Hej

Vi ska kolla på ett hus i oktober som vi har fått se ett besiktningsprotokoll på redan nu.

Skulle vilja ha hjälp att tolka in detta, det är svårt att veta hur allvarligt det egentligen är.

Huset är byggt 1988, krypgrund, sadeltak med råspont, papp, läkt och takpannor. Huset har självdrag och är två plan. Vattenburet värmesystem, vedpanna i källaren
Besiktades i augusti vid 17 graders utomhus temperatur.

Här nedan kommer lite anmärkningar, jag tänker mig att de troligtvis också hör ihop.

Krypgrund
Fuktrelaterade skador noterades i utrymmet,
åtgärd rekommenderas.
Den upptäckta mikrobiella påväxten på
bjälklagets undersida indikerar att grunden
delar av året är så fuktig att
mikroorganismer utvecklas. För att undvika
detta så måste grundens klimat bli torrare.

Fuktkvoten uppmättes till 19% på norrsidan
och 15% på södersidan vilket tydligt visar på
hur miljön i en krypgrund ligger runt
gränsvärdet 17%.


Jag har svårt att avgöra ifall värderna är allvarliga. Frågan är mer, ska jag ta in en besiktningsman som kollar ytterligare på detta eller är det som konstaterat; grundens klimat måste bli torrare?

Följande anmärkning borde också påverka detta.
Hängrännor/Stuprör
Hängränna finns ej.
Då hängrännor inte finns utsätts fasad och
grund för ökad fuktbelastning, detta kan leda
till fuktskador i bakomliggande
konstruktioner


Kan det räcka att åtgärda detta för att få ordning på krypgrunden?

Nockvind
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket
och fuktvärden under kritisk fuktnivå för
mikrobiell tillväxt uppmättes.
För att utreda orsaken till och omfattningen
av den mikrobiella påväxt som finns på
yttertakets insida rekommenderas att en
fördjupad undersökning utförs.
Fuktkvoten i underlagstak/takbjälkar
uppmättes vid besiktningstillfället till 7 %.
( för årstiden kan man förvänta sig låga
värden i denna typ av utrymme).


Så, mikrobiell påväxt syns på underlagstaket, men fuktnivå är under kritisk gräns.

Denna tillsammans med nedanstående torde tyda på att det är något knas med ventilationen. Som jag förstått är anledningen till fukt på vinden att det ventileras in fuktig luft, eller att fuktig luft tränger från bostaden, med tanke på kondens på fönsterna så borde det sistnämnda vara mest troligt här?

Kondens på fönster
De upptäckta kondensspår på fönstrens
insida indikerar att bostadens
allmänventilation är bristfällig. En
ventilationsfirma bör kontaktas för kontroll av
bostadens ventilation. Observera att ingen
besiktning av bostadens ventilationssystem
har ingått i uppdraget.


Borde jag ta in en ventilationsexpert för detta, eller räcker en "vanlig" besiktningsman som kan kolla på detta samt även krypgrunden?

Lucka finns ej till vindsutrymmet
Utrymmet mellan ytter- och innertak har inte
kunnat besiktas där det saknas
inspektionslucka, mot stora vägen. Vi
rekommenderar att en inspektionslucka tas
upp och att kompletterande besiktning utförs
av utrymmet.


Här är en annan punkt som påverkar min undersökningsplikt, jag kan ju inte skapa en lucka innan jag ens köpt huset? Det är som jag tolkar det så att det inte är helt öppet på vinden, och ena delen har inte kunnat undersökas då det ej finns någon lucka. Jag undrar även hur besiktningsmannen kunnat kolla in nockvinden när detta inte ens fanns överallt, taket i sig är grönmarkerat på besiktningen. Det finns inga andra anmärkningar än de jag skrivit här faktiskt, förutom den "klassiska" med fuktskydd under diskmaskin.

Jag förstår att det är svårt att svara, speciellt vad det kan kosta att åtgärda allting. Jag har ännu inte ringt besiktningsmannen för att diskutera. Men vissa andra man talar med säger att det inte är några konstiga värden eller upptäckter som gjorts.

Jag tänkte direkt att jag skulle skaffat mig en avfuktningsanordning både i krypgrund och på vinden. Borde vara enklast men det skapar ju driftkostnader också. Det borde ju lösa problemet i alla fall!


