Gräv och byt både vatten och avlopp, lägg ett tomrör för fibern
 
Krilleman
Jajamen!
 
  • Gilla
HNiklass och 2 till
  • Laddar…
Vattenläcka med synligt skadat rör och PEM-slang, omgiven av grävd jord och en stegstege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär såg det ut när vi fick vattenläcka, kommunen hade som sagt redan förberett och tryckt in PEM-slang i röret så långt de kunde, bevisligen ingen omöjlighet :)
 
Mikael_L
Till TS.
Med så gamla rör så är det nog frågan om de inte är på upphällningen nu.

Jag tycker du ska passa på och gräva och fixa allt nu tillsammans med fibern. Visst är det ett väldigt mycket större grävjobb, men detta stora grävjobb kommer du ändå inte undan, det kommer i någon nära framtid.

Ta ett helhetsgrepp med fiber, vatten och avlopp samtidigt.
Var har du elmätaren? Kanske din elleverantör samtidigt vill passa på och byta servisledning.

Tar du in precis alla anslutningar till huset på samma ställe får du dessutom en vinst i att huset blir mer åsksäkert och mindre risk för vissa elrelaterade problem.
 
Mikael_L
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Jag fortsätter att tacka för tipsen. Jag får väl ta reda på var kopplingarna finns så kan man kanske göra bedömningen när man vet det. Det är lite skillnad på att gräva i uppfarten/gräsmattan eller demolera varenda buske i trädgården.

Elen tror jag inte eon vill ersätta och den kommer från andra hållet. Den går i luftledning till en stolpe bakom min tomt och därefter en kabel som ser ut att vara i bra skick. Det skulle vara om de ser chansen att bli av med underhållet på luftledningen. Men å andra sidan lär de då åka på grävningen över vägen till närmsta elskåp. Plus att jag antar att de inte får lämna kvar en kabel som inte används?

Avloppet verkar vara plaströr, i alla fall det man ser i källargolvet. Men det är klart att om man gräver upp bör det ju bytas i alla fall.
 
O
Mikael_L skrev:
Ja det är viktigt med upphovsrätt.

Passa dig för spridningkollen.se krilleman ... :D
[länk]
Japp nu kommer spridningskollen i full galopp! Med ett gäng utpressningsbrev, f'låt fakturor :D:p
 
Krilleman
Odjuret skrev:
Japp nu kommer spridningskollen i full galopp! Med ett gäng utpressningsbrev, f'låt fakturor :D:p
Jag får helt enkelt Swisha 5,50:- åt dig Demmpa så jag kan sova gott om natten!
 
Det är lugnt, det var en väldigt harmlös bild du "snodde", jag förlåter dig, jag är själv lite dålig på att ge källhänvisningar.

När jag såg bilden i denna tråden så tyckte jag att jag kände igen rörkröksänden, golvet i bakgrunden samt bänkskivan precis under rörkröken, då tog jag och sökte bland mina inlägg och hittade bilden.
 
Hjälpte min polare för några år sedan att gräva för vattenledning. Vi grävde ett hål i huset och ett hål ute vid gatan den skjut rörmokaren in en PEM slang hela vägen. Tyckte det verka vara en ganska smidig lösning men det var ett jädra jobb att rensa den gamla galvade ledningen innan dom fick plats med nya slangen.
 
krilleman_215 skrev:
[bild]
Ganska precis så där såg min galvade ledning ut invändigt. Original sedan 1949. Inget fel på varken, tryck smak eller färg på vattnen men visst blev man smått äcklad när man rev rören... :screwy:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.