Varför inte så många bits är väl min fråga, att vara förberedd är ju halva jobbet...

Bild från senaste bitsköpet En mängd skruvbitsförpackningar och verktyg utspridda på ett golv och i en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
I
Tokslut skrev:
Varför inte så många bits är väl min fråga, att vara förberedd är ju halva jobbet...

Bild från senaste bitsköpet [bild]
De hittar säkert på något nytt, så står du där utan passande bits i alla fall.;)
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
ion skrev:
Jag trodde jag hade allt i bitsväg. Kom på andra tankar idag när jag letade skruv och hittade den perfekta, rätt längd, rätt grovlek och en bra skalle. Men vad tusan ska man ha för bits.
[bild]
[länk]
Sökte på internet. [länk]
Ibland ger man bara upp.:(
Skruven på bilden är hämtad från nätet, mina har större skalle och är flatare.
www.k-rauta.se/byggvaruhus/grabber/loxbits-arne-thuresson

Grabber körde även med denna bits ett tag, men det ser inte ut som de gör det längre.
 
Redigerat:
Sedan finns den japanska standarden (JIS) för krysspår. Grundare krysspår än våra vanliga vilket gör att en vanlig bits/mejsel bottnar innan den får grepp och förstör skruven. Skruvarna sitter t.ex. i kamerautrustning, elektronik och gamla japanska motorcyklar.
 
ion skrev:
De hittar säkert på något nytt, så står du där utan passande bits i alla fall.;)
då får man handla mer (y)
 
ion skrev:
Jag trodde jag hade allt i bitsväg. Kom på andra tankar idag när jag letade skruv och hittade den perfekta, rätt längd, rätt grovlek och en bra skalle. Men vad tusan ska man ha för bits.
[bild]
[länk]
Sökte på internet. [länk]
Ibland ger man bara upp.:(
Skruven på bilden är hämtad från nätet, mina har större skalle och är flatare.
Det är en Lox-bits , nästan uteslutande Grabber som använder den och då till deras självborrande montageskruv.
 
Är PH (G) så ovanlig fortfarande? Men listan kanske är gjord för de som knappt äger bits.

Jag kan nog tycka att den sitter/passar/håller sig på plats bättre i skruvskallarna. Men det kanske mer hänger på skruvarna än bitsen. Är inget proffs


Svart PH2G-bit för skruvdragare med märkning på skaftet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vs vanlig PH
Ett metalliskt Phillips spårskruvmejselbits av märket STANLEY.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
Tokslut skrev:
då får man handla mer (y)
Saknade också info om krysspår från JIS, känns enkelt igen på att det finns ett litet körnslag eller fördjupning på skruvskallen.
Mycket vanlig skruv på Asiatiska produkter.
 
Mikael_L
PH (G) hittar jag inget om, mer förklaring tack.

Annars finns det en ganska ordentlig sammanställning här:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives


Edit:
Nej det var inte så svårt att finna lite info om PH2G, bara man googlar med rätt tecken i söksträngen. :surprised:
Men är den en halt vanlig PH2, men med lite nersvarvad diameter?
 
Redigerat:
G
Mikael_L skrev:
PH (G) hittar jag inget om, mer förklaring tack.

Annars finns det en ganska ordentlig sammanställning här:
[länk]


Edit:
Nej det var inte så svårt att finna lite info om PH2G, bara man googlar med rätt tecken i söksträngen. :surprised:
Men är den en halt vanlig PH2, men med lite nersvarvad diameter?
Den är för gipsskruv ....
 
Vad skiljer PH2 G mot R, mer än bokstaven?
 
Önskar att det fanns lite större variation på bits-sats-utbudet. Alla är väldigt lika. Har t.ex svårt att hitta satser med långa bits. Tycker ofta det är trångt och smalt där man vill skruva, och med långa bits brukar det gå lättare. Förlängare finns, men är det väldigt smalt är även de ibland för grova.
 
Hammurajen skrev:
Önskar att det fanns lite större variation på bits-sats-utbudet. Alla är väldigt lika. Har t.ex svårt att hitta satser med långa bits. Tycker ofta det är trångt och smalt där man vill skruva, och med långa bits brukar det gå lättare. Förlängare finns, men är det väldigt smalt är även de ibland för grova.
Bondhus och Ironside har sådana satser. Vi har en 50mm Bondhus för impact och en 100mm Ironside på jobbet.
 
Robert-san01 skrev:
Vad skiljer PH2 G mot R, mer än bokstaven?
Har läst R = reduce. Och det kan man väl kalla en PH2G om man jämför mot standard PH2. nästan så man kan förväxla en PH2G/R för en PH1
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Bondhus och Ironside har sådana satser. Vi har en 50mm Bondhus för impact och en 100mm Ironside på jobbet.
Tack för det tipset! :)

(Fast egentligen menade jag nog ännu längre, typ 20-30 cm)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.