Hejsan! Vi har köpt ett hus som för närvarande är klätt med sk. reverteringstegel. På 50- talet var huset putsat vitt och så vill vi ha det igen. Problemet är att det är ett hus med trästomme. Jag har ritat här nere hur dom olika skikten sitter och hur jag tänkt gå tillväga.


Ett stort frågetecken är om jag ska använda plast eller kanske bara papp mellan lecan och den spontade ytterväggen. Lecan suger väl åt sig en del fukt och det kan väl inte vara vidare nyttigt för träet.
 
  • Husets_fasad.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska du ha leca på väggen? Som isolering eller?

Vårat hus är byggt på samma sätt som ditt med skillnaden att vi inte hade något tegel ytterst utan bara gammal sprucken puts. På det satte fasadfirman isolering av mineralull och sedan ny puts. Ingen papp eller plast alltså.

Jag tror att det är så här:
Den fukt som trycks in i väggarna inifrån huset måste ju kunna ta sig ut och inte bli kvar bakom ett plastskikt. Visst är det så att putsen drar åt sig fukt, men eftersom det är varmare i huset än utanpå så tar sig inte fukten så långt in.
 
Tackar! Toppen att ha någon att bolla sina funderingar mot. Min tanke var bara att det kanske skulle vara lättare att ha lecan att putsa mot men jag är i skrivande stund inne på länken som jag fick och där ser jag ju ett annat sätt. Men hur är det med om man skjuter en boll rakt i väggen. Finns inte en viss risk att väggen ger med sig och att putsen spricker/släpper? Finns det andra skivor man kan klä huset med förutom stenullsskivan? Har sett någon som använt skivor som ser ut som plastad halm?!? likadan som återfinns i många innertak på skolor mm. Jätte lycklig för ännu fler tips på metoder.

mvh Daniel
 
Stenullen är stenhård! Inte för att jag är någon tungviktare (75 kg) men jag kunde stå på en bit utan att den fjädrade något alls. Men hur mycket putsen tål har jag inte koll på (= har inte vågat prova...) Min kompis testade åt mig genom att dänga sina snöiga kängor rätt rejält i väggen. Inte ett märke!
 
Den "plastade halmen" är träullit http://www.traullit.se/ men den är inget bra att putsa på när den sitter på en trästomme.
Annat alternativ till parocsystemet är maxits serporoc, där ingår också putsen i systemet http://www.maxit.se/PDF/PUTS/ARBETSANVISNINGAR/serporoc_arbanv.pdf
Det går annars mycket bra att göra som du beskriver men lägg absolut ingen plast bakom... använd en vindpapp för att minska risken för att det skall dra igenom stommen. JA det skall vara luftspalt bakom - 20-30mm.
Det du gör är att mura upp en putsbärare på samma sätt som om det varit tegel!
har du plats är det bra om du kan välja en 120mm leca.
Lecan suger väldigt dåligt och är den rätt putsad har du en bra lösning även om isolervärdet på väggen inte blir så mycket bättre.
Puts på leca:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17511
Puts på mineralull bör man undvika på skolor och andra fasader som är hårt mekaniskt påfrestade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.