Försöker här och ser om expertisen här inne kan hjälpa mig. Jag köpte en telefon på loppis som jag gärna skulle vilja ha inkopplad hemma. Har bredbandstelefoni från telia. Kopplar jag in telefonen så händer ingenting. Jag vet ju förvisso inte ens om telefonen faktiskt fungerar, så förutsättningarna är ganska dåliga. Så frågan är: Går det överhuvudtaget att använda en sådan här telefon med bredbandstelefoni? Och finns det något sätt att testa att telefonen funkar?
Grön DORO-classic telefon med sladd på en vit hylla, relaterar till bredbandstelefoni.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du för sorts telefon idag? Använder du "gamla standardjack"? Fungerar inte denna i samma jack?
 
HasseTeknik skrev:
Vad har du för sorts telefon idag? Använder du "gamla standardjack"? Fungerar inte denna i samma jack?
Jo, jacket passar men jag får ingen kopplingston.
 
Som sagt om du inte får kopplingston när du kopplar in den i ett jack som du vet fungerar så är telefonen trasig.
 
När jag hade bredbandstelefoni så kopplade jag in telefonen i modemet, missminner jag mig inte helt så var där även ett speciellt uttag märkt "Phone".
 
Jag har en Dialgizmo men har inte lyckats få den att fungera ihop med min cirka 75 år gamla telefon. Även utan den får jag kopplingston och kan svara i telefonen. Anledningen till att den inte fungerar tror jag är att burken som ISPn levererat är alldeles för känslig. Den tolkar pulserna från telefonen som toner och tonerna från Dialgizmo drunknar i en skur av "toner" från telefonen när jag försöker slå ett nummer.
 
Har man bredbandstelefoni så ska telefonen kopplas in på modemet
 
Jag kopplade in telefonen och ringde hem. Telefonen ringde men man hörde inget i luren när man svarade. Den som satt i andra änden kunde dock höra. På samma sätt går det fint att ringa till folk, men man hör inget. Jag lutar åt att högtalren i luren är trasig (eller paj sladd eller nåt sånt).

Edit: Och det här experimentet borde jag naturligtvis ha gjort innan jag förpestade internet med meningslösa trådar. Tack för ert engagemang i alla fall!
 
Husbonde skrev:
Jag kopplade in telefonen och ringde hem. Telefonen ringde men man hörde inget i luren när man svarade. Den som satt i andra änden kunde dock höra. På samma sätt går det fint att ringa till folk, men man hör inget. Jag lutar åt att högtalren i luren är trasig (eller paj sladd eller nåt sånt).

Edit: Och det här experimentet borde jag naturligtvis ha gjort innan jag förpestade internet med meningslösa trådar. Tack för ert engagemang i alla fall!
Jag tycker det ser ut att vara en snabbkoppling mellan telefonluren och sladden. Då borde det vara enkelt att byta ut luren mot en annan lur eller sladden mot en annan sladd. Om man får tag i passande delar så klart.
 
Jo, det blir att skanna av några loppisar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.