Det blir nu andra gången som vi anlitar arkitekt men iom att vi aldrig skrivit kontrakt undrar jag hur copyrighten ser ut. Iom att det är vi som betalar arkitekten för att rita ett hus, är det vi som äger denna ritning då? Kan vi i framtiden ändra ritningen som vi vill eller använda den ritningen till andra hus efter att arkitekten avslutat sitt arbete?

mvh
David
 
Arkitekten äger upphovsrätten till ritningarna du får iframtiden bygga om ditt och ändra på ritningarna. Men inte använda ritningarna utan arkitektens tillåtelse för att bygga fler identiska hus.
 
David, skulle bli mycket förvånad över om någon arkitekt skulle ta strid för sin upphovsrätt vad gäller småhus....då får han inte så många nya kunder om det kommer ut.

Simma lugnt och ändra hur mycket du vill!

:)

Jag anlitade en fotograf för några år sedan för produkfotograferingar. När han sedan såg detta i en annons så krävde han mer betalt. Vi terminerade hans leveranser och tog en ny fotograf som lät oss använda bilder till vad vi önskar. Ibland går upphovsrätt och skyddet av "skapande" till det absurda!
 
Tack för svaret. Har redan muntligt kommit överens om att vi får använda ritningarna till vilka hus vi vill i framtiden men att hon fortfarande står som upphovskvinna.
Är mycket nöjd so far både med kvalitet och pris.

mvh
David


 
Jag försökte få ut CAD filerna från får arkitekt, men det fick jag inte med hänvisning till copyright.
 
hempularen skrev:
Jag försökte få ut CAD filerna från får arkitekt, men det fick jag inte med hänvisning till copyright.
Fånigt då det tar två timmar att rita dem för hand. ::)

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.