Vi har köpt ett hus som är av det äldre slaget
Väggarna idag består av nån form av tunnare skiva med tapeter på. Det ser ut som masonit i tjocklek och hårdhet men jag tror inte det är masonit.
Valen som jag ser det står mellan att riva de gamla ytskikten och sätta ny gips eller att sätta renoveringsgips över det gamla.
Hur hade ni gjort?
 
Renoveringsgips direkt på skulle jag gjort.
 
Skulle riva bort skiten och sätta riktig gips, det stora jobbet är inte att sätta gips utan att spackla skarvarna, jag upplever det mycket enklare att jobba med vanliga gipsskivor än med renoveringsgipsen, för övrigt så finns det bara 900 renoveringsgips hos de lokala handlarna här i stan vilket gör att det blir fler skarvar att spackla mot 1200mm vanlig gipsskiva.

Då har du ju även bättre möjligheter om du vill ändra på nått av elen eller liknande.
 
Pumba skrev:
Skulle riva bort skiten och sätta riktig gips, det stora jobbet är inte att sätta gips utan att spackla skarvarna, jag upplever det mycket enklare att jobba med vanliga gipsskivor än med renoveringsgipsen, för övrigt så finns det bara 900 renoveringsgips hos de lokala handlarna här i stan vilket gör att det blir fler skarvar att spackla mot 1200mm vanlig gipsskiva.

Då har du ju även bättre möjligheter om du vill ändra på nått av elen eller liknande.
Jag tänker lite som du med elen där. Tänker att jag kan dra ny el i dom rummen jag fixar.
En del väggar är bara 110 cm höga och därefter börjar snetaket. Kan man har gipsen liggande?

Kanske ska ta och kolla isolering å sånt me? Hur säger proffsen att det ska vara?
Träpanel på huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.