Hej!
Jag har datorn i ett rum på övervåningen där fibern går in, men nu håller jag på att renovera ett rum på nedervåningen för där nere är det svalare. Men nu undrar jag hur jag ska göra.

Under "fiberrummet" så har jag ett förråd, och bredvid förrådet så har jag rummet där jag renoverar nu.
Jag funderar på att göra såhär, att jag har modemet kvar i "fiberrummet" och köper en nätverkskabel som jag kan dra utomhus och dra den in genom en ventilation som går in i förrådet och sen köpa en patchpanel med 4-6 uttag.
Sen borra ett hål från förrådet in till mitt rum och sätta en nätverkskabel in till datorn.
Sen borra ett hål från förrådet in till tvn (som också ligger vägg i vägg med förrådet) och koppla in till tv-boxen och appletvn.

Skulle detta funka och skulle det vara en bra idé? Eller finns det en smartare lösning?

MVH
Anxiety
 
Om du kan dra den inomhus, verksr ju mysko att gå på fasaden och genom ventiler.
 
  • Gilla
jorblad
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Om du kan dra den inomhus, verksr ju mysko att gå på fasaden och genom ventiler.
Jo, vet inte hur jag ska bära mig åt då, vill ju inte ha en 100m lång kabel som går igenom hela huset :D
Blir smidigast så känner jag. Men lät resten bra?
 
Har du kvar fast tele? Jag drog all nätverkskabel i telerören. Smidigt!
 
ANR skrev:
Har du kvar fast tele? Jag drog all nätverkskabel i telerören. Smidigt!
Det var min första tanke, men kommer inte bort från sladdar efter golvet isf.. :surprised:

Kollat runt lite, någon som har erfarenhet utav denna: http://www.clasohlson.com/se/HomePlug-startkit-Zyxel/38-6578 ?

Tappar man mycket hastighet på det eller? Väldigt skeptisk till trådlösa nätverk när det kommer till datorer..
 
Hur hög hastighet har du till huset och vad kräver du för hastighet , laddar du mycket eller vad?
 
Det är väl fullt rimligt att dra en sladd på utsidan om det inte går på annat sätt. Jag rekommenderar rör eller utomhuskabel. I första hand skulle jag ha tagit fram den långa borren men det är ju inte alltid det går.

Jag vet väldigt lite om homeplug men när man felsöker är det smidigt att ha så få speciallösningar som möjligt, en kabel som ligger bra går liksom aldrig sönder.
 
Anxiety skrev:
Kollat runt lite, någon som har erfarenhet utav denna: [länk] ?

Tappar man mycket hastighet på det eller? Väldigt skeptisk till trådlösa nätverk när det kommer till datorer..
Jag fattade inte på vilken sida om routern du funderade på att använda Homeplug, men jag har nyligen testat att ha det på WAN-sidan, dvs mellan fiberswitch och router. Det gick inte bra. Trots att personen ifråga endast hade internet-abonnemang gick det tydligen en massa trafik på andra VLAN, och den åt upp bandbredden. Det blev bara 10-15 Mbit/s kvar (av ca 130) för nerladdning enligt bredbandskollen. Uppladdning blev ca 50 Mbit/s (av ca 130).
Med Homeplug på samma sträcka, fast på LAN-sidan av routern blev det över 100 Mbit/s i båda riktningar.

En slutsats man kan dra av detta är att man måste vara noga med att klara 1 Gbit/s mellan fiberswitch och router, även om man bara betalar för t.ex 100 Mbit/s internet.
 
J
b_hasse skrev:
Jag fattade inte på vilken sida om routern du funderade på att använda Homeplug, men jag har nyligen testat att ha det på WAN-sidan, dvs mellan fiberswitch och router. Det gick inte bra. Trots att personen ifråga endast hade internet-abonnemang gick det tydligen en massa trafik på andra VLAN, och den åt upp bandbredden. Det blev bara 10-15 Mbit/s kvar (av ca 130) för nerladdning enligt bredbandskollen. Uppladdning blev ca 50 Mbit/s (av ca 130).
Med Homeplug på samma sträcka, fast på LAN-sidan av routern blev det över 100 Mbit/s i båda riktningar.

En slutsats man kan dra av detta är att man måste vara noga med att klara 1 Gbit/s mellan fiberswitch och router, även om man bara betalar för t.ex 100 Mbit/s internet.
Tror du kan vara något på spåret. Jag vet att det åtminstone är så på wansidan för bredbandsswitcharna, alltså en vanlig lösning när man bor i stora bostadsområden med gemensamt utrymme för switchar. De vill förhandla om gigabit med kompisen uppåt i nätet. Går inte det blir det inget alls.
 
