I veckan gjorde jag ett ryck med min lilla finmekarhörna. Det är egentligen ett teknikrum i direkt anslutning till verkstan. Så småningom kommer jag att montera en dörr så att jag kan stänga till verkstan och på så sätt hålla det dammfritt.

Platsbyggde en arbetsbänk till fräsen med några integrerade smålådor.

Välorganiserad finmekarhörna med arbetsbänk, fräs, smålådor och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Organiserad finmekarhörna i teknikrum med arbetsbänk, fräs, verktyg och smålådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välorganiserad finmekarhörna med arbetsbänk, fräs och smålådor för verktyg, omgiven av verktygstavlor och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välorganiserad finmekarhörna i teknikrum med arbetsbänk, smålådor och verktyg som fräs och borrpress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen liten låda i arbetsbänk med verktyg såsom skruvmejsel och nycklar, i en finmekarhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Nu är de mekaniska grejjerna på plats och då ser det ut så här

Välordnad snickarbänk med verktygstavla, bänkskruvstäd, belysning och förvaringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsrum med verktyg, brandsläckare, handfat och förvaringssystem för systainers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mekaniska verktyg i arbetsrum med borrpress på ett bord, väggskina och förvaringslådor vid en blå dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickarbänkshörnan är även den färdig så nu återstår följande:

• bygga ett stort MTF-bord på hjul med systainerförvaring under

• platsbygga en kapbänk med sytainerförvaring under

• placering av bandsåg, bandputs samt kombimaskin alt. separat hyvel och klyvsåg med Incrasystem eller motsvarande

Det sistnämnda skulle jag gärna vilja få lite feedback på då jag inte vet riktigt hur jag ska planera layouten för maximal flexibilitet. Det jag alltså funderar på är om en kombimaskin på hjul kommer bli för stor då jag samtidigt önskar ett litet större MTF-bord (tänker mig 1200 x 1800 mm). Alternativet skulle vara separata maskiner.

Tankar på detta emottages allra ödmjukast.:)

Verkstad med upphängda plankor, snickarbänk, verktyg och akustikplattor som väntar på att installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstad med snickarbänk, olika verktyg upphängda på väggen, och bandsåg i en hörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritning över en verkstad med utmärkta platser för maskiner och förvaring, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Kul med ett verkstadsprojekt, det ska absolut följas då jag själv håller på lite i garaget.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Skiss över verkstadsplanlösning med befintlig inredning och föreslagen placering av ny bandsåg, justersåg och planhyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag ska inom kort köpa ny bandsåg, justersåg samt rikt/planhyvel till min lilla verkstad.
Därför klurar jag för fullt på bästa val av maskiner men även en smart layout för att kunna utnyttja utrymmet på bästa möjliga sätt. Jag känner dock att jag kört fast och tar därför tacksamt emot all form av ideér och input.

VERKSAMHET
För närvarande gör jag mest prototyper i både trä och metall. Vad gäller snickeribiten blir det rätt ofta konstruktioner i MDF. Helskivor kapar jag ned till hanterbara bitar med sänksågen.
Tanken är att framgent få lite tid över till lite finsnickeri och så.

MASKINER
De maskiner som jag vill byta ut är:
• bandsåg
• klyv / justersåg
• rikt / planhyvel

Önskemålet är stabila precisionsmaskiner med så lite vibrationer som möjligt. Effektiv spån/dammhantering är också viktigt. Hade jag haft utrymmet skulle jag köpt rejäla gjutjärnsmaskiner begagnat men utrymmet finns tyvärr inte.

LAYOUT
På den bifogade skissen är befintlig inredning (som jag är nöjd med) markerat med grå färg. Det som är markerat med grönt är förslag på placering av de maskiner som ska bytas ut. Här vore det guld värt med tips på alternativa lösningar som jag inte tänkt på.

Först hade jag tänkt en kombimaskin men har avvecklat den ide´n pga av bökighet med omställningar osv.
Tanken är att klyv- eller justersågen står mot arbetsbordet för att på så sätt få ett utmatningsbord. Eller kanske en riktigt bra och stabil bordsåg med INCRA?

Står såväl maskiner som arbetsbord på hjul är det enkelt att skapa utrymme runt den maskin som ska användas för tillfället.

Alltså, tips på bra maskiner (såg / hyvel / bandsåg) som skulle passa min verksamhet samt hur dessa placeras i lokalen är det jag klurar på just nu.

Tackar på förhand // Björn
 
Redigerat:
Kul Björn! Då antar jag att det blir några försäljningar också? :)
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Fixade ordning vid svarven idag. Biltemas (eller Julas?) paneler och krokar som fick modifieras lite.

