Jag har en gammal lada som på gaveln en gång i tiden haft en gödselsta under/framför sig. Utrymmet går 2 meter in under ladan och är ca 7 meter brett. Det ligger idag en ingjuten järnbalk rakt över (7m) av okänd dimension. Bygget kanske håller i 100 år till vad vet ja men när jag ändå är ung och igång med renovering vill jag gardera mig :)

Tanken är att bygga ett garage framför och utnyttja dessa 2 meter under ladan. Jag vill därför stärka upp taket som dessutom är golvet i ladan (med endel sättningssprickor...). Frågar här på forumet eftersom jag inte vill anlita någon utan gillar att göra ALLT själv. Inser ju att detta är ett svårt bärighetsproblem men jag är inte ute efter att minimera kostnaden/dimensionen på materialet utan bara försäkra mig om att grejjerna håller.

Tanken är att på varje sida om 7meters öppningen mura/gjuta bärande väggar 0.5m på varje sida för att få ett rejält upplag för x antal stålbalkar i lämplig dimension. som alltså kommer spänna över 6 meter och ha lasten av ett gjutet betonggolv på 2x7 meter + lada (gissar dock att ladan i huvudsak vilar på kantmurarna). Mellan dessa balkar svetsar jag lämpligtvis nått annat stål, armering eller liknande och som sista steg gjuter jag in hela skiten :) Har ingen bra lösning på ur det ska gå till att fylla upp underifrån med betong dock så det kanske blir till att skippa det och bara lägga upp balkar, ingjutna rent av? Bila upp golvet innifrån är väll ett alternativ men slipper gärna det...

3st HEA 140, 180, 240??

Enkelt ritad skiss av en lada med dimensioner för ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Betongen kan du räkna 24 kN/m3 och nyttig last i ladugård skulle jag säga 5kN/m2.

Vad kan du om plattan? Tjocklek, kvalité?
 
Tja du plattan är gammal (+50 år säkert) med sättningssprickor så jag räknar inte med att den är nån höjdare Finns en sättningsspricka typ i linje med överhänget på nån cm. Underifrån ser jag en järnbalk som spänner över hela öppningen (som buktar ett par cm på mitten...) Tjocklek/vikt är oklart men skulel va intressant med ett humm om vad som krävs för att hålla grejjera uppe :)
 
Tex: ponera att 7x2 meter 30cm platta ska bäras upp av 3 st balkar =>ca 10 ton jämt fördelade på 6 meters spännvidd...har 0 känsla för det men skulle ha svårt att tro att det inte går att bära detta med rimliga balkar
 
Korrigerar indata något efter närmare inspektion och eftertanke. Det finns 3 gamla ingjutna balkar i betongen som alla är synliga undertill och bedrövligt rostiga. Man ser även armering där betongen har trillat bort.

Eftersom ja bara ska ha utrymmet under ladan till att köra in bilen( och det är ju bara änden av bilen som sticker in under överhänget) räcker det med 3.6 bredd på öppningen. Antar att det är en enorm skillnad jämfört med 6m spännvidd. Frågan kvarstår dock om vad som är lämpligt för att bära upp

Utan svar så kommer jag nog sikta på att lägga 3 nya balkar HEA 120x grövsta som spänner över öppningen och vilar på uppmurade väggar

Ovanpå dessa korslägger jag HEA 100 med cc 90

Mellan alla balkar svetsar jag fast armeringsjärn

under de längsgående balkarna bultar ja fast formplyfa om gjutform i de längsgående balkara.( X antal stöttor under d....).

Eftersom ja nu la tvärgående stålbalkar är det öppet i ändan för att hålla in betong. Kan ju bi knepigt att fyllla 100% dock men det är ju en senare fråga :) Antar att det borde finnas sätt att montera slangen från pumpbilen då man pressar in betong???


Synpunkter på detta :)

Schematisk ritning av en konstruktion med tvärgående balkar, längsgående balkar och märkning för 360 cm bredd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.