Vore jättetacksam om vi kan hålla oss till det tråden handlar om, även om det är snällt att ni gett övriga tips. Min fråga kvarstår, kan det finnas farliga mögelsporer kvar i de övriga delarna av byrån som skulle kunna påverka min ettårings hälsa, även om jag byter ut skivan? Vi har både allergier och astma i släkten så jag tänker inte riskera något och vill därför veta hur möglet funkar.
 
Ja naturligtvis kan det finnas. Mögel sprider sig och även om du torkar ut kan ju möglet ha spritt sig till sidorna i lådan. Fast det är ovanligt med att man får problem av sådant som inte är synligt mögelangripet. Men luktar den nu illa så kan väl bara lukten vara störande nog? Finns det extremt allergiska personer som kommer att vistas i byråns närhet så skulle jag nog skickat tillbaka den. Men sedan är de ju som så att byrån kommer troligen att lukta ett tag och bara det kan ju ge besvär.
 
Teea skrev:
Vore jättetacksam om vi kan hålla oss till det tråden handlar om, även om det är snällt att ni gett övriga tips. Min fråga kvarstår, kan det finnas farliga mögelsporer kvar i de övriga delarna av byrån som skulle kunna påverka min ettårings hälsa, även om jag byter ut skivan? Vi har både allergier och astma i släkten så jag tänker inte riskera något och vill därför veta hur möglet funkar.
Som jag skrev tidigare så finns det mögelsporer överallt i miljön och luften 24 timmar 7 dagar i veckan. Och dessa sätter sig lite överallt så om du ska undvika dessa så får du leva i en laboratoriemiljö med sk renrum och luftslussar där man kan filtrera luften med filter som tar sporerna.

Sporer finns det 100% säkert både i byrän och på allt annat ni har i ert hem för dom finns omkring oss hela tiden oavsett om vi vill det eller inte.

Men det krävs speciella förutsättningar med värme, fukt och lämpligt organiskt material för att tillväxt av mögel skall ske. Om det inte sker tillväxt så är det av naturliga skäl ingen fara och tillväxten slutar om du tar bort någon av förusättningarna.
 
Redigerat:
Tack, jag förstod efter ditt förra svar. Var mögel finns generellt är dock inte det jag frågar om men tack ändå.


oceanis skrev:
Som jag skrev tidigare så finns det mögelsporer överallt i miljön och luften 24 timmar 7 dagar i veckan. Och dessa sätter sig lite överallt så om du ska undvika dessa så får du leva i en laboratoriemiljö med sk renrum och luftslussar där man kan filtrera luften med filter som tar sporerna.

Sporer finns det 100% säkert både i byrän och på allt annat ni har i ert hem för dom finns omkring oss hela tiden oavsett om vi vill det eller inte.

Men det krävs speciella förutsättningar med värme, fukt och lämpligt organiskt material för att tillväxt av mögel skall ske. Om det inte sker tillväxt så är det av naturliga skäl ingen fara och tillväxten slutar om du tar bort någon av förusättningarna.
 
Tack för svar. Vi bör alltså få bort allt om vi byter skivan?

Anders_Nilsson skrev:
Ja naturligtvis kan det finnas. Mögel sprider sig och även om du torkar ut kan ju möglet ha spritt sig till sidorna i lådan. Fast det är ovanligt med att man får problem av sådant som inte är synligt mögelangripet. Men luktar den nu illa så kan väl bara lukten vara störande nog? Finns det extremt allergiska personer som kommer att vistas i byråns närhet så skulle jag nog skickat tillbaka den. Men sedan är de ju som så att byrån kommer troligen att lukta ett tag och bara det kan ju ge besvär.
 
Lukten är inte problemet, det vet vi hur vi ska lösa. Anledningen till att jag skrev med det var för att få fram att byrån inte luktar av just mögel, varesig i lådan eller övriga delar.
 
Jag hade inte ens bemödat mig att byta skivan , jag hade om det är helt torrt slipat bort det sedan målat över med någon färg som är lätt att torka av allternativt såga till en skiva som har måtten invändigt och lagt i botten kanske limmat dit.
 
Redigerat:
Tack för ditt tips. Det är dock inte svar på min fråga, men tack ändå.

Andy78 skrev:
Jag hade inte ens bmödat mit att byta skivan , jag hade om det är helt torrt slipat bort det sedan målat över med någon färg som är lätt att torka av allternativt såga till en skiva som har måtten invändigt och lagt i botten kanske limmat dit.
 
Teea skrev:
Tack för ditt tips. Det är dock inte svar på min fråga, men tack ändå.
Jag tror aldrig du kommer finna svar på din fråga, ingen kan veta om mögelsporer spridit längst väggarna på den lättare fuktskada du visar bild på.
Om man inte finner ro med loppisfynd och begagnade grejer så bör man avstå, för bara lukten av tex material kan ha en effekt på ens tankar.
 
Jag frågar inte om mögelsporerna HAR spridit sig. Självklart kan ingen svara på den frågan genom ett forum. Jag frågar om RISKEN FINNS att byrån är full med extra mycket mögelsporer i större mängder än normalt på grund av möglet i bottenplattan, eller om det farliga i möglet sitter just i den del man ser med ögat. Min fråga handlar om hur mögel och de farliga toxiner det avger beter sig och genom de svar jag önskade få hade jag gjort en egen bedömning hur just jag vill gå vidare. Tycker att det är anmärkningsvärt att ingen
svarar på frågan utan att man istället ger andra tips och råd som inte efterfrågats. Den kunskapen jag eftersökte finns uppenbarligen inte här så jag får leta vidare på annat håll.

Andy78 skrev:
Jag tror aldrig du kommer finna svar på din fråga, ingen kan veta om mögelsporer spridit längst väggarna på den lättare fuktskada du visar bild på.
Om man inte finner ro med loppisfynd och begagnade grejer så bör man avstå, för bara lukten av tex material kan ha en effekt på ens tankar.
 
Tack! Äntligen ett relevant svar. Jättebra information om mögel! Tyvärr fanns inte svaret på min fråga med där.

Micro skrev:
Här kan du läsa lite om mögel.. [länk]
Hoppas att du hittar vad du söker ..:)
 
L
Lite kul tråd - hur gick det till slut?

Personligen hade jag inte oroat mig en sekund för detta - bara tagit lådan i badkaret och skrubbat den ren på alla håll och kanter, låtit den torka medan jag torkade rent resten av möbeln vilket man ju ändå vill göra med begagnat.
 
Staffans2000
Tyvärr har hon dragit.
Det skulle varit intressant att veta hur det gick, eftersom det här var nog den mest mögelnojiga frågan hittills. Och inte blev det bättre av att "The game" ställde till det ytterligare för den stackars mamman.
 
L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tyvärr har hon dragit.
Det skulle varit intressant att veta hur det gick, eftersom det här var nog den mest mögelnojiga frågan hittills. Och inte blev det bättre av att "The game" ställde till det ytterligare för den stackars mamman.
Eller hur! Men vad är "The Game"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.