten i flera månader.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Går det att rädda något från ett sånt hus? Kakelugnarna var ju fina iallafall men det är ju inte kul om de luktar mögel.
 
Någon måste ha haft vattenspridaren på..
Inomhus, på bottenvåningen iaf.. :x

Jäkla vacker kakelugn och serveringsskåp.. :)
 
Jisses! Det lär ju inte lukta jordgubb där inne!! :eek:
 
"det finns en svag sommarstugedoft, inget att oroa sig för"
Charmig patina på ytskikten, sånt är ju mode! chabby chick ;)
 
  • Gilla
Grothras och 6 till
  • Laddar…
D
Är det verkligen helt OK att ha en vanlig öppen visning? Det måste ju vara en hälsorisk.

Ang. priset på 2,5 så är det ju svårt att värdera eftersom det inte direkt finns tomter direkta närheten. Att jämföra med beboeliga hus är nog svårt. Är det öht taget möjligt att sanera eller är det att jämna med marken som gäller?
 
Den där kåken är för mig objekt "Solstickan"

Kostar mer att renovera än bygga nytt.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Om det stått kalt på vintern och man inte stängt av vattnet, kan det troligen sluta så här.

Är ingen liten rötskada enligt bilderna. Räcker ju med bilder på tomten, huset går troligen inte rädda. Att dom ens våga sig in där (bärigheten kan ju vara riktigt dålig i bjälklaget). Samt behöver ju mask för att vistas där.
 
Men oj oj, vad synd! Ser ut att ha varit ett fint hus annars.

Måste dock säga att vissa av väggarna fått ett riktigt fräckt mönster, kolla vardagsrummet, och sovrummet på övre plan! Hade det inte varit för hälsorisker och sådana tråkigheter hade det ju passat ypperligt för fotografering av bilder till något trendigt modemagasin, tänk er några magra modeller poserandes i dyra kläder där inne...:D
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
KristinaRT
Men vad tusan har hänt i huset!?!?!
Kan det verkligen ha varit ett rör som sprungit läck och gett det resultatet, tänker på att övervåningen nästan är värre än undervåningen och vatten borde väl runna nedåt... Fast det skulle kunna förklara varför det inte finns några bilder på källaren..... Inte heller några bilder på badrum - som borde klara fukten bättre än andra rum....

Finns nog en tragisk historia bakom denna försäljning :(

Hoppas mäklaren delar ut skoskydd och andningsmasker vtid visningen, helst också engångsoveraller - huset är sannolikt livsfarligt att vistas i :screwy:
 
Redigerat:
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Något måste ha frusit sönder och dränkt hela huset, så "troligen på grund av otillräcklig uppvärmning under kalla perioder" är väl en korrekt beskrivning i och för sig.

Är sånt mögel ytligt eller äter det sig in i väggar och golv? Kan man verkligen hoppas på att det bara är att riva ner alla ytskickt och byta ut ruttna delar - i så fall kanske det går att rädda. I och för sig inte något jag skulle vilja ha, mer än kakelugnen.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
shieldfire skrev:
Något måste ha frusit sönder och dränkt hela huset, så "troligen på grund av otillräcklig uppvärmning under kalla perioder" är väl en korrekt beskrivning i och för sig.

Är sånt mögel ytligt eller äter det sig in i väggar och golv? Kan man verkligen hoppas på att det bara är att riva ner alla ytskickt och byta ut ruttna delar - i så fall kanske det går att rädda. I och för sig inte något jag skulle vilja ha, mer än kakelugnen.
Skulle inte förklara övervåningens skick, även jag skrev det som trolig orsak (tills jag tittade noggrannare på bilderna). Alla element går på el vad jag såg och dessutom hade dom ställt två nerevången på golvet. Såg ut att vara mycket ytligt mögel, men i köket hade det runnit vatten ovanifrån i alla fall. Största problemet med svamparna är rötterna som kan sprida ut sig kilometer vis.

Jag gissar att det under regniga höstar kan bli riktigt rått inomhus plus vattenskada.
 
Att det ska rivas verkar vi vara överens om, men i det där skicket är det väl tom en sanitär olägenhet att riva det.
Allt material skall sorteras och det lär inte bli kul när det ser ut sådär, kan säkert bli dyrt.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.