Är lite novis i detta ämne, men undrar om man kan eller ska lägga vanligt 45x195 rakt på lekablock med någon kapilär brytare i mellan?

Är ett golv med 175mm isolering.

Känns lite kymigt med icke impregnerat material direkt på lekablock.

Jag kan ej och får inte gräva ner plintar tyvärr då stugan ska vara "flyttbar". Står på arrenderad mark.

Mvh Thomas
 
Ja varför inte.
 
tommib
Det är så man bygger i normalfallet också. Murad grund och sen syllpapp och syll.
 
Ok.. Ja varför inte... ☺️

Jag är helt ny inom att bygga stuga.. Har byggt mycket med trall och dyligt.. Men vanlig regel tål säkert mer än vad man tror.

Skillnad mellan c24 och c12 eller vad dom nu heter..?
 
Syllpapp används för att förhindra att fukt går upp i trävirket, i det här fallet mellan lecablocken och syllen. C14 och C24 anger verkets hållfasthetsklass.
 
tommib
Vanligt konstruktionsvirke tål att vara "ute", men inte att det sugs upp vatten i det. Därför har man syllpapp, eller grundisoleringspapp.

https://www.bauhaus.se/grundisoleringspapp-yep-2500-0-125x15m.html

Notera att det kommer i flera bredder just för att passa olika bred grund. Enklaste 125mm bredden lär funka bra för dig. Lägg en remsa som täcker hela ovansidan på varje lecablock och lägg syllen på det.
 
Alltså är en enkel stuga på 45 kvadratmeter med 195 stående med 145 isolering. Bygger ju ett vanligt ramverk som om jag skulle bygga trall. Och sen reser färdigt fackverk i sektioner som väggar.
 
tommib
Varför skulle man ha syllen liggande?

Dessutom är väl lecablocken oftast 12 cm (även om 15 finns)? I vilket fall som helst så är poängen att man har syllpapp mellan, så att det täcker hela bredden.
 
  • Gilla
ThomasCarlsson70
  • Laddar…
tommib skrev:
Varför skulle man ha syllen liggande?

Dessutom är väl lecablocken oftast 12 cm (även om 15 finns)? I vilket fall som helst så är poängen att man har syllpapp mellan, så att det täcker hela bredden.
Jag tackar för hjälpen. Snabbt svar hur jag går tillväga.

Har nog dammsugit nätet på mycket information. Men svårt att hitta när man inte exakt vet vad man ska leta efter. Många nya termer på detaljer och handhavande.

Finns det nån ordlista för dummies i detta ämne?

Älskar att jobba med händerna och skapa.
 
Bygger ju en ram på lekablock o h skapar ett regelverk. Längst ner på varje regel sätter jag en bärläkt och skivor på det o h sedan fyller upp med isolering. Därefter lägger golv med tex osb eller dyligt. Allt ända ut i kanten. Sen bygger jag väggarna och ställer dessa uppepå golvet i sektioner för att underlätta.

Stugan blir 5x8 meter. Hur många block bör man ha? 12st?
4 på främre långvägg och 4 på bakre och sedan 4st på bärlinan under... Borde räcka.
 
Byggmetoden kallas plattformsbygge. Smidig och snabb metod. Tråkigt om en eller flera "plintar" sjunker. Jag skulle förmodligen skrapa upp marken lite och gjuta plattor som sprider ut vikten. Ett fritidshus i den storleken som du tänker bygga kommer att väga 10-20 ton beroende på vilken metod du tänker använda. Det blir ett ton per lecablock ca.

Bristen med plattformsbygge är att golvmaterialet går igenom väggen ända ut till luftspalten/ytterpanelen. Det blir en köldbrygga.
Om oturen är framme. Ett träd blåser ner på huset t ex eller hästar i hagen intill äter upp takfoten så att regnet går rakt in i väggen (skada jag sett). Då skadas även golv och bjälklag på ett plattformsbygge.

mvh Findus
 
tommib
Jag hade nog tagit några till. Vår friggebod med samma konstruktion står på 9 lecablock om jag minns rätt och den är 5x3 m. Fem block per bärlina är nog bra när de är såpass långa. Ja, det ska gå med färre men fler fördelar lasten bättre och minskar problemen om ett block sätter sig.

Vad är det för mark under? Hur stor risk är det för sättningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.