Har plötsligt hört något om att det finns regler för hur mycket utrymme det ska finnas i ett badrum, av "handikappsskäl" och att dessa regler kan gälla även i befintliga hus när man ska bygga om.

Kan någon upplysa mig om ifall detta stämmer? Och i så fall: när ställs sådana krav? Inte kan det väl gälla när man ska renovera ett befintligt badrum (flytta runt toa och handfat, göra nya ytskikt o.s.v. men inom befintliga badrumsväggar)? ???
 
...när skulle någon kunna få reda på det?
 
Sara
När KA besiktigar!
 
Japp det finns såna regler.

Ett badrum ska vara handikapsanpassad.
Det innebär i korta drag att dörren ska vara 90 cm.
Att du ska kunna gå in med rullstol och kunna vända in i badrummet.

Reglen gäller för entrévåningen.
Reglen gäller bara vid nybygge av hus. Inte för befintliga hus eller ombyggnad/ tillbyggnad.

 
Sweli skrev:
Reglen gäller bara vid  nybygge av hus. Inte för befintliga hus eller ombyggnad/ tillbyggnad.
Puh! Att få in dom måtten i ett 1700-talshus verkar knepigt annars...

Och Andreas8 - vem är KA? Det är inte alla som är så insatta, vet du ;)
 
Helt rätt :p

KA är Kvalitets Ansvarig, vilket man måste (så vitt jag vet) ha vid nybygge, han/hon ansvarar (åtminstonde upplysningsansvar mot byggherre) för att det som byggs blir gjort efter konsten alla regler.
 
Aha, ok, men som sagt rör ju frågan ett gammalt hus, så någon sådan lär då aldrig komma in där :)
 
då har jag svårt att se att du behöver oroa dig, bygg som ni vill ha det helt enkelt
 
Så ofrt du gör något som är bygglovspliktigt så kan kommunen få fär sig att kräva en handikappstoa.

Bakgrunden är att om man blir handikappad så kan man kräva bidrag för bostadsanpassning, som bla. innebär att man kan tvinga kommunen att bygga ett handikappsbadrum. För att undvika det så försöker kommunen tvinga så många som möjligt att göra det själva innan man blivit handikappad.

Kan också tillägga att vår arkitekt (ombyggnad) fick oss att göra en gästtoa lite större så att den skulle klara handikappsnormen. Det har (hittils) varit sesam öppna dig hos bygglovshandläggarna. När dom såg det så blev det VIP handläggning, rekordsnabbt, samrådsmöte skall hållas per telefon, förhandlade bort byggfelsförsäkringen på 2 minuter osv. Hela tiden med kommentaren den där handikappstoan är bra. Men får väl se, har inte fått pappren ännu.
 
Sweli skrev:
Japp det finns såna regler.

Ett badrum ska vara handikapsanpassad.
Det innebär i korta drag att dörren ska vara 90 cm.
Att du ska kunna gå in med rullstol och kunna vända in i badrummet.

Reglen gäller för entrévåningen.
Reglen gäller bara vid nybygge av hus. Inte för befintliga hus eller ombyggnad/ tillbyggnad.

I vårt fall, tillbygge i Stockholm 2000, gällde denna regel också.

Vi skulle ha 90cm dörr och minst 170x170 i toalett i den tillbyggda entrén.

Vet inte vad som gäller idag, men kan inte tänka mig att man ger avkall på den regeln.

Tror dock inte att det gäller befintliga toaletter, endast nya, vare sig Du bygger till eller bygger om.

Enklast är väl att ringa byggnadsnämnden i Din kommun.

Per
 
Min toalett på entrévåningen är 160cmx90cm med 85cmx90cm fritt utrymme. Det var aldrig några kommentarer kring denna. Behövde heller inget byggsamråd på nybygget, vilket gjorde samtliga inblandade förvånade. Kan bero på att min tomt ligger utanför alla planer och områdesbestämmelser.
 
Vi bygger också i område utan detaljplan eller områdesbestämmelser, men måste ändå handikappanpassa vår toalett. Kravet kommer från pbl (tror jag) och den är väl styrande oavsett var man bygger?

Här hittar du en del info om krav på tillgänglighet (gäller alla delar av ett hus inte bara toaletten) http://www.boverket.se/novo/filelib/forfattningar/bbr/bbr2002/utformning.pdf

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.