Hej

Vi tänker bygga ut vårt hus med ca 35 kvm
Det är i dag ca 80 kvm bottenyta
Det står även ett fristående garage på tomten som är 25kvm

Detalplanen är från strax innan Dackefejden och är enligt mig lite otydlig.
"Å med Öa betecknat område får byggnad högst inrymma (2) två lägenheter och byggnads bottenyta ej överstiga (120) etthundratjugo kvadratmeter."

Vidare får det bara uppföras ett boningshus.

I detaljplanen står det inte något om att byggnadernas totala yta, utan bara hur stor en byggnad får vara.(givetvis finns det regler om maxhöjd mm, men det är inga problem.

Kan man tolka texten som att vi vi håller oss inom detaljplanen eller inte?
 
Redigerat:
Svar JA, bostadshus tom 120m2
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Står det inget om uthus? Det brukar vara specat ett fristående uthus om x m2. Annars kan jag inte tolka det annat än att ni följer dp.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Ja, ni håller er inom DP.

Ni kan även bygga ut garaget med 95 kvm era lyckostar! :D
 
mexitegel skrev:
Ja, ni håller er inom DP.

Ni kan även bygga ut garaget med 95 kvm era lyckostar! :D
Nja, inte två hus om 120 vardera. Dock ett parhus med BYA om max 120m2.
 
Tack för svar!

Nu ska det planeras :)
 
Jag är rätt osäker på tolkningen. Jag bedömde nog att i avsaknad av det. plansangivelse om komplementbyggnad, så skall summan av byggnader understiga gränsen. Jag har troligen fel, jag skulle dock kolla tolkningen med kommunen.
 
  • Gilla
Nordanvinden
  • Laddar…
Är det reglerat hur många byggnader som får uppföras i detaljplanen?
Kommunen kan tolka dp att max 120m2 får bebyggas.
Bäst svar får du genom att ringa en handläggare på kommunen.
 
O
Lägg ut all text så kan det bli lättare att tolka
 
Bild på en textdokumentsida som beskriver regler för tomstorlek och antal lägenheter i en byggnadsordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har inte möjlighet att bifoga hela detaljplanen? Både kartbild och detaljplanetext?
 
Ni tycks bo runt Stockholm som vi då jag känner igen texten i detaljplan:)
Börja med att kolla på kartan och se vilken beteckning erat hus har, jag gissar Å med Öa och sedan om det står II efter-

Du tar din tomts storlek och delar med 5. Detta är din max bruttoarea som du får bygga, bostadshus, garage, altan etc.
Ditt bostadshus får ha en max bottenyta av 120 kvm och om du har II på detaljkartan så kan du bygga i 2 plan med en byggnadshöjd som inte överstiger 7,5 meter.
Med 80+35 så har ni 5 kvm kvar att bygga.
Om detta är era yttre mått utvändigt. Det är inte bostadsytan invändigt som anger avd ni kan bygga.

Vårat hus är 68 kvm men har en bruttoarea av 77,9 kvm. För info
Vilket gör 120-77,9= vad som vi kan bygga ut med.

Så lycka till:)
 
Redigerat:
Fast jag tror att frågan här i tråden är om garaget skall räknas in. Det finns ju det. plan ofta en formulering i stil med:

"huvudbyggnad upp till xx kvm, och därutöver får det uppföras garage på xx kvm".

Här i det aktuella fallet står inget om komplementbyggnader alls. Då kan man se 3 huvudsakliga tolkningar av texten:
1. Inget annat än en huvudbyggnad får byggas, garaget är ett svartbygge.
2. Man får bygga 120 kvm totalt på tomten, och i princip fördela detta på huvudbyggnad och olika komplementbyggnader som man vill.
3. Du får bygga en huvudbyggnad på 120 kvm, därutöver får du bygga hur många och hur stora komplementbyggnader som helst.

Den för mig mest logiska tolkningen är nr. 2. Dvs. att 120 kvm är en max byggrätt på tomten. I så fall återstår bara 15 kvm byggrätt i nuläget.

OM det är så att garaget inte skall räknas alls, då måste det ju vara fritt fram att bygga 3 komplementbyggnader till på typ 300kvm totalt, helt orimligt.
 
Svartvit bild av ett dokument som beskriver förslag till stadsplaneändringar för stadsdelen Örby i Stockholm, daterat 1947.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av dokument med text om stadsplanebestämmelser och områdesanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av dokument angående byggregler med text och paragraftecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av ett digitalt dokument med text om ändring av stadsplanen för del av stadsdelen Örby i Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vårt område har på kartan beteckningen "BÖaII"
Kartan var för stor för att ladda upp från mobilen
 
Redigerat:
Det finns bygglov för garaget (från 1960 talet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.