Hej!
Jag tänkte bygga en bänk som kan fällas ut till en säng i MDF.
Min tanke är att två MDF-skivor ligger på varandra och med hjälp av gångjärn kan man sedan vrida den övre MDF-skivan 180 grader. Vad för slags gångjärn ska man använda för detta? Jag vill ju inte att de ska synas när skivorna ligger på varandra, däremot gör det ju inget om de syns när de är i uppfällt läge, men jag vill ju inte ha någon nivåskillnad, utan att hela ytan ska vara slät (dvs ska man ha gångjärnen nedsänkta i mdf-skivan? Se illustration. Min tanke var att använda en MDF som är 18 mm tjock. Går det ens?

Tack på förhand!

Schematisk illustration av MDF-skivor med gångjärn för en utfällbar bänk/säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lamellgångjärn. Syns dock när skivorna ligger ihop.
 
Tack för era svar, men det är inte riktigt vad jag letar efter, eftersom jag inte vill att gångjärnen ska synas när skivorna ligger ihop. Jag hittade en bild på ett gammalt IKEA-bord som jag hade lite i åtanke när jag skissade på detta. Nu ser man inte på bilden att gångjärnet inte syns när bordet är ihopvikt, men man ser att när bordet är utvikt så sitter gångjärnen på insidan istället. Det är sådana jag skulle vilja ha, någon som vet vad dom kallas?

Tack!

Ihopvikt och utvikt vitt hopfällbart bord med inre gångjärn, på en träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
Du har väl i princip löst det själv - ett gångjärn lämpligt för bordsskivor - dvs. ett bordsgångjärn

/U
 
  • Gilla
heyhawkan
  • Laddar…
Se där, ibland är lösningen för enkel. Hade inte en aning om att det fanns något som hettet bordsgångjärn. Tack!
 
Ska de vara helt plana när man fällt ut?
Jag skulle i så fall påstå att det är helt omöjligt att hitta sådana gångjärn. Antigen så får man se delar av gångjärnet när det är stängt, eller så får man ta att gångjärnet inte är platt när man fäller ut.

Annars finns sånhär:
Gångjärn i mässing för möbler, delvis utfälld position, från Theofils.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild snodd från theofils, de har mycket möbelbeslag och gångjärn kika där.

Måste det vara ett gångjärn annars?
Det räcker inte med att dra ut den ena skivan?

EDIT: Ser nu svaren, det var alltså OK att de syntes "från sidan" och problemet löst :)
 
Redigerat:
Du kommer aldrig ifrån att gångjärnet kommer att synas lite när skivorna är ihopfällda, även dom ullberg länkar till kommer att synas när skivorna är ihopfällda.
 
Sedan är frågan hur stor belastning kommer det att vara på gångjärnen när skivorna är utfällda.
 
Det gör inget om dom syns, bara dom inte sticker ut. Jag ska kolla upp bordsgångjärn, jag tror det är det jag behöver. Belastningen kommer jag så klart tänka på så att de inte behöver ta hela smällen.

Tack!
 
heyhawkan skrev:
Det gör inget om dom syns, bara dom inte sticker ut. Jag ska kolla upp bordsgångjärn, jag tror det är det jag behöver. Belastningen kommer jag så klart tänka på så att de inte behöver ta hela smällen.

Tack!
Nu är det tydligen inte viktigast att gångjärnen inte syns, nu är det tydligen viktigast att gångjärnen inte sticker ut något när bordet är hopfällt.

I din trådstart (igår) skrev du följande:
heyhawkan skrev:
Jag vill ju inte att de ska synas när skivorna ligger på varandra, ...
I ditt första svar (för några timmar sedan) skrev du följande:
heyhawkan skrev:
...eftersom jag inte vill att gångjärnen ska synas när skivorna ligger ihop.

Mitt förslag på pianogångjärn var att det skulle synas minimalt, hur mycket det skulle synas beror bla på vilken färg skivorna kommer ha och vilket material/färg/storlek pianogångjärnen har.
Pianogångjärn sticker ut minimalt om man gör rätt, dom kan bli som en del av bordsskivans utformning.
 
Sorry att jag var otydlig. Så som bilderna du skickade på pianogångjärn är för mig att dom sticker ut för mycket. Om dom syns men att formen fortfarande är helt rätt så kan jag leva med det, därför ser bordsgångjärn mer ut som det jag behöver. Jag är dock väldigt tacksam för ditt engagemang!
 
Jag tyckte budskapet gick fram, visst kunde det vara lite tydligare, men lite får man ju lista ut själv ;)

Bordsgångjärn är vanliga på båtar, så båttillbehörsbutikerna brukar lagerhålla sådana. Kolla med Hjertmans, Erlandsons Brygga, Seasea eller någon nära dig.

Det fina med bordsgängjärnen är ju att de är släta och jämna även i utfällt läge och ger en bra skarv mellan skivorna.
 
  • Gilla
heyhawkan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.