Jag gillar (nästan alltid) min justersåg, men även att mina fingertoppar fortfarande sitter på mina händer.

Funderar därför på att bygga mig "Fritz und Franz" spännare för justerbordet till min Hammer.

http://www.core77.com/posts/50559/The-Fritz-und-Franz-DIY-Table-Saw-Safety-Device

Såg sedan att Ruwi http://ruwi.de/en/produkte/clamping-and-sawing-system-for-the-sliding-table-saw/
har ett färdigt liknande system. Det ser även ut att kosta fläsk tyvärr.

Så, någon som byggt något liknande och har någon smart ide´att dela med sig av.

Har lite spill av 30 mm björkplywood, kanske köpa T-spår eller liknande från UJK och addera ett
handtag. Men det kanske finns en bättre ide´...?

Upplys min mörka hjärna, tack!
 
Har jag inte sett tidigare, verkar vara en riktigt bra ide! Tittade snabbt och verkar inte riktigt övertygad om funktionen för T-tracksen? Var det bara för att fästa stoppar i? Det känns i mina ögon inte riktigt som det mat centrala md jiggen? At snabbt och enkelt kunna såga tunna remsor mo klyvanhållet känns ju däremot riktigt bra. Får nog blir att tillverka en sådan i helgen....
 
Vad mycket man inte behöver.

Protte
 
Jag har oxå lite svårt att se nyttan med T-tracks, därav min fråga delvis.
Ibland är det ju så att det kan finnas en massa knep man (jag) inte känner till innan man frågar.
 
Tror alla sågtillverkare har standard klämman som tillbehör. Och det är synd att den inte tillhör sågen utan måste köpas separat. Nackdelen är att suvaskyddet många gånger är i vägen vid sågning av små bitar.

Den här typen av klämma är väldigt smart när man sågar små bitar i stället för att bara klämma ovanifrån tycker jag
Jag har sett flera tillverkare av detta system.

Men det är som vanligt någon komm på att man kan tjäna pengar på något som alla redan har tillgång till i verkstaden.

Fast jag gillade verkligen Ruvis sätt att med snabbspänet fästa delarna. Den idén tänker jag ta.

Sedan finns den klasiska att man har pneumatisk styrd bom monterat på justerbordet. Fast kanske mera för skivsågning.
 
Lite OT
Funderar på om man skulle göra nått liknande för den sågvagga/kapsläde som skall tillverkas så smått... Tyvärr äger jag ingen justersåg, skulle inte heller få plats utan utbyggnad...

Någon som gjort sågvagga/kapsläde med T-tracks etc? Mina tidigare har varit enkla och använt vanlig tving för fasthållning mot bakhållet vid behov..
 
Redigerat:
Svarar på OT, mod får plocka bort om han tycker det inte hör hemma här.

Min gamla kapsläde hade infrästa spår för festooltvingar, se här https://www.byggahus.se/forum/verkt...ewalt-elu-744-a-2.html?perpage=15#post1887931

Ska man ha vanliga T-tracks i släden blir den lätt tjock, annars har man inget att fästa T-tracksen i efter dom är nerfrästa. Alternativet är att köra Incras panel connector men då börjar det bli dyrt.

Mina infrästa spår kostade ingenting och går att ha i en 12mm släde. Spåren i länken ovan har golv under sig och är lite trixiga att fräsa in. I min nya släde gjorde jag hålen genomgående och då är det supersimpelt att fräsa dom. (Dock inte helt nöjd med spårens position så kopiera inte den:))

DSC_0268(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kilensnickare
  • Laddar…
Jag ska definitivt bygga en sådan här när jag får min Morentens PS315 nästa vecka. Verkar vara super!

Bifogar ritning:

Ritning av träbearbetningshjälpmedlet "Fritz und Franz" för säkerhet vid sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns även Youtube klipp: [video=youtube;DqzVglze9Nk]https://www.youtube.com/watch?v=DqzVglze9Nk[/video]
 
Nu har ju inte jag någon sådan här såg men jag kommer nog att bygga något liknande när jag väl köper en.

Känns som att man skulle kunna använda Kapex-tvingen i en design lik Ruwis.
 
Byggde en enkel jigg idag. Nästa steg är att sätta nån form av list och eventuellt ett måttband

En hemmagjord Fritz och Franz jigg monterad på en bordssåg med plywood och träkilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
baseman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.