Givetvis håller jag med om orimligheterna, men vad gör man som enskild individ när vi har skapat ett system som sett till att bostadspriserna skjutit i höjden? Du har en massa objekt att utgå ifrån och ytterst få ligger inom en rimlig prisnivå där en genomsnittlig lönetagare kan betala bort på en livstid. Det är skillnad om man väljer mellan karré och oxfilé eller Kia och Mercedes, då är det en lyxfråga, men nu handlar det om tak över huvudet.
Till och med tomma markplättar säljs ju idag till miljonbelopp.
Samtidigt är det brist på bostäder.
Det är ju en enda stor spiral som enskilda individer inte kan påverka om man vill ha tak över huvudet.
 
Squall Leonhart skrev:
Du har en massa objekt att utgå ifrån och ytterst få ligger inom en rimlig prisnivå där en genomsnittlig lönetagare kan betala bort på en livstid.
Det är väl upp till var och en om de vill betala av lånet inom sin livstid? Vari ligger egenvärdet i att vara skuldfri på dödsbädden?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Så länge det är lätt att låna pengar kommer folk såklart fortsätta göra det. Och bostadsbristen dämpar ju inte prisfesten precis... Bankerna vill låna ut så då återstår lagstiftningsvägen om man vill stoppa spiralen, bubblan eller vad man kallar det.
 
Bankerna vill garanterat inte ha tillbaka hela lånet, dom vill Max ha tillbaka det myndigheterna beslutar om på lång sikt. Det är sedan lång tid tillbaka tom så att bankerna uppmanar sina kunder att belåna sina ej belånade eller lågt belånade tillgångar för att köpa aktier och fondprodukter mfl så banken kan tjäna dubbelt upp! Girigast tjänar mest, storbankerna har ingen moral.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
A
MRK skrev:
Det är väl upp till var och en om de vill betala av lånet inom sin livstid? Vari ligger egenvärdet i att vara skuldfri på dödsbädden?
Håller med, hellre skuldfri långt före dödsbädden
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Håller med, hellre skuldfri långt före dödsbädden
Men är det verkligen målet att lämna så mycket som möjligt till sina arvingar? Eller vad är målet att vara skuldfri? Om vi tar ett exempel att man betalt av ett hus som har ett marknadsvärde på 5 miljoner och dör skuldfri. Är den stora lyckan att huset är betalt när man dör eller kan det vara så att man kanske kunnat njuta av några av miljonerna innan döden?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag bor nära huvudstaden och inte en chans att barnen kommer ha råd att köpa boende lika nära när det blir dags om typ 15 år. Så ja, att lämna efter mig ett avbetalt hus kan jag se som en rimlig hjälp i det sanslöst dyra samhälle som står för dörren.
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Jag förstår din poäng men behöver huset vara helt avbetalt? Sen kan man tänka sig att barnen hade uppskattat pengarna i någon annan form under din livstid än att föräldrarna amorterat till döden för deras skull. Jag har varit väldigt tydlig mot mina föräldrar att jag vill att de njuter av de som de sparat ihop nu när det är gamla istället för att spara pengarna på hög tills det dör. För mig skulle det kännas väldigt fel att ärva pengar som jag egentligen inte behöver bara för att mina föräldrar dött skuldfria eller att de kunde spenderat dom tillsammans med oss när dom levde.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Konstigt resonemang...... för när högkonjunkturen är över och lönerna sjunker och lånemöjligheterna torkar ut då handlar det om pengar man inte kan skaffa fram.
Då handlar det om ett boende på egen jordplätt eller på socialens bekostnad.
 
Håller med mr_bygg rent principiellt - man ska leva också. Och nej kanske måste man inte amortera bort ALLT medan man lever.

Men man måste ta höjd för att det brakar. Skenande utgifter för individ och samhälle, svårt att få jobb, svårt att låna... Det kommer bli skattehöjningar och nedskärningar. Dvs klara dig själv med det du har - inte med det banken har.
 
Redigerat:
Alla värderar olika saker olika mycket. Kaviar och lyxbilar är inte värt mycket för mig om det sker på bekostnad av ett liv i livegenskap.
 
dreamkåken2010 skrev:
Låter märkligt med 10x årslön i lånelöfte?
Snabbt räknat, antaget att ni har 30.000 kr var i månadslön, blir lånelöftet 7.200.000 kr.
Lägger man på 15% handpenning, kommer ni som förstagångsköpare att kunna köpa objekt för nästan 8.500.000 kr.
Lägger man sen på de extra 1.300.000 ni skulle renovera(?) för är vi nära 10 miljoner.
Kan det stämma?

OJ!! Jag räknade bara med min egna årsinkomst haha! Det var ett misstag. Då stämmer ju x5 sin årsinkomst som tak! (y)
SORRY!! :surprised::p
 
glasbetongsten skrev:
Hos Handelsbanken verkar det hänga på att hitta rätt bankman.
Håller med! Vi fick byta bankkontant då vår förra gick in pension, från 60+-årig dryg stelbent surtant till 25-åring. Vilken skillnad det blev! Helt plötsligt kunde man diskutera med banken och få gehör istället för att bli dikterad för.

Efter ett tag bytte vi från bostadsrätt till villa och hade vi haft kvar surtanten då så hade vi nog bytt bank i samband med det.

Och ja, villkoren och ränterabatten blev så mycket bättre med den nya bankkontakten.
 
Har precis diskuterat saken med några, en hävdade att Handelsbanken spelade ganska "löst" (ej regelmässigt) vad gäller kontantinsatsen. En annan att man kan runda insatskravet om man har god relation till sin kontaktperson på banken.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.