heejjj.

har haft stopp i avloppet i köket ett tag nu och har ingen aning om vad jag skall göra, har andvänt sån där sugpropp(?) men det verkar inte funka. det är två diskvaskar men problemet är troligtvis inte i någon av dom utan i de rör de båda förenas i (?)huvudstammen(?). det är ganska gamla rör,
vet någon vad jag kan använda som är effektivt eller måste jag ringa en rörmockare?
 
Har du monterat bort rören under diskbänken och rengjort vattenlåset?
//Snozzi
 
Har inte testat att skruva bort något då jag har väldigt liten kunskap om avlopp och sånt, och jag är rädd för att förstöra något. Men när man ska göra sånt är det kanske bäst att prata med hyresvärden först? Det är en hyresrätt vi bor i och så....men att kolla vattenlåsen är nog en god ide för de verkar inte ha kollats på länge. (färgen som målats över rören och muttrarna visar att ingen varit där och skruvat tidigare....)
 
Snailman
Hyresrätt, då ska väl värden fixa det åt dig..... (utan kostnad alltså)
 
Det är det enda som är riktigt skönt med att hyra.. man slipper grotta med sådana grejor själv=)
 
Bor du i hyresrätt, ring fastighetsskötaren/ägaren. Hans tjänster ingår i hyran
 
lordi skrev:
Bor du i hyresrätt, ring fastighetsskötaren/ägaren. Hans tjänster ingår i hyran
Vet inte om det stämmer fullt ut att det är världens sak att rengöra ett vanligt vattenlås. Om det däremot är ett gammalt lås som inte går att öppna så åker han nog på det.
 
Ett problem som brukar bli med just köksavlopp är att rörväggarna blir fulla med fett. Är det inte totalt tvärstopp kan det bli bättre om man häller i kokande vatten som löser fettet. Att använda kaustiksoda och liknande är ett fördärv. Om inte proppen lossnar så blir stoppet stenhårt . Vi som jobbar med dessa saker använder oss av högtrycksspolning med hetvatten och det blir soprent i rören. Lycka till.  ;)
 
(färgen som målats över rören och muttrarna visar att ingen varit där och skruvat tidigare....)

Låter som det är ett gammalt gjutjärnslås.
 
Fastighetsskötaren fixar detta till dig.
 
Är det ett gammalt gjutjärnsvattenlås är det bara att kapa bort skiten och byta till ett modernare plast-dito. Det fixar fastighetsskötaren eller så ringer han dit en röris.
Jag brukar alltid rekommendera fastighetsägaren att byta ut om det är gammalt och dåligt. Då blir det mycket lättare att rensa det i framtiden, och hyresgästen kan klara det själv.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.