Hej

Jag tillsammans med min sambo och vår nyfödde son bor i ett flerfamiljshus från 56- eller 58- där det för närvarande pågår byte av ytterdörrar till säkerhersdörrar. I samband med dessa byten har vi börjat fundera på om finns någon risk att det kan finnas asbest kring de gamla dörrarna, tex i den isolering mellan dörrkarmen och vägg som rivs ut?

Någon som har någon erfarenhet av detta och kanske vet något mer?


Renoveringsarbete i korridor med utrivning av isolering, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild på isoleringen som rivs ut.

Tack på förhand
Hans
 
Om du menar dom gula remsorna på bilden är det vanliga gullfiberremsor och har ingen asbest i sig.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tack för ditt snabba svar.

Ja, delvis menade jag de gula remsorna, men även ifall det kan finnas andra komponenter med asbest i anslutning till en ytterdörr?
 
Nej
Hade det funnits hade arbetet som pågår där inte sett ut så där.
Då hade det varit sanering.
Ni kan vara lugna
 
Ingen på ett forum kan ge svar på frågan om det finns asbest i en byggnad, men jag tror att du inte ska börja oroa dig för saker i onödan och istället utgå ifrån att hantverkarna kommer att påpeka för sin arbetsgivare eller beställare att det kan finnas asbest om dom misstänker detta och då låter det ske en sanering. Det finns en arbetsmiljölag som gör att en anställd inte får jobba med sådant utan att det sker under kontrollerade former och om det upptäcks under tiden man arbetar stoppar man normalt jobbet och beställaren får bekosta en sanering så det finns ingen större anledning till att försöka mygla bort det.

Dom har minst samma intresse som du och kanske till och med ett större intresse av att inte bli sjuka då dom jobbar med detta hela tiden vilket inte du gör.

Om du ska oroa dig för en drevning kring dörren så kan du lika gärna börja oroa dig för PCB eller kvarts i byggnaden för PCB fanns i många tätningsmassor under 50-70 talet och detta är också cancerframkallande sådant finns i fogarna kring prefab betongelement, dörrar och fönster. Kvarts finns i mycket byggmaterial där man har använt olika stenmaterial på samma sätt som från damm från tex en singelhög med nykrossad singel eller från gatsopning som görs i städerna.

Men det går inte att hela tiden oroa sig för till slut blir oron ett större problem än risken att drabbasa av någon sjukdom pga de materialen som en gång i tiden ansågs ofarliga och vad vet vi om det vi monterar idag och som ska vara ofarliga, dom kanske anses farliga om 30 år.....

Men en kvalificerad gissning är att det inte finns något i dörrarna eller runt omkring dom som är av asbest för det brukar vara drev av typ gullfiber och i äldre byggnader var drevningen många gånger gjord av lin som kunde vara tjärad eller ren utan tjära. Sen murade man kanten med normalt murbruk, mycket tidigt kalkbruk med kohår i senare KC-bruk. Inget av detta är farligt så jag tror du kan vara ganska lugn..........
 
Åter tack för de av er som gett sakliga svar. Trevligt av er att ni tagit er tid.

Vad det beträffar diskussionen kring asbesthysteri kan jag informera er att jag som läkare är tämligen väl insatt i vilka faktiska risker som asbest exponering innebär. En risk som jag tror många gravt undervärderar. Odjurets resonemang kring att man inte behöver oroa sig för ev asbest exponering för att det finns farligare saker är för mig helt ologisk. Varför vaccinera dig när du åker utomlands när det är mycket större risk att du dör i en hjärtinfarkt? Dessutom kräver asbest ca 150 liv per år (men såklart ffa vid yrkesmässig exponering) medan ca 250 dör i trafiken så skillnaderna är inte så stora som du tycks tro.
 
KristinaRT
Hans_H skrev:
Åter tack för de av er som gett sakliga svar. Trevligt av er att ni tagit er tid.

Vad det beträffar diskussionen kring asbesthysteri kan jag informera er att jag som läkare är tämligen väl insatt i vilka faktiska risker som asbest exponering innebär. En risk som jag tror många gravt undervärderar. Odjurets resonemang kring att man inte behöver oroa sig för ev asbest exponering för att det finns farligare saker är för mig helt ologisk. Varför vaccinera dig när du åker utomlands när det är mycket större risk att du dör i en hjärtinfarkt? Dessutom kräver asbest ca 150 liv per år (men såklart ffa vid yrkesmässig exponering) medan ca 250 dör i trafiken så skillnaderna är inte så stora som du tycks tro.
Hittade denna mycket intressanta sammanställning, en vetenskaplig artikel från december 2015. Enligt denna insjuknar ca 120 personer om året i mesoteliom. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4638313/#!po=46.8750

Självklart ska man ta risker på allvar, men man bör samtidigt vara noga med att värdera riskerna och vara medveten om vad en riskökning egentligen innebär.

Självklart förstår jag oron i relation till er son, man vill ju absolut inte utsätta sina barn för något som kan skada dem! Men det finns avsevärt mycket farligare saker han kommer att utsättas för. Å andra sidan, är du orolig så ta in på hotell när arbetet pågår och städa innan han kommer hem igen. Om du fortfarande är orolig, alltså.

Bara som en jämförelse relaterar vi antalet personer som dör av asbestrelaterad sjukdom till antalet som dör av COPD eller lungcancer? Ca 5200 personer dör årligen i cancer orsakad av rökning, och 3000 svenskar dör av KOL/COPD (av de som drabbas är 80% rökare, vilket innebär att 600 personer dör av KOL/COPD utan att ha rökt, istället har de kanske bott i områden med mycket smog, rök eller andra luftföroreningar....). Bara som en liten jämförelse för att sätta saker i perspektiv....
 
Redigerat:
Jag har raderat ett osakligt inlägg.
 
Trafik kräver som du säger mer liv men ingen slutar ju åka bil för det men asbest är det noga med....
 
Hans_H skrev:
Hej
Någon som har någon erfarenhet av detta och kanske vet något mer?
Hans
Om lägenhetsdörrarna i fastigheten är brandklassade och ditsatta innan ~1970, så kan det finnas asbest i själva dörrarna. Ingen aning dock hur vanligt det var att sätta dit brandsäkra lägenhetsdörrar förr. Men ingen risk om dörrarna plockas ner hela, vilket de lär göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.