Köpte precis en byrå på nätauktion för vår ettårings rum men upptäckte direkt när jag fick hem den att en stor del av bottenplattan till övre lådan är angripen av svartmögel. Det finns en tydlig fuktskada/fuktcirkel runt omkring mögelutbrottet. Tittar man på undersidan av plattan så ser man att möglet har trängt igenom skivan. Självklart måste skivan bytas ut helt men min fråga är:

- Är spridningen av mögeltrådar och sporer begränsad till det synliga området eller kan det finnas farliga sporer (och latent mögel) kvar i övriga byrån som inte syns?
Och om det är så, finns det något sätt att få bort det, t ex med avtorkning eller liknande? Kemikalier och mögelmedel går bort då ettåringen ska ha sina kläder i byrån, därför är det extra viktigt för oss att veta att vi kan få bort ALLT som skulle kunna vara hälsoskadligt, men på ett giftfritt sätt. Vi älskar byrån men vi älskar så klart sonen mer och finns det minsta risk så skickar vi hellre tillbaka byrån.

Byrån luktar starkt av lukten som brukar finnas hos gamla männinskor, samt fuktig källare, men inte så som jag upplevt att mögel brukar lukta.

En träskiva med en stor, mörk fläck av svartmögel som har trängt igenom, omringad av en fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Byrå med öppen låda som visar en bottenplatta med mörk mögelangrepp och fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ingen som har koll på svartmögel? Hur tänker man när man renoverar hus som blivit svartmögelangripna? Räcker det med att man tar bort det synliga området eller måste man sanera ett större område runt omkring?
 
  • Gilla
steffegubben
  • Laddar…
Ingen ide att lägga ner jobb på det där, kör den på tippen.
 
  • Gilla
Julost96
  • Laddar…
Det kanske inte ens är svartmögel?
Jag hade svampat på klorin, sedan slipat tvättat och målat skivan med någon färg.
 
Lukten kan vara konstant men försök rengöra flertalet ggr med klorin och annat starkt.
 
Det är ju ett barn som ska ha den, då vill jag inte gå på med kemikalier. Skivan kommer bytas i så fall så den kan vi strunta i. Min fråga är om möglet och farliga sporer kan ha spridit sig till övriga delar av möbeln eller om den blir helt mögelfri om vi byter skivan? Om vi inte med säkerhet kan veta så kommer vi lämna tillbaka byrån och få pengarna tillbaka (en ganska rejäl summa för övrigt).
 
KristinaRT
Tycker du verkligen att det är OK att först betala en hel del och sedan behöva byta stora delar av möbeln OCH stå ut med en muggig lukt som sannolikt kommer sitta i även om ni byter delar av träet?
Det tycker iaf inte jag, och det är absolut inte OK att säljaren inte ens nämner detta med mögel och lukt.....

Lämna igen och köp något ni sett och luktat på innan köp!
 
Jag hade inte oroat mig för någon spridning.
Slipa bort det, tvätta och måla så blir det bra.
 
Nej det är verkligen inte ok. Anledningen till att jag ändå vill kolla först är att vi lagt mycket tid på att hitta just exakt en sådan byrå och de växer inte på träd, så är det en liten sak att åtgärda (endast byta skivan) behåller vi den helst. Vi är också i akut behov av den. Men en massa jobb är inte värt besväret. Och vi vill inte ens riskera att riskera sonens hälsa. Då får vi i så fall hitta en möbelsnickare som fixar en likadan byrå istället.
 
Teea skrev:
Det är ju ett barn som ska ha den, då vill jag inte gå på med kemikalier. Skivan kommer bytas i så fall så den kan vi strunta i. Min fråga är om möglet och farliga sporer kan ha spridit sig till övriga delar av möbeln eller om den blir helt mögelfri om vi byter skivan? Om vi inte med säkerhet kan veta så kommer vi lämna tillbaka byrån och få pengarna tillbaka (en ganska rejäl summa för övrigt).
Ditt problem är isåfall att du konstant alltid lever i en miljö där det finns mögelsporer. Detta eftersom mögelsporer alltid finns omkring oss i luften året runt, i mindre mängd på vintern och mer på sommaren.

Så fort förutsättningen är den rätta där fukt, värme och ett organiskt material finns så startar en tillväxt.

Tycker kanske det är lite överdrivet att byta botten men om du inte vill torka med tex klorin så byt botten men torka ur byrån i övrigt med fuktig trassa och något rengöringsmedel.
Sen är allt lugnt.
 
