Hej gott folk!

Batterierna i min sju år gamla DeWalt DC745 har nu gett upp och att köpa nya gör att jag kommer minst halvvägs till en ny modern maskin istället. DeWalten har 12V Ni-MH batterier samt slagborr-funktion med det är inget jag behöver (och avråder folk att ha, det gör den bara längre samt tung.)

Jag har idag en omgång Bosch 10.8V verktyg i L-boxx där jag använder skruvdragaren rätt frekvent så tanken är att skaffa en 18V-maskin för att sedan utöka maskinparken runt batterierna.

Krav:
- 13mm Chuck
- Li-Ion-batterier
- Ska gå att komplettera med fler nakna maskiner

Önskemål
- Lätt
- Kort
- Ska passa i någon systemlösning L-boxx/systainer etc.

Jag har funderat lite på Blå Bosch även här, men jag har svårt att få en överblick över vilka modeller där egentligen finns. Någon som kan vägleda en?
Bevisligen har jag en förkärlek för blå bosch, men jag tar tacksamt emot tips på andra tillverkare!
 
Det var faktiskt det tipset som föranledde min fråga =)

Är V-EC modernare än V-Li?
 
Mikael_L
Är inte EC motortypen?

Kolborstfri ... eller nåt ...
 
Jo EC är väl borstlös.

-Li verkar vara "vanlig" och längre och tyngre.

Kikar man på axminster så har de bara ECn med "FC" (utbytbara chuckar).
 
Jag har skruvdragaren som länkas. Så länge man inte har behov av slagborrsfunktion så är den ett monster och för det priset ett fynd.

V-EC är "modernare" än V-Li då EC är borstlösa motorer. Skulle tro att alla maskiner kommer gå över till borstlösa motorer så fort nya modeller kommer.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag tycker Makita har små smidiga handtag och då har jag ändå handskstorled 12. Plus grymt utbud. Och går du från 10.8V till 18V finns det väl inga systemmässiga fördelar med att ha samma fabrikat? Och som vanligt kolla EU-import för priser och se vad det ger. Fast Makita är väl dåligare än Tyskarna på systemboxar.
 
Jag har 18 v ec, men förra årets upplaga som hade plastchuck annars identiska. Den är ett riktigt kraftpaket. Kanske lite snabb, dvs när man försöker dra en skruv riktigt långsamt och nätt. Priset där på proffsmagasinet.se är riktigt jäkla bra alltså, billigare än från Tyskland skulle jag gissa. Slå till vet ja.

Annars är jag själv nyfiken på Panasonics nyaste 18 v skruvdragare.

http://panasonictools.se/index.php?id_product=103&controller=product
 
P
Alltgår skrev:
Jag har 18 v ec, men förra årets upplaga som hade plastchuck annars identiska. Den är ett riktigt kraftpaket. Kanske lite snabb, dvs när man försöker dra en skruv riktigt långsamt och nätt. Priset där på proffsmagasinet.se är riktigt jäkla bra alltså, billigare än från Tyskland skulle jag gissa. Slå till vet ja.

Annars är jag själv nyfiken på Panasonics nyaste 18 v skruvdragare.

[länk]
Den Panasonicen har jag, dock med 5 ah batteri,, Byter inte bort den mot någon annan skruvdragare på jorden, endå har jag Festool DRC och C18 i verktygslådan men dom kommer inte ikapp! Panasonicen är så fruktansvärt bra! man kan tex ställa farten elektroniskt precis som på vissa slagskruvdragare, tillsammans med hög/lågknappen ovanpå så man kan verkligen krypköra! , den är lätt och de finns rejält med punch i den! Köpte även slagskruvdragaren som är lika grym! liten och kompakt!
 
  • Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
pleqtiz skrev:
Den Panasonicen har jag, dock med 5 ah batteri,, Byter inte bort den mot någon annan skruvdragare på jorden, endå har jag Festool DRC och C18 i verktygslådan men dom kommer inte ikapp! Panasonicen är så fruktansvärt bra! man kan tex ställa farten elektroniskt precis som på vissa slagskruvdragare, tillsammans med hög/lågknappen ovanpå så man kan verkligen krypköra! , den är lätt och de finns rejält med punch i den! Köpte även slagskruvdragaren som är lika grym! liten och kompakt!


Jag har samma maskin fast med slagfunktion, EY79A2. Också 5Ah.
3Ah med dom nya 18v är nog tillräckligt och smidigare. Håller med, Panasonic slår det mesta! Är du nöjd med slagskruvdragaren? Var köpte du dem?
 
P
Nils-Orvar skrev:
Jag har samma maskin fast med slagfunktion, EY79A2. Också 5Ah.
3Ah med dom nya 18v är nog tillräckligt och smidigare. Håller med, Panasonic slår det mesta! Är du nöjd med slagskruvdragaren? Var köpte du dem?
Är grymt nöjd med Slagskruvdragaren, så kompakt och liten mot för alla andra märken! Panasonic har verkligen lyckas med denna nya serie!
Lutar åt att man köper 2 st 3ah batterier för det är som du skriver :smidigare, dessa 5ah batterier är ganska stora!

Har även Makitas DTD148 som oxå är en grym slagskruvdragare men den blev liggandes nu när panasonicen kom in! :|

Köpte slagen hos Verktygsproffsen vill jag minnas https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Panasonic-Slagskruvdragare-EY75A7x-Naken
 
Redigerat:
Om du redan har en omgång blå Bosch verktyg i L-boxx hade jag personligen valt att fortsätta med Bosch för att kunna ha alla verktyg i samma typ av systainers.
Köpte nyligen en Bosch GSR 18 V-EC som det länkades till dock från ebay, lite dyrare men då med trådlös laddning viket fungerade riktigt bra och en wiha skruvmejsel serie som även den var i L-boxx så skulle uppskatta att de är ungefär lika prisvärda.
http://www.ebay.com/itm/BOSCH-Akku-...136196?hash=item41a40c2f44:g:jksAAOSwmLlX2jpm

Har i jobbet ett par Milwaukee M18 verktyg, kvalitetsmässigt är nog dessa ganska överlägsna blå Bosch men även dyrare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.