Kikar just nu på ett jättegulligt fritidshus som eventuellt blir mitt. En grej jag verkligen funderar på är lösningen för duschen - den är placerad i ett uthus på gården tillsammans med en separett-toa. Virket på insidan är omålat och obehandlat (utom golvet som ser ut att vara tryckimpregnerat). Uthuset är oisolerat... Kan man utgå ifrån att ventilationen blir så bra i ett oisolerat utrymme att lite fukt från några enstaka duschningar under sommaren inte påverkar virket på annat sätt än att det kanske grånar lite, eller ska man behandla det med lack eller olja?
 
Är utrymmet ventilerat så torkar det upp, jag hade lämnat ett fönster och dörr på vid gavel om möjligt.
Du bör nog inte duscha direkt mot uthusets vägg utan sätta om något, men det du beskriver för duschdelen kanske är precis just det.

Du har ingen bild?
 
  • Gilla
Cecilia Johansson Friberg
  • Laddar…
Nej, jag har ingen bild då jag inte äger rättigheterna till de bilder som finns :)

Precis, duschhörnan är placerad i hörnet av uthuset utan annan väggbeklädnad än den obehandlade träväggen. Skulle kunna funka med ett vanligt duschdraperi i helt vattentät plast bara kanske?

Andy78 skrev:
Är utrymmet ventilerat så torkar det upp, jag hade lämnat ett fönster och dörr på vid gavel om möjligt.
Du bör nog inte duscha direkt mot uthusets vägg utan sätta om något, men det du beskriver för duschdelen kanske är precis just det.

Du har ingen bild?
 
Varför inte ställa dit en duschkabin? Har så där ena väggen är en mellanvägg med panel och andra väggen är timmer. Luftning genom springor i golvet.
 
  • Gilla
Cecilia Johansson Friberg
  • Laddar…
Bra idé om man bortser från att duschkabiner är ungefär det värsta jag vet... dyra, fula och svåra att hålla rena... 😂 Skulle gärna behålla den luftiga och fria känslan som finns i duschen just nu, men skydda den vackra träytan på något sätt :)
 
Jo kabiner kan vara lite svåra att hålla rena, men det är ingenting mot att hålla svartmöglet stången, om man sprutar vatten direkt på trä ( om det inte finns ett tjock lager plast/glas emellan). Kanske 2 glasväggar , som väggskydd, med 1 siliconfog ger dig rätt rymdkänsla.
 
  • Gilla
Cecilia Johansson Friberg
  • Laddar…
Tänk bara på att ha litet luftgap mellan glas och vägg, så att det går att ventilera och torka ut kondens, vid användning av duschen den kalla årstiden.
 
Utomhusdusch med kopparhuvud mot rödmålad vägg vid ett hus, flankerad av gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En annan lösning som funkar för familjens kortklippte far...
 
  • Gilla
Cecilia Johansson Friberg
  • Laddar…
Utedusch - vad mysigt! 😀 men innedusch är praktiskt ibland... 😉

niklasn skrev:
[bild]
En annan lösning som funkar för familjens kortklippte far...
 
Inte helt perfekt utseende, men funkar bra i uthus.

Enkel duschhörna placerad i ett uthus med träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips: IR uppskattas av många.


Infraröd värmare monterad på trävägg ovanför fönster i ett uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cecilia Johansson Friberg skrev:
Nej, jag har ingen bild då jag inte äger rättigheterna till de bilder som finns :)
Fota bilden då ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.