Gällande överklagandet så är det för sent att dra sig ur, då ett hus står färdigt. Kontrakt finns på både tomt, hus och grund. Även grunden är till 90% klar. Vi har inte heller möjlighet att skaffa en temporär bostad, utan är beroende av att flytta in i vårt nya hus inom ett par månader.

Det finns förhandsbesked på tomten. Länsstyrelsen har varit delaktig i det beslutet och kommit fram till att tre bostadshus ska uppföras. Vi har bygglov och startbesked. Det som överklagas är vår dagvattenhanyering, där en angränsande markägare är rädd att han kommer att få mer dagvatten. Tomten är dock helt plan utan höjdförändringar. Vi har en överdimensionerad stenkista, placerad så långt som möjligt från hans mark som redan idag är sumpmark.

Vi har haft kontakt med otaliga experter som alla är överens om att vi kan bygga så gott som utan risk. Det handlar kort och gott om en tjurgubbe som vill tjäna på detta. Han vill ha ett nytt dräneringsrör samt dike på sitt gärde. Om vi mot all förmodan skulle förlora hos länsstyrelsen så får vi lösa detta åt honom. Har haft kontakt med honom och är tämligen säker på att får han avslag nu så går han inte vidare.

Jag vill se hur husleverantören löser detta åt oss. Om problemen fortsätter så kan det bli aktuellt att hänga ut dem. Men i dagsläget vill jag ge dem en ärlig chans att visa sin goda vilja.
 
Det låter som överklagandesituationen är under kontroll då

Jag antar att ni har fått startbesked från stadsb. kontoret trots överklagandet?

Det är lite dumt att sätta sig i situationen, där man är helt beroende av att bygget blir klart vid viss tid.

Byggare är duktiga på att utnyttja den typen av trångmål, få er att acceptera olika kvalitetsförsämringar och brister för att undvika försening. Det kan vara bra att ha en plan B. Om inte annat så för att överleva en "normal" försening.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag tolkar att det finns ett köpekontrakt, så TS är troligen bunden. Även om det finns ett förhandsbesked så kan bygglovet överklagas.
Nästan alla kontrakt brukar ha en klausul om leveranstid, nu verkar det som denna inte kan hållas och då är kontraktet brytet av husfirman.
 
Stämmer att vi fått startbesked från stadsbyggnadskontoret. Som tur är så är bygglovshandläggaren mycket hjälpsam och noggrann, vilket gjort oss mer pålästa och förberedda.

Håller helt med dig om en plan B. I efterhand så skulle vi planerat bättre med dubbla bostäder under en längre period. Men ibland sammanfaller allt på ett sätt så att det blir svårt att styra över. Och med djur i bilden så går det inte att bo hursomhelst. Annars hade vi köpt en husvagn för att slippa den värsta stressen. Så det är mitt tips till alla andra!
 
Hemmakatten
Vi bodde i husvagn med tre katter, toa, handfat o tvättmaskin I friggebod och dusch under tak utanför. Bodde där från maj till december, gick utmärkt. Katterna blev vana vid tomten från början. Husvagnen sålde vi nästa år för samma pris som vi köpte den för.
 
huggan skrev:
Nästan alla kontrakt brukar ha en klausul om leveranstid, nu verkar det som denna inte kan hållas och då är kontraktet brytet av husfirman.
En försening är oftast inte en giltig anledning att häva ett köpeavtal. Det får i så fall vara rätt extrema förseningar. Typ 2 - 3 år. Däremot så har man ju rätt till ersättning för kostnader som beror av förseningen, även om man inte har en vitesklausul.
 
hempularen skrev:
En försening är oftast inte en giltig anledning att häva ett köpeavtal. Det får i så fall vara rätt extrema förseningar. Typ 2 - 3 år. Däremot så har man ju rätt till ersättning för kostnader som beror av förseningen, även om man inte har en vitesklausul.
Jo, dom flesta avtal är skriva precis så att om levrantören inte kan leverers enligt överenskommet så har kunden rätt att häva avtalet. Och är inget skrivet i avtalet har man automatiskt den rättigheten enligt lag oavsett om det är en vara som går under köplagen eller om det är en fastighet som regleras av jordabalken.
 
OM det vore så att en kund bara rakt av kan häva ett avtal om ett husbygge när entrprenören blir försenad med bygget i några månader. Då skulle vi inte ha speciellt många byggföretag kvar i det här landet.

Men du hr en poäng, i att här är det en tomt som inte kommer att kunna lämnas över på den avtalade tillträdesdagen. Och det är ett avtalsbrott, som kanske skulle kunna ge en rätt att häva köpet av tomten, men jag tvivlar.

Men detta är ju nu mest en hypotetisk diskussion.

Det faktiska överklagandet i det här fallet kommer ju inte att ställa till några problem.
 
hempularen skrev:
OM det vore så att en kund bara rakt av kan häva ett avtal om ett husbygge när entrprenören blir försenad med bygget i några månader. Då skulle vi inte ha speciellt många byggföretag kvar i det här landet.

Men du hr en poäng, i att här är det en tomt som inte kommer att kunna lämnas över på den avtalade tillträdesdagen. Och det är ett avtalsbrott, som kanske skulle kunna ge en rätt att häva köpet av tomten, men jag tvivlar.

Men detta är ju nu mest en hypotetisk diskussion.

Det faktiska överklagandet i det här fallet kommer ju inte att ställa till några problem.
Ja det är klart att pratar vi om bygget så är det en helt annan sak och en helt annan lag som heter konsumenttjänstlagen. I det här fallet har bygget inte ens börjat och det är det jag pratar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.