Vad använder man bäst när man ska göra ett arbete på tak. Går det att lägga en stege på taket vid takarbetet man ska utföra? Hur fäster man stegen på bästa sätt? Jag har för mig att jag sett en bild där takläggare använder någon form av stege som de flyttar längs taket under arbetets gång. Eller finns det någon annan lösning? (Jag har provat med enbart säkerhetslina men det kändes osäkert.)
 
Nu skriver du inget om vilket typ av tak du har?
Plåt, papp, tegel/betong, eternit, etc.

Vad för takarbeten är det du tänker göra?

Det "enda" rätta sättet är säkerhetssele och lina förankrad på rätt sätt.

Till fasta objekt (skorsten mm) lägger man bärläcktsteg, vid objektet takbrygga, vid takfoten glidskydd för markstegen.

Längs hela nocken kan/bör man montera "nock ock takfotsräcke", det är i den man kan förankra säkerhetslinan vid takarbeten på andra ställen än dom fasta punkterna.
När man använder säkerhetslina så ska man vara max någon grad utanför fästpunktens lodlinje.

Taksteg mm http://benders.se/sortiment/tak/taksakerhet/

Guide om fallskydd
http://www.hewallsafety.se/page/guide-om-fallskydd

Edit: vid fel användning av säkerhetsutrustning kan den göra mer skada än nytta.
- Om man är utanför maxvinkeln och får pendlingseffekten så kan man slå i huvudet.
- Om linan är förankrad för lågt i selen (tex midjerem) så kan man bli hängande upp-å-ner
- Om selen sitter fel så kan man bli strypt av selen (om man blir hängande)
- Även vid rätt användning av säkerhetssele så klarar man av att hänga i max 15 minuter innan hjärnan riskerar att börjar ta skada av för lite blod, anledningen är att "allt" blod samlas i benen eftersom blodflödet från benen stryps av selens benremmar.

Jag har provhängt i en sele två gånger, bägge gångerna har jag blivit upplyft av en travets, efter ca en minut (om jag mins rätt) så började det sticka i benen.
 
Redigerat:
Jag tycker en fallskyddssele är kalasbra även om man inte ska hänga i den någon längre stund. Den repbromsen jag har kan man fira ned sig med. Kruxet är att hitta en ställningskrok tycker jag. Idéer? Karbinhakarna som oftast följer med är lite för osmidig.
 
Chrissofsweden skrev:
Jag tycker en fallskyddssele är kalasbra även om man inte ska hänga i den någon längre stund. Den repbromsen jag har kan man fira ned sig med. Kruxet är att hitta en ställningskrok tycker jag. Idéer? Karbinhakarna som oftast följer med är lite för osmidig.
Skaffa en sling.
 
Jag uppfattade frågan som hur man fixar sig något att stå på, inte hur man låter bli att falla ända ner till marken om man tappar fotfästet.
 
Man använder säkerhetssele med sträckt lina utan falldämpning, så om man faller så glider man max linans töjning.
 
Alternativet att hänga i en lina har ju redan förkastats.
 
Jag har snickrat mina egna takstegar för takarbete.
 
TS kände osäkerhet med lina, vet ej om TS använde sele och i så fall vilken typ av sele. Osäkerheten beror antagligen på felanvändning och/eller fel typ av sele & lina.

Om man vill kunna förflytta sig över hela taket utan att behöva flytta fästpunkten så använder man antingen längsgående löpskena/vajer vid tex nocken.
Eller så använder man två linor som fäst i var sin ytterände på tex nocken, dessa linor hålls sträckta hela tiden och justeras alt eftersom man förflyttar sig.

Sedan har inte TS återkommit med vad det är för taktyp han har och vilken vinkel taket har samt vad han ska göra.
Det är nämligen stor skillnad om taket lutar 10°, 27° eller 45°. Det är även skillnad på vad som ska göras.
För att kunna ge förslag på andra produkter än lina & sele.

Man kan lägga en stege på taket, stegen förankras med "krokar" som går över nocken. Det gäller att krokarna inte på något sätt kan hoppa över nocken om personen trillar och tar tag i stegen.
Vår gamla takstege var uppbyggd på den principen och höll ända fram (och hade hållit längre) till vi bytte taket (ca 42år), då passade inte den gamla stegen dom nya pannorna.
 
Jag vet inte vilken taklutning det är. (Som många vanliga villor varken flackt eller mycket brant om det säger något.) Byte av läkt på en del av taket där det inte är byggställning. Därefter årlig kontroll/byte av eventuellt dåliga/trasiga tegelpannor.

Demmpa;2558216Man kan lägga en stege på taket skrev:
Hur fäster man bäst för att krokarna inte ska kunna hoppa över nocken? Är det tillräckligt att fästa i en spikad nockbräda?
 
Demmpa skrev:
Eller så använder man två linor som fäst i var sin ytterände på tex nocken, dessa linor hålls sträckta hela tiden och justeras alt eftersom man förflyttar sig.
Jag skulle vilja använda något mer än enbart säkerhetslinor till exempel stege. Jag skulle vilja använda både säkerhetslina och till exempel stege. När man använder två linor enligt ovan räcker det att fästa ytterändarna i spikad nockbräda? Eller finns det något annat bra fäste för linorna innan fast taksäkerhet är monterad?
 
Redigerat:
Oldboy skrev:
Jag har snickrat mina egna takstegar för takarbete.
Har du något foto? Speciell på fastsättningen av stegarna.
 
MathiasS skrev:
Jag uppfattade frågan som hur man fixar sig något att stå på, inte hur man låter bli att falla ända ner till marken om man tappar fotfästet.
Till exempel stege.
 
Taklutningen kan man räkna fram genom att mäta takets bredd vid gaveln (hängränna-nock (vågrät linje)) och takets höjd (hängränna-nock (lodrät linje)), för att sedan räkna fram vinkeln vid takfoten.

Satsa på riktiga förankringspunkter, tex "nock och takfotsräcke", vi har 14st fästen till 15m nockrör.
 
Demmpa skrev:
Satsa på riktiga förankringspunkter, tex "nock och takfotsräcke", vi har 14st fästen till 15m nockrör.
Hur fäster man bäst stege/linor innan fast taksäkerhet är monterad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.