Tacksam för hjälp! :=)
 
Redigerat:
Kolla om du kan gå med besiktningsmannen runt (köpa in dig på bes) så du får lite mer koll på hur det ligger till och kan fråga...annars skulle jag nog ta in en egen om du är tveksam...

/K
 
Hej,

Japp, jag ska försöka med det. :)
 
johd01 skrev:
Hängrännor/Stuprör
Hängränna finns ej.
Då hängrännor inte finns utsätts fasad och
grund för ökad fuktbelastning, detta kan leda
till fuktskador i bakomliggande
konstruktioner


Kan det räcka att åtgärda detta för att få ordning på krypgrunden?
Skulle kunna vara så. Så var det i mitt fall i alla fall. Viktigt att kolla så att inte fasaden tagit skada om vatten rinner mot denna vid regn.

Generellt så är mitt tips att ta dit en egen besiktningsman för hela huset OCH att göra alla "fortsatt undersökning rekommenderas". I det stora hela så är kostnader för detta en fjärt i rymden.

Vad gäller avsaknad av inspektionslucka så avtalade vi detta i kontraktet. Säljaren ville inte ta upp ett hål innan försäljning men vi skrev in detta.

Lycka till!
 
Hej, tack för ditt svar.

Jag ska ringa besiktningsmannen och snacka med honom... om jag köper huset får jag ställa krav på inspektionslucka och ta ditt egen besiktningsman innan jag skriver på kontraktet. Jag tänker mig en OVK-tekniker för ventilationen och sedan någon som kollar på det andra, beror lite på hur det känns när jag ringt besiktningsmannen.

Ett alternativ kanske är att kräva ny lucka, och få en genomgång och kompletterande besiktning av där man inte kom åt sist. Plus en OVK.

Fasad är av mexitegel samt träpanel på övre halvan av kort- och långsida, där fanns det anmärkning på att det bör målas om.
 
Hmm självdragshus byggt på 80-talet. Hur ser det ut med friskluft och frånluft i huset? På den tiden så började man ju tänka på energieffektivitet och att släppa ut en massa uppvärmd luft är ju en energibov. Det man vinner i energi förlorar man i bra luft i detta fall. Kolla själv hur det ser ut med ventiler in/ut först. Besiktning av ventilationen kommer sannolikt resultera i "installera ftx/installera f samt mer tilluft". Dock så kollar dom väl rör osv också.

Det som dock i min lekmannamässiga analys är mer intressant är väl hur en bristfällig ventilation har påverkat huset i övrigt. Inplastade hus med dålig ventilation kan ju ta skada. Är det två våningar? Isf hade jag velat borra lite i vägg och tak på övervåning för att se så inte övertrycket på övervåningen skapat problem där.

Nu målar jag inte fan på väggen, det behöver inte betyda problem men det är bra att kolla det innan man köper!
 
ANR skrev:
Hmm självdragshus byggt på 80-talet. Hur ser det ut med friskluft och frånluft i huset? På den tiden så började man ju tänka på energieffektivitet och att släppa ut en massa uppvärmd luft är ju en energibov. Det man vinner i energi förlorar man i bra luft i detta fall. Kolla själv hur det ser ut med ventiler in/ut först. Besiktning av ventilationen kommer sannolikt resultera i "installera ftx/installera f samt mer tilluft". Dock så kollar dom väl rör osv också.

Det som dock i min lekmannamässiga analys är mer intressant är väl hur en bristfällig ventilation har påverkat huset i övrigt. Inplastade hus med dålig ventilation kan ju ta skada. Är det två våningar? Isf hade jag velat borra lite i vägg och tak på övervåning för att se så inte övertrycket på övervåningen skapat problem där.

Nu målar jag inte fan på väggen, det behöver inte betyda problem men det är bra att kolla det innan man köper!
Japp har sett på bilderna och det finns lite ventiler i badrum, förråd, sovrum det borde vara frånluft i badrum/förråd och tilluft i sovrum, men det vet jag ju inte egentligen. Uppenbarligen är det bristfälligt i alla fall.

Det finns en anmärkning i energideklarationen på att inomhustemperaturen bör sänkas till max 21 grader. Det framgår inte vilken temperatur som har uppmätts. Men detta borde ju i alla fall påverka den mängd fukt som genereras i hushållet (tänker främst på vinden här..)

