"I isolering" såsom tex mineralull vill man att luften ska stå någorlunda stilla då det är en isolerande egenskap, och därför man använder vindskydd. Så ingen ventilation i isolering ☺️
 
Det är väl dags att vi får se en ritning/skiss/bild på hur det ser ut "under huven".
Dvs hur konstruktionen är gjord där uppe under taknocken.
Finns där överhuvud taget någon kallvind?

Karla684, kom igen!
Det är ju ingen idé att vi sitter här och gissar ;)
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det är väl dags att vi får se en ritning/skiss/bild på hur det ser ut "under huven".
Dvs hur konstruktionen är gjord där uppe under taknocken.
Finns där överhuvud taget någon kallvind?

Karla684, kom igen!
Det är ju ingen idé att vi sitter här och gissar ;)
Tänkte att man ser de uppbyggda reglarna för isoleringen(som de petat undan dock) bakom skivan - eller händer d att det är isolering även på gavlarna upp till nock även på kallvindar kanske? 😮 Som förberett för att kunna inreda?
 
Redigerat:
Blwrgrl skrev:
Det har man faktiskt inte - men tror du förväxlat två typer av luftspalt i tak.

En typ av luftspalt har man direkt under takbeläggning(plåt eller plattor) och bildas av ströläkt/reglar/spikläkt ovanpå vindskydd/isolering(som vilar mot ångspärr och råspont). Sen kan man ha isolerat inifrån oxå men ingen luftspalt däremellan heller, om man inte gjort sk dubbelisolering med ett luftutrymme för att ev kondens inte ska komma i kontakt med trät men fortfarande ingen extra ventilation där heller.

En annan typ av luftspalt(den som är aktuell ang kallvind)är mellan husvägg och takfot, alltså längs med husets sidor(ej gavelsidorna). Finns inte den har man nockventiler istället.
Så du menar att man kan strunta i luftspalt mellan råspont och isolering och lägga isoleringen dikt an råspont bara man har en nockventil.

Jag antog man satte gavel ventil/nockluftning(mögelstopp) då det ej blev tillräcklig cirkulation då luft in bara var från lägre nivå (takfot eller via luftspalt vägg)
 
bjornligan skrev:
Så du menar att man kan strunta i luftspalt mellan råspont och isolering och lägga isoleringen dikt an råspont bara man har en nockventil.

Jag antog man satte gavel ventil/nockluftning(mögelstopp) då det ej blev tillräcklig cirkulation då luft in bara var från lägre nivå (takfot eller via luftspalt vägg)
Ventilation på kallvind är för att man eftersträvat samma temperatur där som i uteluften. Och då är det ansett fullgott med antingen eller. Båda ska inte behövas. Men det är för kalla vindar - värmer man upp och inreder vinden till boutrymme vill man inte ha kallt där och inte släppa ut värmen som stiger upp i taket där så snabbt - det är att elda för kråkor då.
Ev kan man ha en enda ventil som man kan stänga till under sensommar/vinter kvar, men att behålla två nockventiler behövs inte.
 
Redigerat:
Hej igen,

Det blev nog lite förvirrat tidigare i tråden. Jag insåg att jag hade två olika konton på byggahus, _Kalle_ och karla684. Beroende på vilken dator jag svarade ifrån så var det olika konton.

Det är bara kattvind kvar på övervåningen. I övrigt är det inredda utrymmen, boutrymmen. Vad som finns bakom fasad, eller ritning på det, så har jag inte mer än de bilder jag la in från panelbytet. Men där ser man rätt tydligt hur det ser ut bakom, eller?! Jag kan ju fota inifrån, om det hjälper att se hur det inredda rummet ser ut från insidan?!

/Kalle (a.k.a. _Kalle_, a.k.a. karla684)
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
bjornligan skrev:
Så du menar att man kan strunta i luftspalt mellan råspont och isolering och lägga isoleringen dikt an råspont bara man har en nockventil.
Du förresten - jo man har ju luftspalt mellan råspont och vindskydd - och sen kommer isoleringen - när man isolerat från insidan av råsponten. Och den luftspalten är ju ventilerad av öppen takfot - sant - jag var insnöad på isolering utifrån 😣😔
 
Blwrgrl skrev:
Skrev ju där att det aldrig är luftspalt mellan råspont och isolering(endast ångspärr däremellan)☺️ Så man kan ju inte strunta i något som inte görs.

Och ventilation på kallvind är för att man eftersträvat samma temperatur där som i uteluften. Och då är det ansett fullgott med antingen eller. Båda ska inte behövas. Men det är för kalla vindar - värmer man upp och inreder vinden till boutrymme vill man inte ha kallt där och inte släppa ut värmen som stiger upp i taket där så snabbt - det är att elda för kråkor då.
Ev kan man ha en enda ventil som man kan stänga till under sensommar/vinter kvar, men att behålla två nockventiler behövs inte.
Du ser så förvirrat det blir när jag inte läser 😀 jag pratade om fullt inredda boytor med tak över sig.

Började bli väldigt snurrig när du prata om ångspärr på fel sida isolering och att luftspalt ej behövs
 
bjornligan skrev:
Du ser så förvirrat det blir när jag inte läser 😀 jag pratade om fullt inredda boytor med tak över sig.

Började bli väldigt snurrig när du prata om ångspärr på fel sida isolering och att luftspalt ej behövs
Bra att du gjorde! jag fick minsann tänka till på vad jag så "tvärsäkert" babblade om - vi hade rätt båda två 😝
 
karla684 skrev:
Jag hittade några bilder från när vi bytte panelen. Här ser man var ventilen satt och hur det såg ut bakom.
[bild]
oj det verkar ändå vara ett stort utrymme kvar där mellan tilläggsisoleringen och sponten
 
Blwrgrl skrev:
oj det verkar ändå vara ett stort utrymme kvar där mellan tilläggsisoleringen och sponten
Är det ett potentiellt problem? Vi har ju ingen öppen ventilation till det utrymmet.
Ledsen om jag missat något. Jag tappade nog bort mig i diskussionen ovan.

/Kalle
 
karla684 skrev:
Är det ett potentiellt problem? Vi har ju ingen öppen ventilation till det utrymmet.
Ledsen om jag missat något. Jag tappade nog bort mig i diskussionen ovan.

/Kalle
Förlåt för sent svar - ibland får man inte ihop att formulera sig - att det är ett utrymme där är iofs ok sk luftspalt, som vi diskuterade lite här innan också - men den ska vara ventilerad så på andra sidan ska du nog behålla ventilen(alt byta ut den) eller på något sätt fixa en inspektionslucka så du kan ha koll på hur råsponten(undertaket) mår - det ska inte bli "blåsvart". Ev kan d vara att du även har ventilerat via takfoten oxå - skulle du kunna fota takfoten(alltså takets kant längs långsidorna)så kan man se om du har och då behlver du ingen ventil på andra sidan heller, bara en inspektionslucka. Antar att du hann slänga ett öga på hur sponten såg ut när du hade öppet där?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.