Hej!
Planer finns för att vi eventuellt skall överta ett gammalt släkttorp, för att sedan försiktigt och tidsenligt försöka renovera det till vårt fritidshus.
Torpet är byggt någon gång för cirka 100 år sedan, och har ett omfattande renoveringsbehov som kommer att ta flera år i anspråk som fritidssysselsättning under sommarhalvåret.
Det finns idag ingen toalettlösning alls, ej heller dusch. Köket är också mycket dåligt, så det kommer inte att gå att använda till en början.

Jag har därför tankar på att bredvid huset bygga typ en friggebod, och där installera toalettlösning, handfat och enkel duschmöjlighet. På utsidan av friggeboden har jag tänkt bygga typ ett "sommarkök", med enkelt skärmtak över.

Vatten finns endast i en gammal grävd brunn. Det är inte av drickskvalité, men fungerar som disk/dusch vatten. Dricksvatten kommer vi att ta med i dunkar.

Så till problemet:
Det finns ingen avloppslösning. Kommunen är väldigt kinkig gällande vad som får användas. Initialt kommer det inte att finnas någon möjlighet att släppa ut något alls. Någon som har något förslag på lösning?

Tacksam för tips! :)
 
Du kanske ska planera för det permanenta avloppet till huset och se till att fixa det först av allt. Sedan kan du dra tillfälligt avlopp från friggan till 3-kammarbrunnen eller vad du ska ha för ngt.

Smartare: Köp en gammal obromsad husvagn med "potta" istf att bygga friggebod!
 
Bäst är som sagt att göra en riktig avloppsanläggning på en gång så är det gjort. Ska du ha någon form av vattentoalett är det absolut nödvändigt.

Har du istället tänkt nöja dig med torrdass/förmultningstoalett kan man eventuellt kringå reglerna genom att inte ha indraget vatten i friggan. Enligt lagen krävs godkänd avloppsanläggning enbart om byggnaden har indraget vatten. Om du hämtar vatten i hink krävs alltså inget avlopp. Blir lite klurigt med duschen i och för sig. Men allt går om man bara vill ;-)
 
Tack för svaren!
Eftersom huset inte tidigare har haft varken toalett eller bad installerat, och spontana utrymmen för detta saknas (liksom vårt önskemål att återställa huset i orginalskick), så har vi tankar på att kanske inte göra det nu heller utan låta dessa funktioner bli i den fristående friggeboden permanent.

Vatten via mycket enkel handpump har dragits in, troligen under 50/60-talet. Fungerar ej idag. Osäkert om det avloppsrör som finns under pumpen fungerar och vart det i så fall går till.

Någon traditionell anläggning med ny trekammarbrunn kan tydligen inte godkännas, utan vi pratar ev. om enskilt reningsverk eller liknande. Kostnaden för detta känns inte rimlig med tanke på den begränsade tid vi kommer att vistas där.
Om det avlopp som finns idag fungerar så kanske det är tänkbart att disk/duschvatten kan släppas där. När det gäller toaletten så är vi inne på olika alternativ som nedgrävd tank, frystoalett eller liknande.

Fler tips och idéer mottages gärna!
Någon annan som håller på med liknande projekt?
 
Tvåkammarbrunn med infiltration för enbart BDT (Bad-, disk- och tvätt) godkänns väl? En sådan anläggning kostar inte så mycket. Materialkostnad 8-10.000.

Får ni ha wc till sluten tank? Kostnad 3 kubikare ca 10.000. En frystoa eller bättre mulltoa kostar nästan lika mycket, man slipper i och för sig kostnaden för tömning.

Om jag vore du skulle jag ha gjort anäggningen för bdt i vilket fall, det är ingen större investering vare sig pengamässigt eller arbetsmässigt, om du nu inte har en väldigt besvärlig tomt. Toalettlösningen kan man låta bero så länge och köra med torrdass så länge inte fastigheten nyttjas speciellt mycket.

Reningsverk ska ni undvika om ni inte ska bo där permanent. Reningsverken kräver kontinuerlig belastning för att fungera. Annars avstannar biosteget i reningen och uppstartstiden för biologin är så pass lång att den i princip inte kommer att fungera alls om det bara används för fritidsboende.
 
Jag har haft dass-isak i en liknande situation. Min är godkänd av kommunen jag ordnade detta för att slippa latrinhämtningskostnad på 5000 kr per år i en stuga som vi knappt använder. Dass isak är en insats till typ utedass som separerar urinen ner till en stor tunna som jag tömmer med en liten pump 1 gång per år. Det stora
går ner i en hink med torv och ligger sedan först 1 år i en varmkompost och sedan 1 år i en kall kompost sedan är gödningen klar.Ingen lukt eftersom oblandade fekalier luktar lite och utrymmet är smart ventillerat Dass isak insatsen kostar kring 500 kr och firman har mycket istruktioner på sin hemsida. jag köpte min insats på OBS för några år sedan.
 
Vissa kommuner är lite väl hysteriska på den här punkten. Jag själv hade under flera års tid bdt-avloppet rakt ut "i backen" bakom stugan. Alltså, avloppet rann rakt ut i ett litet buskage. Det gick hur bra som helst, växtligheten och marken tar hand om avloppsvattnet på ett föredömligt sätt. Det kan ju inte vara mer skadligt för naturen än att tömma ett handfat eller tvätta bilen. Denna enkla lösning kombinerat med ettt utadass fungerade utmärkt för oss. Vänta helt enkelt med att blanda in kommunen till dess att du har renoverat klart, och det är dags att ordna permanent avlopp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.