Med tanke på förra ägarens stora "intresse" av att ha det väldigt varmt finns det ju risk att ventiler är stängda. Jag ska kolla detta på noggrant, men jag misstänker att besiktningsmannen skulle skrivit om det (fast det kanske bara gäller i våtutrymmen)

Huset är två våningar japp, besiktningsmannen har utfört fuktmättning i hela bostaden, dock har han nog inte borrat in i väggen. :)
 
Jag har pratat med besiktningsmannen nu och det kändes rätt bra.

Troligtvis räcker det bra att åtgärda ventilationen för att få ordning på fukten uppe på vinden. Det har gjorts en del ombyggnationer 2006 på huset med badrum osv där man inte tagit höjd för ventilationen, alltså inte fixat någon frånluft.

Inspektionslucka saknades till en fjärdedel av vinden där man inte kom åt, men han såg ingen anledning till att det skulle vara dåligt läge där.

Men krypgrunden kändes det lämpligast att bara dra dit en avfuktare direkt, han rekommenderade såklart anticimex avfuktare, jag själv var inställd på trygghetsvakten eller liknande men han hade dålig erfarenhet av det.

Initialt tyckte han att man kan sätta upp sensorer och övervaka läget under en årscykel innan man gör något. Jag har redan köpt in en rfxcom, raspberry pie och sensorer från oregon och kommer sätta upp, men jag vill nog sätta in en avfuktare i krypgrunden direkt ändå. Känns mer riskabelt att få mögelpåväxt där ..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tänk på att eftersom det finns ett påpekande om risk för fukt på den delen av vinden som inte går att besikta så kan du inte åberopa dolt fel där senare. Du har utökad undersökningsplikt där. Antingen accepterar du bara det och tar risken, eller också förhandlar du med säljaren om att ta upp en lucka eller prisavdrag.
 
f91jsw skrev:
Tänk på att eftersom det finns ett påpekande om risk för fukt på den delen av vinden som inte går att besikta så kan du inte åberopa dolt fel där senare. Du har utökad undersökningsplikt där. Antingen accepterar du bara det och tar risken, eller också förhandlar du med säljaren om att ta upp en lucka eller prisavdrag.
Ja, det låter vettigt.

Min plan är att kräva en ny lucka, sedan har jag haft kontakt med en firma som utför besiktning samt ventilationskontroll. Min tanke är att de kan skicka en gubbe som kollar både omfattningen på hela vinden samt ventilation. Dessa två problem hör ändå ihop.

Om säljaren trilskas med lucka så vet jag dock inte riktigt hur jag ska göra... vad skulle ett vettigt prisavdrag vara? Det kan ju kosta 2000 kr för mig att fixa en egen lucka, men om det är problem där så kan det ju bli dyrare ..
 
Ja, det är svårt att veta. När vi köpte vårt hus kunde vi inte inspektera krypgrunden och föreslog att det skulle tas upp en lucka. Säljaren ville inte (gammal dam som inte orkade med besväret) och erbjöd 100 tusen avdrag i stället. Vi godtog det med tanken att sannolikheten för omfattande fel var låg och att 100 tusen skulle räcka rätt långt att åtgärda ev fel.
 
f91jsw skrev:
Ja, det är svårt att veta. När vi köpte vårt hus kunde vi inte inspektera krypgrunden och föreslog att det skulle tas upp en lucka. Säljaren ville inte (gammal dam som inte orkade med besväret) och erbjöd 100 tusen avdrag i stället. Vi godtog det med tanken att sannolikheten för omfattande fel var låg och att 100 tusen skulle räcka rätt långt att åtgärda ev fel.
Låter som en bra deal. Vad pratar vi för köpesskilling här då?
 
100k räcker ju till materialet till de flesta tak om man behöver lägga om de, bra deal :)
 
johd01 skrev:
Låter som en bra deal. Vad pratar vi för köpesskilling här då?
2,6 Mkr.
 
Vi fick aldrig detta hus tyvärr. Vi var ensamt intresserade och själva på visningarna. Sen kom ett par och startade budgivning from hell. Vi hoppa av när det var plus 25%. Det hör till ovanligheterna med budgivning så högt här i området.

De andra var iaf desperata, de fick gå till banken tre ggr och försöka få loss mer pengar. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.