Beroende på vad du har för bjälklag är det enkelt att borra ett hål ner till förrådet. Plocka bort listerna först så kommer du nära väggen, och kanske kommer dragningen delvis döljas av listen. Att dra utomhus är en nödlösning i mitt tycke.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ser inget problem med att lägga kabel på utsidan, känner flera som har haft så i många många år utan att tappa hastighet i nätet. Om det är lättast för dig så varför inte..
 
MrBoes skrev:
Ser inget problem med att lägga kabel på utsidan, känner flera som har haft så i många många år utan att tappa hastighet i nätet. Om det är lättast för dig så varför inte..
Jag tror inte heller det kommer vara några problem rent tekniskt. Det känns mest som en rent estetiskt ful lösning att dra på utsidan, när det verkar vara så lätt att borra ett litet hål. Det verkar bara vara en kabel som ska ner, så struntar man i kanalisation kan det nog räcka med ett 5mm hål. Det kan vara lite pilligt att få igenom kabeln, men definitivt görbart.

Men visst, beroende på hur man själv väger estetik gentemot enkelhet är utomhus definitivt ett alternativ. Speciellt om man kan dölja den bakom eventuella panelbrädor. Då faller det mesta av estetikargumentet.

Förresten, hur kommer kabeln ut från fiberrummet om dragningen ska ske på utsidan? Ska det borras ett hål för det, kan man lika gärna borra ner genom bjälklaget istället.
 
bakterie skrev:
Jag tror inte heller det kommer vara några problem rent tekniskt. Det känns mest som en rent estetiskt ful lösning att dra på utsidan, när det verkar vara så lätt att borra ett litet hål. Det verkar bara vara en kabel som ska ner, så struntar man i kanalisation kan det nog räcka med ett 5mm hål. Det kan vara lite pilligt att få igenom kabeln, men definitivt görbart.

Men visst, beroende på hur man själv väger estetik gentemot enkelhet är utomhus definitivt ett alternativ. Speciellt om man kan dölja den bakom eventuella panelbrädor. Då faller det mesta av estetikargumentet.

Förresten, hur kommer kabeln ut från fiberrummet om dragningen ska ske på utsidan? Ska det borras ett hål för det, kan man lika gärna borra ner genom bjälklaget istället.
Det är ett borrhål för en nätverkskabel i väggen och ut redan. Tänkte använda mig utav det hålet för ventilationen sitter 1-2dm bort så jag kommer sätta fast kabeln under brädorna på väggen utomhus och dra ner den snyggt i ventilen. Och då kommer jag in i förrådet och väl där ska jag borra ett hål in till tvn och datorn. :)

Sen sätta en Patch panel inne i förrådet och ha 4-6 uttag där i som man kan ha Apple tv, dator och tv boxern :)
 
Försök göra egna hål för kabeln istället för att använda ventilation mm. Är så jobbigt den dagen man ska byta något eller vill kunna stänga till om det går en kabel där. Att ta upp hål känns jobbigt när man ska göra det första gångerna men efter några gånger så vet man att detta är i längden bättre än att gå omvägar för att slippa.
 
Anxiety skrev:
Det är ett borrhål för en nätverkskabel i väggen och ut redan. Tänkte använda mig utav det hålet för ventilationen sitter 1-2dm bort så jag kommer sätta fast kabeln under brädorna på väggen utomhus och dra ner den snyggt i ventilen. Och då kommer jag in i förrådet och väl där ska jag borra ett hål in till tvn och datorn. :)

Sen sätta en Patch panel inne i förrådet och ha 4-6 uttag där i som man kan ha Apple tv, dator och tv boxern :)
Som någon annan sade, borra genom väggen istället för att använda ventilationen. Det är inte komplicerat om inte grunden är av granitblock eller dylikt. :) Sätt sedan rör/kabelskydd över kabeln och se till att hålet lutar lite uppåt in genom väggen så du inte får kondensvatten rinnande in i hålet/huset, så är det klart.

Du behöver inte krångla med någon speciell nätverkskabel, vanlig inomhuskabel håller många decennier i en sådan miljö, dvs där den inte utsätts för direkt solsken. Om du inte vill borra mellan våningarna inomhus så finns det inget som hindrar att man drar kabel bakom en panelbräda istället. Det blir snyggt och är smidigt. Men se som sagt lite upp med rinnande kondens om du går från varmt till kallt.

Undvik "homeplug" så långt det går. Det är lite som trådlöst. Kan fungera bra, kan fungera sådär, kan fungera inte-alls. Och allt däremellan med trista intermittenta driftstörningar. Jag skulle säga att trådlöst faktiskt brukar fungera bättre, lite beroende på vad du har för elmiljö. "Homeplug" är i vilket fall inte en ersättare för kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.