KristinaRT
Just detta med mögel hade jag nog inte heller varit så rädd för, det jag tänker på mer är lukten!
Lukt kan sitta i extremt länge, och tom "smitta" annat som kommer i kontakt m den. T.ex. Kläder eller mjuka leksaker som ni kanske lägger i byrån.
Jag fick en gång en bärsele till barn som legat i en fuktig källare och luktade muggit. Tänkte att den nog blir OK efter vädring och några tvättar - jag gav upp efter 10 tvättar och den hängt på luftning i ett par månader. Skulle aldrig kommit på tanken att bära barn i den även om den var "ren" efter några tvättar.
 
KristinaRT skrev:
Tycker du verkligen att det är OK att först betala en hel del och sedan behöva byta stora delar av möbeln OCH stå ut med en muggig lukt som sannolikt kommer sitta i även om ni byter delar av träet?
Det tycker iaf inte jag, och det är absolut inte OK att säljaren inte ens nämner detta med mögel och lukt.....

Lämna igen och köp något ni sett och luktat på innan köp!
Överdriver du inte lite nu?
Om en gammal trämöbel luktar är det väl bara att tvätta den ren och måla om den. Svårare är det inte!
Även nya möbler jag köpt har också luktat, kan vara allt från färglukt, trälukt, olika kemikaliwr i tyget etc. Finns nog inget som inte luktar och köper man begagnat på en auktion så får man nog anta att man inte får nya grejor utan ev får rengöra dom.
 
KristinaRT
Hade du ställt in en byrå som luktar muggigt och du faktiskt inte vet var den varit till en 1-åring och sedan stoppat kläder eller leksaker i (som barnet tuggar på)?

Om jag förstår saken rätt är detta inte en IKEA möbel som man målar om hur som helst, detta är någon form av antik eller vintage och då kanske man inte bara vill stryka på med tjock plastfärg hur som helst, om man nu ens vill det.

Jag är kanske annorlunda, men om jag ska betala en större summa pengar för en byrå vill jag gärna att den är i bra skick, och ffa vill jag veta att den luktar och har mögelfläckar, INNAN jag köper så jag kan ta ställning till det innan. Att man inte redovisat detta beror självklart på att man vill ha ett högre pris, men är det ett OK beteende? Tycker iaf inte jag, men det är som sagt bara min åsikt....
 
Redigerat:
KristinaRT skrev:
Hade du ställt in en byrå som luktar muggigt och du faktiskt inte vet var den varit till en 1-åring och sedan stoppat klöder eller leksaker (som barnet tuggar på)?

Om jag förstår saken rätt är detta inte en IKEA möbel som man målar om hur som helst, detta är någon form av antik eller vintage och då kanske man inte bara vill stryka på med tjock plastfärg hur som helst.....
Du fortsätter överdriva.....
Varför ska du använda tjock plastfärg? Såna påstående visar snarare att du inte vet vad du talar om.
Om man köper en gammal möbel, antik, vintage eller bara en beg ikea möbel så får man nog räkna med att någon använt den tidigare och då kan ha någon form av lukt eller kanske bara vara dammig (damm luktar också beroende vad det är)

Då brukar man börja med en rengöring och om det behövs någon form av behandling av ytskiktet. Lämpligen då en målning med lämplig färg, fernissa eller vax beroende på vad det är för möbel.

Om man inte vill att någon använt möblen innan får man köpa nytt men tyvärr luktar även en sådan och har någon form av ytbehandling.
 
Alltså, jag växte upp på 70-talet och tycker den här diskussionen är skitkul. När jag hade feber körde mamma upp en kvicksilvertermometer i ändan. Och precis allting tvättades med Klorin. Och när man tvättat rent penslarna från oljefärg hällde man ut lacknaftan i avloppet.

OnTopic: Mögel dör ju vid låg fukthalt så torrt klimat är #1.Sedan vädra ur den och se om det hjälper, lukt kan komma av mycket, bl a impregneringsmedel som man använde förr. Men är ni så känsliga så skicka hellre tillbaka den och vänta på en ny. Eller är detta typ en av 10 st kända signerade av den här typen?

Kan ni tänka er något annorlunda modell är det ju bara att kolla av Blocket och eventuellt resa en bit för att få det ni vill ha. Det är väl bättre att betala lite mer om det är just en viss modell ni vill ha och sedan slippa allt bök med sanering och oro över er son? Alltså är det bara förvaring man vill ha finns ju IKEA. Men jag hade nog gjort mig av med byrån och så betalat lite mer för en i bra skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.