Har pumphus, 1.2 x 1.2 m, med pumpautomat.
Tänkte isolera det: 15 cm i väggar och 30 cm i tak.
Därtill sätter jag in en liten frostvakt på 200 W.
Kommer denna kombination klara köldnätter på -20 grader så att pumpen får minst någon plusgrad runt sig?
 
Det borde räcka. Vårt pumprum är gjutet med ungefär samma mått och har en 200 W frostvakt som sällan körs på fullt. Betong på mellan 15 och 20 cm, ingen isolering men ligger däremot till häften nedgrävd i marken och någon decimeter sandjord och grästorv på taket. Pumpen har frusit ett par ggr men det har då alltid berott på att någon glömt att stänga dörren helt.

Beror ju också på var i landet du bor men här (Sörmland) är det som sagt inga probem trots enstaka köldknäppar eller några dygns kraftig kyla.
 
Söder om Göteborg.
Vad hände när pumpen frös?
 
Vattnet slutar rinna i kranen annars ingenting :) Har aldrig varit med om att pumpen sprängts. Men det tar ganska många timmar med värmefläkt mot pumpen innan isen släpper. Rörmokaren glömde stänga efter sig förra vintern och på morgonen frös vattnet för snickarna som skulle gjuta något. "Rörmokarjävel!" skrek snickaren åt den "stackars" rörisen...
 
zingo skrev:
Har pumphus, 1.2 x 1.2 m, med pumpautomat.
Tänkte isolera det: 15 cm i väggar och 30 cm i tak.
Därtill sätter jag in en liten frostvakt på 200 W.
Kommer denna kombination klara köldnätter på -20 grader så att pumpen får minst någon plusgrad runt sig?
Innan jag skaffade min frostvakt så använde jag en 75W glödlampa dock är min pump under mark ca 2 m med ett brunnslock som enda skydd men det räckte ner till -29 som vi hade en vinter. numera är det riktigt behalgligt att krypa ner i brunnen med 200w's frostvakt.
Så jag förmodar att det bör räcka ganska bra om det är tätt och isolerat.

Steffe

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.