T
Hur stor är prisskillnaden mellan trästommar och vita stommar på Kvik?
 
Observera att det inte handlar om stommar i massivt trä utan bara en trä-look.

Ett överskåp med en lucka och två hyllor, 60cm bredd, för Design Napoli kostar 824 kr i vitt och 1074 kr färganpassat.
 
Använder HTH Blum?
 
T
Spix skrev:
Använder HTH Blum?
Tror nog huvuddelen av kökstillverkarna använder Blum om inte alla!
 
ginnfilt skrev:
Det stora problemet med IKEA (som jag ser) är ju att de bara har vita stommar. Finns det något som gör att ett kök ser "billigt" ut så är det vita stommar bakom icke-vita luckor och lådor. Särskilt i vitrin (ryser). Stommarna syns ju mellan luckor och lådor även i stängt läge.

Vill man har vita luckor, go IKEA. För vår del lutar det åt Kvik.

För oss (korridorkök) skiljer det knappt 10.000 mellan IKEA Tidaholm och Kvik Napoli (identiska lösningar) och då har den senare ek-look på i stort samtliga stommar.
Fast om man ändå är beredd att gå upp i pris tycker jag det verkar konstigt att likförbaskat köpa spånplattestommar - även om dessa är inklädda med något som ger en "ek-look". Varför inte beställa från ett snickeri och få stommar som faktiskt är av massivt trä, istället för såna som bara låtsas?

Vi kommer att handla på IKEA, för att det blir billigt och vi då har råd att lägga mer pengar på reparationer av själva huset istället. Hade vi råd skulle vi gå direkt till snickeriet. Att betala dyra pengar för standardkök i konstmaterial tycker jag verkar vara det minst prisvärda alternativet. Vad säger ni andra?
 
T
Sara_B: MEn det är ju ungefär som att varför folk lägger laminat istället för riktigt trägolv. Visst trägolv känns och ser bättre ut men inte är det lika hållbart och tåligt!

Ungefär samma är det med köksskåpen.
 
Var hos Kvik och köpte 2 st Blum 107graders gångjärn med tillhörande dämpare för att pröva. Priset blev 76 kr.
Hade sen tidigare IKEA gångjärn så jag lät fäst blecket i skåpet sitta kvar.
Borrade upp hålen i IKEA Abstrakt dörren med en 7.5 mm borr.
Skruvade dit gångjärnen och satt dörren på plats i skåpet sen monterade jag dämparna(bara att snäppa på).
Funkade klockrent, utmärkt funktion.

Dock en fråga till Videonisse passade de fäst bleck som sitter i skåpet från Theofilis, de som jag köpte på Kvik verkar det vara ett annat avstånd till dörren?

Personalen på Kvik var mycket tillmötesgående och hjälpsam.

Peter
 
Ett inlägg om IKEAs dämpare till luckorna. Jag har monterat dessa på mina köksluckor och även på ett par garderober (vilket jag fick tips om på varuhuset). Flera av dämparna har gått sönder och gör inte sitt jobb längre.

Har en annan dämpare "Salice" som är en gasdämpare och det är en helt annan sak.
 
Paraglider skrev:
Dock en fråga till Videonisse passade de fäst bleck som sitter i skåpet från Theofilis, de som jag köpte på Kvik verkar det vara ett annat avstånd till dörren?
Dom passade direkt. Jag sade att det skulle vara för Ikea-skåp så dom gav mig antagligen rätt modell.

Kan nämna att jag också hade tänkt att löpa på Kvik först men i Kungens Kurva hade dom endast gångjärn som man skulle skruva fast i luckan och inte "Clip top". Spelar kanske inte ngn jättestor roll men jag valde att handla på Theofils istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.