Försöker hitta något avslut att sätta på avloppets ventilationsrör som kommer upp genom taket. Storleken är 110. Hittar dock inte detta i någon affär som har det i Göteborg?(hornbach, Bauhaus, byggmax m.m).
Hitta denna: https://www.bauhaus.se/ventilationshuv-o110mm.html
Dock varit slut på lager en månad och skulle nu önska köpa en. Tips?
 
Finns det någon anledning till att du måste ha ett avslut? Öppet rör ska inte vara något problem
 
Staffans2000
Det finns ingen anledning att ha något 'avslut' överhuvudtaget. Hur tänker du själv?

Staffan
 
Krilleman
Jag har en anledning som inträffade ofta hos mig.

Fågelj*vlar.

Så nu har jag en kinahatt ovanpå plåtslagarens inklädnad.
 
Min kunskap sträcker sig så långt att jag vet man behöver ventilation för avloppet på 110mm.
Ni menar att det är ok att bara låta det orangea röret bara sticka upp 1dm genom takpannorna med ett öppet hål?
 
Så här är det nog vanligast att göra
Koppartak med genomföring för ett 70 mm ventilationssystem och ansluten flexslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror att den är för 70 mm rör, men det går ju att sätta en förminskning från 110 mm.
Och så blir det svårare för fåglarna att ta sig in (och ut :) ).
 
Staffans2000
Ja du Krilleman. Vad består din diet av, eftersom bara du har en sådan attraktionskraft på de bevingade finsmakarna.

För oss övriga tätningar, gäller. -Huva av.

Staffan
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
O
Jag har förstått man helst ska undvika avslut på avluftningen, då flödet riskerar att bli sämre. Om det har någon större betydelse i en villa låter jag vara osagt.
 
Ok, känns som om problemet är löst då. Siktar på att dra ut röret genom takpannorna och låter det sticka upp någon centimeter utan nåt krimskrams :)
 
  • Gilla
Martin Berggren
  • Laddar…
Vad har du för slags yttertak, betong, lertegel, plåt...?

Är det takpannor av "standardtyp" som finns på marknaden är det nog mycket enklare att byta en panna till en sådan jag visade, än att hålla på och borra där uppe.
 
Låter klart intressant. Vad heter mjuka "slangen" som kopplar samman rör med takpanna?
 
Krilleman
Fungerar det med färdigt paket likt Dempas länkar så köp det alla dagar i veckan!

Dessa paket är oftast gjorda för 110mm rör!

Jag hade min luftning inbyggt ganska illa i en vägg när jag la om taket. Så snutten med 110mm rör fick vara kvar på taket. Svårt att förklara utan att se det. Men plåtslagaren gjorde en huv åt mig som en kinahatt monterades på, för fåglarnas bobyggandes skull.

600mm uppstick är standard om man ska ha sitt 110mm rör sticka ut på taket!

Det har sina nackdelar med att bo på landet :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.