Kan man skippa muttrarna på en T-rörskoppling och skruva ihop direkt med andra kopplingar likt nedan? En nackdel som jag kan se är att den T-rörs koppling jag har, har rätt korta gängade delar. Såg på Clasohlson att de hade längre gängad del. Jag har tänkt täta med lin och gängpasta.
Översikt på en metallisk T-rörskoppling och flera rördelar på en yta, med en överkryssad rördel som ej ska användas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderar också på att göra samma sak med en gammal T-rörkoppling och montera ihop den med en ny T-rörskoppling med en muff. Även detta tänkte jag täta med lin och gängpasta. Det behövs ingen packning emellan va? Utan linet tätar direkt mellan gängorna?
VVS-installation med en T-rörskoppling markerad med röda kryss bredvid bilder på gängade kopplingar, vilket indikerar en diskussion om installation utan muttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går alldeles utmärkt att göra så. Tänka bara på att i storlekarna över 15mm rör inte har standard rör gänga så det kan vara svårt att få ihop. Det är inte heller helt säkert att din gamla T-koppling har rätt gänga för att muffen ska passa.

Bara delarna passar går det bra att dra ihop dem med lin och pasta. Det kan underlätta att repa gängorna lite med en rörtång eller nåt annat lämpligt för hindra att linet glider runt när du drar åt.
 
Det är rätt olämpligt att ansluta anslutningsslangen på T-kopplingen, som din bild visar.
T-kopplingen har konisk innerdel, vilket klämmer sönder packningen i den lekande anslutningsmuttern.
Det kan vara tätt till att börja med, för att sen gå sönder.
Den delen kan inte heller tätas med lin, pga den lekande funktionen på muttern.

Du behöver där en anslutningsslang med rak anslutning, som monteras i klämringen.
http://www.rinkabyror.se/artikel/flexslang-r-fri-omfl-15x200-mm/

Du kan också monterar ytterligar en avstägning på den sidan, då får du en rak rörgänga att ansluta slangen mot.
 
Tack till er båda!
Toolman77:
Din misstanke om att den gamla T-kopplingen kunde ha fel gänga var befogad. Den passar tyvärr inte. Diametern är något lite större än en vanlig R15.
Någon som har en idé vad det kan vara för gänga? Mm kanske istället för tum? Går det att köpa konverteringar?
Corre:
Bra info! Då kör jag med en till kulventil, eller om jag hittar något annat med rak rörgänga
 
Det är inte ovanligt att det är en proprietär gängstigning.
Krille kanske vet vad där för märke, han har nog sett det mesta ;)
 
Krilleman
Det är en securex-koppling du har på ditt befintliga T-rör ser det ut som.

Såhär skriver Vatette:
Under avsnittet ROT i fickkatalogen visas lösningar på övergång mellan Securex och Vatette. Kontrollera först vilken gänga kopplingen har eftersom denna ändrades 1954. Mät gängans utvändiga diameter, Ø22,5=G5/8 och Ø21=M21x1,5 välj därefter rätt koppling från katalogen.

Aldrig slang på klämrings-ände som redan nämnts. Vatette har planadaptrar för ändamålet! Fast då får du byta tillverkare.

Samt att godset i en gänga på en klämring är klenare än på en vanlig gängad mässingsrördel. Tål inte lin lika bra.
 
Ursäkta väldigt sen återkoppling... Mycket annat kom emellan. Har inte kommit vidare med detta projekt alls. Men börjar titta på det lite smått igen, då det vore skönt att kunna tvätta händerna i samma utrymme efter toalettbesök, och inte behöva gå upp en våning... :) Fast till att börja med så tänkte jag beställa rätt grejer då ändå andra rörgrejer ska beställas.
Krille: Tack för bra info! Känns vettigt att köpa på mig ett par övergångar då det är likadana kopplingar överallt. Går något sönder är det ju bra att ha något hemma att laga med direkt. Det med klenare gänga hade jag aldrig kommit på tanken att det skulle kunna vara.

Har kommit på att bäst i detta fall nog vore att helt byta ut den aktuella Securex-kopplingen och rören som kommer efter den.
Jag har nu mätt röret som i så fall ska kapas. Det är inte riktigt 15mm. Typ 14,7mm. Funkar en skruvkopplig mot detta? Har ju dessutom ingen aning om tjockleken på röret förrän röret är kapat. Så en klämring kan också vara svårt att få tag på passande. Om jag då inte har rätt grejer hemma för att få ihop det igen så är vi utan vatten tills jag fått tag på delar/rörmokare, då det inte finns någon kran innan förutom huvudkranen. Kan det annars funka att mjuklöda med 15mm muff? Eller är glappet för stort för att kapillärkraften ska verka? Vill som sagt ha alla alternativ tillgängliga hemma när jag kapar. Tyvärr har jag inte tillgång till svets för hårdlödning. Tänkte förstås även köpa muffar för lödning i olika dimensioner som möjligen kan passa invändigt i det aktuella röret. Finns något mer jag bör införskaffa?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.