Organiserad verkstad med svarv och verktygstavla med krokar och paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Lime113 skrev:
Kul Björn! Då antar jag att det blir några försäljningar också? :)
Tack!:)

Ja, men det är inga maskiner jag rekommenderar att köpa faktiskt. Svajjiga Lunabrandade kinagrunkor.
 
Som sagt, jag känner att jag kört fast vad gäller klyv / justersågen och dess placering.
Det verkar vara svårt att hitta en såg som inte är alltför stor. Min första tanke var att integrera en typ INCA Major eller liknande i montagebordet och bygga ett INCRA system runt det, men dessa sågar saknar ofta en del basala funktioner (måste luta bordet osv).

Bänksågar hade varit ett alternativ men de som säljs i dag är byggda för att vara lätta att bära med sig och har för dålig precision som jag upplever det.

Hammer eller Logosol har jag tittat på men de är egentligen ett snäpp för stort för min lilla verkstad. Finns det någon stabil mindre såg för stationärt bruk måntro?
 
Björn Melander skrev:
Som sagt, jag känner att jag kört fast vad gäller klyv / justersågen och dess placering.
Det verkar vara svårt att hitta en såg som inte är alltför stor. Min första tanke var att integrera en typ INCA Major eller liknande i montagebordet och bygga ett INCRA system runt det, men dessa sågar saknar ofta en del basala funktioner (måste luta bordet osv).

Bänksågar hade varit ett alternativ men de som säljs i dag är byggda för att vara lätta att bära med sig och har för dålig precision som jag upplever det.

Hammer eller Logosol har jag tittat på men de är egentligen ett snäpp för stort för min lilla verkstad. Finns det någon stabil mindre såg för stationärt bruk måntro?
Jag hade tidigare en ulmia 1710s, en lite bordssåg m ett litet justerbord till. Spår i bordet, hög kvalitet rakt igenom kanske m undantag av justerbordet som inte var så rejält, även om det är bättre än den l17 jag hade tidigare.
Sålde den tyvärr i samband med att jag köpte en fullstor justersåg, ångrar mig nu.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Tack Daniel!

Ulmian ser helt klart intressant ut. Verkar finnas gott om dom i Tyskland för runt € 1200.
Ä det storleken på justerbordet du tyckte var för litet eller var det smäckigt byggt?
 
Lite både och, tyvärr är det nog oftast så i ena storleksklass. Sågen saknar också ritsklinga, har dock skjutbart klyvanhåll.
 
I dag fick jag hem en gammal Delta bandsåg som jag ropade in på auktion för någon vecka sedan. Plant bord utan sprickor. 350 mm hjul och stabilt gjutjärn i hela maskinen. Lager och hjul ok förutom gummit som ska bytas. Även styrningarna samt elen kommer jag byta.

Gammal Delta bandsåg med plant bord och 350 mm hjul i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en del av en gammal Delta bandsåg i gjutjärn med justeringsrattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal Delta bandsåg med 350 mm hjul och grön gjutjärnsstomme, gummit och styrningarna behöver byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal Delta bandsåg med plant gjutjärnsbord utan sprickor, 350 mm hjulstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Ser fint ut! Ser också ut som att du kan växla upp den, vilket nog kan vara bra när du ska köra trä. Normalt set brukar bandsågar för snickeri ligga på ca 20 m/s.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Ett tips är att borra så mångahål du kan i den lilla runda plattan i bordet för att ta bort så mycket damn det bara går. Och borrar man med 8-10 mm så går lite störe spån ner. Och det gör stor skillnad i spånhanterande med eller utan hål. Under förutsättning att man har spånsug anslutning till bandsågen. Så här ser min ut.
Grön, hålperforerad platta på en bandsågsbord med insatt sågblad, för att förbättra spånhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Perplexed och 3 till
  • Laddar…
Utlovade en recension av de sänkbara hjulen från Axminster. Jag köpte ett gäng för att montera på ett pågående MFT-bygge men även bandsåg, hyvel och slip/polerbänken, vilken blev hjulförsedd i dag.

Klar fördel att kunna sänka ned bordet från hjulen då det står stadigt. Nackdel att "vingarna" tar rätt mycket plats när hjulen är nedsänkta. Till MFT-bordet kommer jag därför montera hjulen på insidan av benen.

Sänkbart hjul från Axminster monterat på en arbetsbänks fot, med synlig mekanism och "vingar".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sänkbart hjul monterat på bordsben, bredvid en grå arbetsbänk med gummimatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipmaskin på sänkbara hjul från Axminster i en verkstad, med vingar synliga i nedsänkt position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.